۰
حسابرسی از شرکت ملی نفت نشان داد:

رانندگان اسنپ و تپسی ۶۰۰۰ میلیاردتومان یارانه گرفتند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۴
رانندگان اسنپ و تپسی ۶۰۰۰ میلیاردتومان یارانه گرفتند
رانندگان اسنپ و تپسی ۶۰۰۰ میلیاردتومان یارانه گرفتند

آی‌تی‌من- انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی یکی از ارکان شفافیت دولت محسوب می‌شود، علی رغم اصرار کارشناسان وصاحبنظران دولت قبل تا حد زیادی در برابر این امر مقاومت می‌کرد، با این همه در روزهای اخیر صورت‌های مالی ۱۰۰۰ شرکت دولتی در زمان مناسب منتشر شد، وزیر اقتصاد به نمایندگی از دولت اعلام کرد که تا پایان سال این تعداد به ۲۰۰۰ شرکت خواهد رسید که در نوع خود بی سابقه است، واکاوی صورت‌های مالی می‌تواند زمینه گوشزد کردن نقاط ضعف احتمالی و همچنین تقویت نقاط قوت شرکت‌های دولتی را فراهم کنید.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یکی از مجموعه‌های بزرگی است که صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ آن به تازگی منتشر شد.

حسابرس در «بند ۲ مبانی اظهار نظر مشروط» این صورت‌ها قید کرده است که گزارش تعدادی از شرکت‌های مجموعه پالایش و پخش به دلیل « زیان ابزاری» قید نشده است و صورت‌های شرکت‌های مورد اشاره تا تاریخ انتشار این گزارش « مورد رسیدگی قرار نگرفته است». مبلغ ۵۹۴۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بابت مابه التفاوت سوخت به دارندگان تاکسی‌های اینترنتی ( اسنپ، تپسی،…) پرداخت شده و به حساب مطالبات از سازمان هدفمندی منظور شده  که مورد تایید این سازمان قرار نگرفته است.

پرسش این است که چرا از جیب مردم باید به این شرکت‌های انحصاری یارانه ویژه پرداخت گردد، مگر آن‌ها به اصطلاح چه گلی به سر مردم زده اند؟ آیا مثلاً در آمریکا به اوبر یارانه پرداخت می‌شود؟

حسابرس رسمی‌ همچنین از اینکه شرکت فرعی طراحی ساختمان نفت «فاقد سیستم حسابداری انبار بابت تجهیزات پروژه» است گلایه کرده است. 

با وجود آنکه سهام شرکت در شرکت پالایش نفت خوزستان ۱۰۰ درصد و در شرکت‌های فرعی کرمانشاه و گنو ۲۰ درصد است، علی رغم نفوذ و کنترل قابل ملاحظه، صورت‌های این شرکت‌ها در گروه تلفیق و به روش ارزش ویژه محاسبه نشده، به همین جهت صورت‌های مالی از این نظر نیازمند تعدیل است.

مبلغ ۱۶۴۹۸ میلیارد تومان از مطالبات شرکت پخش فرآورده بابت اقلام راکد و سنواتی از جهت مشتریان داخلی و صادراتی نیازمند پیگیری‌های حقوقی است. بدیهی است جهد و اهتمام مدیریت شرکت ملی پخش می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
 
مرجع : آفتاب نیوز
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۱۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين