۰
دادستان کل کشور در دیدار با وزیر ارتباطات:

فضای مجازی باید از بلاصاحبی به ساماندهی برسد

صرف بستن شبکه‌های اجتماعی خارجی راهکار حمایت از پیام‌رسان‌های بومی نیست
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۸
فضای مجازی باید از بلاصاحبی به ساماندهی برسد
فضای مجازی باید از بلاصاحبی به ساماندهی برسد

آی‌تی‌من- در این دیدار دادستان کل کشور اظهار کرد: فضای مجازی و حوزه فناوری ارتباطات یک حوزه بسیار گسترده و بزرگ است که نقش بسیار پر رنگی را در زندگی مردم ایفا می‌کند.

وی گفت: فضای مجازی در حال حاضر یکی از مهمترین نیازها و ضروریات مردم را تشکیل می‌دهد و ما وظیفه داریم علاوه بر تامین این نیاز به امنیت و مراقبت از این فضا هم بپردازیم تا حریم و حقوق کاربران آن تامین شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه فضای مجازی یک بستر و ابزار مفید برای مردم است، گفت: معتقد هستیم این فضا باید مدیریت شده و از رهاشدگی و بلاصاحبی به یک ساماندهی مطلوب برسد.

 موحدی ادامه داد: نگاه حاکمیت و نگاه دستگاه قضایی بر این امر استوار است که باید علاوه بر حمایت از بستر و پلتفرم‌های داخلی، شبکه‌های اجتماعی خارجی هم بر طبق قوانین و اصول حاکم بر کشور فعالیت داشته باشند.

وی یکی از مهمترین وظایف وزارت ارتباطات را تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: متاسفانه در گذشته به این موضوع حیاتی به خوبی توجه نشد در حالی که از سالیان گذشته مقام معظم رهبری بر راه‌اندازی این شبکه ملی تاکید کرده‌اند.

دادستان کل کشور با بیان گستردگی فعالیت‌ها و تکالیف وزارت ارتباطات، پیشرفت‌های فراوان این وزارتخانه را مورد تقدیر و تمجید قرار داده و گفت: این وزاتخانه با شناسایی و بکارگیری جوانان نخبه و انقلابی به دستاوردهای خوبی دست یافته است که نمونه‌های آن را در حوزه هوا و فضا و پرتاب ماهواره می‌توان مشاهده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی پرداخت و گفت: معتقد هستیم صرف بستن و محدود کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی راهکار حمایت از پیام‌رسان‌های بومی نیست و باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای بهبود وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کرد.

موحدی گفت: دولت وظیفه دارد ضمن حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی از اطلاعات و داده‌های آنان نیز مراقبت کند و ما هم به عنوان مدعی‌العموم و هم در چارچوب صیانت از حقوق عامه این مساله را پیگیری و بر اجرای آن نظارت خواهیم داشت.

در ادامه این دیدار زارع پور به بیان گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و گفت: در همین ابتدا لازم است تشکر و قدردانی ویژه‌ای از دستگاه قضایی و ریاست محترم قوه قضاییه و همچنین دادستانی کل کشور داشته باشم. تعامل و همکاری بین قوه قضاییه و قوه مجریه موجب شده است در بخش‌های مختلف شاهد بهبود رضایتمندی مردم باشیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: به حمدالله در این دو سال اخیر که دولت سیزدهم بر سر کار آمده وزارت ارتباطات دستاوردهای خوبی را برای نظام جمهوری اسلامی و مردم داشته است.

زارع پور عنوان با بیان اینکه حوزه فعالیت‌ها و اقدامات در این وزارتخانه بسیار گسترده و متنوع است، گفت: در این وزارتخانه سعی گردیده با یک تلاش جهادگونه و نگاه به جوانان نخبه و توانمند، عقب ماندگی‌های گذشته جبران و مسیر پیشرفت و توسعه و انجام ماموریت‌ها با سرعت بیشتری طی شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه یکی از مهمترین ماموریت‌های ما در این وزارتخانه تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است، گفت: خوشبختانه در جهت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. به طوری که در سالیان گذشته این مساله شاهد رشد 23 درصدی بود اما در دولت جدید اکنون شاهد رشد ۵۷ درصدی تا بهمن ۱۴۰۱ بودیم.

وی با ارایه گزارشی از وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی، تعداد کاربران فعال در این پیامرسان‌ها را قابل توجه و خوب دانست و گفت: خوشبختانه با حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی روند استفاده از این پیامرسانها بسیار خوب بوده و گزارشات واصله حکایت از اقبال جامعه از این شبکه‌ها دارد، به گونه‌ای که در طی دو هفته گذشته به جمعیت کاربران فعال روزانه یکی از این پیامرسان‌ها یک میلیون کاربر افزوده شده و به عدد 16 میلیون کاربر فعال روزانه رسیده است.

زارع پور در ادامه به برنامه این وزارتخانه در توسعه شبکه فیبر نوری هم پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار ما توسعه و تکمیل شبکه فیبر نوری است. برنامه ما برای پایان سال جاری تحت پوشش قرار دادن ۸ میلیون مشترک است و با استعانت خداوند این عدد در پایان دولت سیزدهم به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید. فناوری شبکه فیبر نوری به گونه‌ای است که در حوزه سرعت انتقال اطلاعات شاهد یک رشد بسیار زیاد خواهیم بود و جزو کشورهای پیشرو در این زمینه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت شبکه‌های خارجی هم اعتقاد داریم که شرایط برای حضور شبکه‌های خارجی در ایران وجود دارد به شرطی که در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در عرصه بین‌الملل نیز هم در حوزه فنی و هم در حوزه حقوقی کارهای خوبی صورت گرفته است، گفت: بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی هر شبکه و هر اپراتوری برای فعالیت در کشور دیگر نیازمند اخذ مجوز و دادن تعهدات به کشور مربوطه است و ما هم بر اساس این قوانین سعی خواهیم کرد فعالیت شرکت‌ها و شبکه‌های خارجی را منوط به اخذ مجوز و پایبندی آنان به قوانین و مقررات کشور کنیم.

وی در پایان ضمن قدردانی مجدد از همکاری دادستانی کل به ویژه معاونت فضای مجازی ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد اتفاقات خوبی در خصوص فضای مجازی باشیم.
مرجع : دادستانی کل کشور
کد مطلب : ۲۸۱۸۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين