۰

ایجاد واحد رسیدگی به جرایم مجازی علیه کودکان و زنان در پلیس فتای تهران

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۴
ایجاد واحد رسیدگی به جرایم مجازی علیه کودکان و زنان در پلیس فتای تهران
ایجاد واحد رسیدگی به جرایم مجازی علیه کودکان و زنان در پلیس فتای تهران

آی‌تی‌من- سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ، با اشاره به برگزاری مرحله جدید پویش کودکان سایبری، گفت: بیشترین دغدغه و کار اصلی پلیس فتا در رابطه با استفاده کودکان از فضای مجازی است به نحوی که پلیس فتا در سنوات گذشته در این موضوع سرمایه‌گذاری کرده و سعی داشت در این خصوص به کار علمی و فرهنگی دست یابد. در همین راستا نیز پویشی به نام پویش کودکان سایبری راه اندازی شد و سعی کردیم تا فرهنگ‌سازی عمیقی در این خصوص صورت بگیرد که خوشبختانه عموم مردم مثل همیشه با ما همراه بودند و اصطلاحاً شکاف دیجیتالی که بین والدین و فرزندانشان وجود دارد را به حداقل خود رساندیم.

معظمی گودرزی ادامه داد: در همین راستا در پلیس فتا واحد رسیدگی به جرایم علیه کودکان و بانوان را راه‌اندازی کردیم چرا که جامعه هدف این مجرمان همین گروه خاص هستند و نیاز است که جرایم مرتبط با این قشر به صورت خاص هم رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در سنوات قبل هم تاکید می‌کردیم که در فضای مجازی محدودیت سنی وجود دارد و با پیشرفته شدن تکنولوژی و شرایط آن زمان در همه‌گیری بیماری کرونا شاهد این بودیم که فرزندان ما بیشتر وارد این فضا شدند و عملاً بحث آموزش و ارتباطات به فضای مجازی وابسته شد. فضایی که متأسفانه خیلی از فرزندان ما آشنایی و سواد لازم را برای حضور در آن نداشتند و شرایط استفاده از آن را را هم نمی‌دانستند.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: بر همین اساس خیلی از فرزندان آسیب دیدند و گاهی این آسیب‌ها واقعاً جبران‌ناپذیر بود ولی در طول این مدت بررسی‌های ما هم بیشتر شد و بر اساس سناریوهایی که اتفاق می‌افتاد ما هم اطلاع‌رسانی‌های خود را انجام دادیم.

به گفته سرهنگ گودرزی، راه‌های فنی بسیاری وجود دارد که ما می‌توانیم محدودیت‌هایی را ایجاد و نظارت بهتری بر رفتار فرزند خود در فضای مجازی داشته باشیم ما بر اساس پرونده‌هایی صحبت می‌کنیم که روزانه در پلیس فتا با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد این هستیم که خیلی از والدین که هر دو کارمند هستند و می‌خواهند بچه را سرگرم کنند یک گوشی هوشمند در اختیار او قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند کسی که می‌خواهد یک حمله سایبری انجام دهد و تهدید به انتشار و یا هر نوع جرم سایبری را رقم بزند و علیه یک کودک آن را انجام دهد حتماً یک شکل و شمایل خاصی دارد ولی اصلاً این طور نیست و در پلتفرم‌های داخلی و خارجی می‌بینیم که همه چیز با یک سلام و با یک استیکر شروع می‌شود.

سرهنگ گودرزی گفت: شاید باور نکنید ولی بسیاری از جرایمی که علیه کودکان اتفاق می‌افتد به دلیل حرفه‌ای بودن مجرم نیست بلکه به دلیل ناآگاهی کاربران و عدم اطلاعات ناکافی آنان است.
کد مطلب : ۲۸۱۹۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين