۰
گزارش برگزاری روز ملی فناوری اطلاعات

۱۰ مطالبه اساسی صنف فناوری اطلاعات از تصمیم‌سازان اعلام شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۶
۱۰ مطالبه اساسی صنف فناوری اطلاعات از تصمیم‌سازان اعلام شد
۱۰ مطالبه اساسی صنف فناوری اطلاعات از تصمیم‌سازان اعلام شد

آی‌تی‌من- بیانیه نصر تهران
علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نصر تهران بیانیه اینسازمان به مناسبت روز فناوری اطلاعات را قرائت کرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفیرایانه‌ای تهران همچنان تلاش می‌کند که پاسدار حقوق کسب‌وکارها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات ایران باشد، آمده است: «فناوری اطلاعات در دنیا و ایران امروز به زیرساختتوسعه تبدیل شده و باید این زیرساخت و اعتباربخشی به آن گسترش پیدا کند.»

در ابتدای این بیانیه با عنوان «روزگار عجیبی است!» آمده است: «از سال گذشته تاکنون، تابه‌امروز و اینجا که در کنار هم ایستاده‌ایم، با دور تند نگاهی به 12 ماه گذشته بیندازید. از روز فناوری سال 1401 و آرزوهایی که نازنین دانشور در بیانیه‌ پایانی‌ نصر گفت تا 20 تیرماه 1402 در برج میلادتهران، ماسک‌ها برداشته شده‌اند! دوباره چهره‌های هم را بدون فیلتر می‌بینیم؛ بحران سلامت عمومی را پشت سر گذاشته‌ایم. سال پیش همین موقع فکر می‌کردیم از یکبحران بزرگ خارج شده‌ایم. فکر می‌کردیم با تجربه موفق استفاده از فناوری در زندگی روزمره که باعث و بانی‌اش ویروسکرونا بود، زمانش رسیده که همسو با سلیقه و نیاز مردم طرحی نو دراندازیم، سریع‌تر قدم برداریم و به آنچه در دنیااتفاق می‌افتد، نزدیک‌تر شویم.»

در ادامه این بیانیه ذکر شده که «از سال پیش تاکنون، اتفاق‌های زیادی افتاده و بحران‌های بزرگی را دیده‌ایم؛ همه با هم نداشتن اینترنت را تجربه کرده‌ایم. تورم و سرگشتگیاقتصادی را چشیده‌ایم، اما حالا کمی تُنُک‌تر اینجاییم و دوستانی تصمیم به رفتن و دوستانی دیگر، تصمیم به سکوت گرفتند. عده‌ای آگاهانه از حوزه فناوری خارج شده‌اند، کنجینشسته‌اند و حتی اخبار را هم دنبال نمی‌کنند. عده‌ای دیگر،سقف آرزوهای‌شان را کوتاه کردند. بعضی‌ها قهرند و نیامده‌اند،برخی دیگر نیز انگیزه‌اش را نداشته‌اند، نیامده‌اند. گروهیپشت درهای بسته مانده‌اند و گروهی هم اینترنت‌شان یارینکرده، کُند و تند شده، پیچیدگی آزارشان داده و نیامده‌اند.»

در بخش دیگری از بیانیه سازمان نصر تهران با اشاره به اینکه روزگار عجیبی است، گفته شده است: «ما همچنان امیدواریم؛ ما و شمایی که امروز اینجا حضور دارید. شماییکه می‌دانستید در راهی پر از نقاط مبهم، پیچ‌های ناگهانی،کارشکنی و نادانستگی قدم گذاشته‌اید و ممکن است در مسیر این راه عجیب، گاهی اوقات رمق‌مان ازدست‌رفته باشد، اما مصمم ایستاده‌ایم که ادامه بدهیم و اکنون در ادامه یکسال سخت اینجا هستیم.»

علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نصر تهران ضمن بیان اینکهامروز فعالان حوزه فناوری ایران برای دومین‌بار دور هم جمع شده‌اند تا چهره‌به‌چهره از دستاوردهای یک سال گذشته بگویند،در ادامه بیانیه نصر این‌گونه اعلام می‌کند که «فعالان فناوریاطلاعات برای معرفی کسب‌وکارهای‌شان، مشاهده هم‌صنفی‌هاو موفقیت‌هایشان و آگاهی از اخبار جدید دنیای فناوری کنار یکدیگر جمع شده‌ایم تا نگاه‌مان را به آینده بدوزیم و از پیشرفت سریع هر آنچه برچسب فناوری دارد، بگوییم و موج فناوری‌های جدیدی را که به سمت‌مان سرازیر خواهد شد، بررسی کنیم.»

همچنین، در ادامه این بیانیه آمده: «در روزگاری که فعالیت صنفی برای بسیاری از افراد بی‌معنا شده و شرایطاقتصادی نشانه‌ای است برای اینکه خیلی‌ها بیش از اینجلوتر نروند و جان مضاعفی از خود هزینه نکنند، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران همچنان تلاش می‌کند به ‌دور از هیاهوهای مرسوم و طبق آنچه برایش به‌عنوان وظیفه ترسیمشده، پاسدار حقوق کسب‌وکارها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات ایران باشد. اوضاع اینترنت هرچه باشد، محدودیت‌ها هرچقدر هم که بیشتر شده باشد، قوانین هر چقدر هم که همچنان دست‌وپاگیر باشند؛ امروز اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکارهایدانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و تیم‌های جوان فعال در اقتصاد نوآوری ایران به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مفهوم بازار و صنعت فناوری اطلاعات مرتبط هستند.»

علاوه بر این، در بخش دیگری از بیانیه نصر تهران با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات در دنیا و ایران امروز به زیرساختتوسعه تبدیل شده و باید این زیرساخت و اعتباربخشی به آن گسترش پیدا کند، ذکر شده است: «متأسفانه تعارضات در باورها و سلایق چه در امسال و چه در سال‌های قبل، مانع از آن شده که بتوانیم با اثربخشی حداکثری فعالیت کنیم، اما در این زمینه، چاره‌ای جز گفت‌وگو برایمان باقی نمانده است.»

دبیر سازمان نصر تهران با اشاره به بیانیه پایانی رویدادروز فناوری اطلاعات در سال گذشته، ادامه بیانیه را این‌گونهقرائت می‌کند که «در بیانیه سال گذشته گفتیم که ما به استقامت، به انتخاب و اصرار به مسیر درست ناگزیر هستیم،اما امسال می‌خواهیم این جمله را کمی تغییر بدهیم و بگوییمکه ما به استقامت و ماندن در مسیر درست اصرار داریم. ما اینجا مانده‌ایم تا راهی را که می‌دانیم به سمت روشنی است، برای جوانانی که هنوز امید به بهبود دارند، هموار نگه داریم.»

در پایان این بیانیه بیان شده که امانت حمایت از صنف فناوری اطلاعات همچنان در دستان سازمان نصر تهران است و خوشبختانه ما آدم‌های عجیب امیدوار همچنان فراوانیم. در ادامه شعری از مولانا «نوبت کهنه‌فروشان درگذشت، نوفروشانیمو این بازار ماست» آمده است، اما علیرضا کشاورز ادامه می‌دهد که «شاید تعریف درست‌تری باشد که در این روزگار عجیب، بیت دیگر این غزل را هم به آن اضافه کنیم و بگوییم که عقل اگر سلطان این اقلیم شد، همچو دزد آویختهبر دار ماست.»
 
ارائه گزارش عملکرد تینواستارز
صائبه سلوکی، مدیر منابع انسانی سازمان نظام صنفیرایانه‌ای استان تهران، در مراسم روز فناوری اطلاعات گزارشیاز عملکرد بخش تینواستارز در نمایشگاه الکامپ ارائه داد و از چالش‌ها و چرایی شکل‌گیری این مسیر گفت و ابراز امیدواری کرد که با مسیر میان‌مدتی که برای نوجوانان در تینواستارز تبیین شده، آنها به‌عنوان آینده‌سازان ایران،دنیا را تغییر دهند.

این بخش برای نخستین‌بار، با هدف آشنایی دانش‌آموزان با اکوسیستم و سنجش ظرفیت ‌شرکت‌های گوناگون برای آیندهکاری‌شان به نمایشگاه اضافه شده است.

به گفته مدیر بخش دانش‌آموزی تینواستارز، در این دوره ۲۲تیم شرکت داشتند که ۱۲ تیم از بین آنها برای طرح‌هایشانبرگزیده شدند.

به گفته صائبه سلوکی تینواستارز امسال سه ویژگی بارز داشت؛ اول آنکه نوجوانان با طیف‌‌های سنی متفاوتی از ۱۰ تا سال ۱۸حاضر شده بودند و دوم آنکه تنوع ایده‌ها بسیار بالا بود.

مدیر منابع انسانی سازمان نصر تهران ادامه داد: اتفاق مثبت دیگری که رخ داد، تمرکززدایی بود؛ بدین صورت که نوجوانان از مناطقی چون سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان گرفته تا منطقه ۱و ۲ تهران در نمایشگاه حاضر شده بودند.

سلوکی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سرخوردگیاستارت‌آپ‌ها در چند سال اخیر، ممکن است نوجوانان چه درکیاز این شرایط داشته باشند، بیان کرد: رؤیای نوجوانان و کودکان بزرگ است، اما چیزی که به آن نیاز است، تبیینراهی شفاف و درست برای آنهاست. شرایط در ایران به نحویاست که نمی‌توان برای آینده پیش‌بینی کرد، پس ما مسیردرستی با میانگین چهار سال برای آنها مشخص می‌کنیم و نقش راهنما را خواهیم داشت.

به گفته صائبه سلوکی تبیین مسیر در تینواستارز یکبرنامه میان‌مدت است. این برنامه یک زیرساخت است و زیرساخت به هزینه نیاز دارد.
 
نمی‌توانیم از مهاجرت اجتناب کنیم
مدیر منابع انسانی سازمان نصر تهران گفت: نمی‌توان از مهاجرت نوجوانان و جوانان اجتناب کرد؛ چراکه دنیا بستر تغییر است و مهاجرت در تمام دنیا‌ وجود دارد، اما حجم آن به اندازه کشور ما پررنگ نیست.

صائبه سلوکی با اشاره به مراکز نوآوری شرکت‌های خصوصیتصریح کرد: «اکثر شرکت‌های خصوصی مراکز نوآوری دارند؛ مراکزی که تبیین راه باید در آنجا اتفاق بیفتد. مرکز نوآوریباید بانک اطلاعاتی باشد، اما در حال حاضر به فضای کار اشتراکی تبدیل شده است.

یکی از اتفاقات مثبتی که در حاشیه تینواستارز امسال رخ داد، بازدید نوجوانان از یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فناپ، ملی انفورماتیک، کیدزی و... بود.

او در این‌باره گفت: نوجوانان با بازدید از این شرکت‌ها نگاه‌شان به آینده عوض می‌شود و خودشان را مشغول به کار در آن شرکت‌ها تصور می‌کنند.

او در پایان گفت: این پروژه از سال 13۹۷ کلید خورده و برایادامه این مسیر و تبدیل آن به پلتفرم راهی جز همگرا شدن همه اکوسیستم و نیروی انسانی فناوری اطلاعات وجود ندارد.
 
آقامیری: فضای مجازی؛ فضای زندگی، کار و تفریح مردم است
محمد‌امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در سخنرانی خود در این رویداد بر اهمیت تنظیم‌گری در حوزه فناوری تأکید کرد.

وی گفت: امروز فضای مجازی فضای زندگی کار و تفریح مردم است و جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مردم به‌شمار می‌رود. همان‌گونه که برای زندگی مردم سعی می‌کنیم محیطی سالم فراهم کنیم،در فضای مجازی هم باید سعی کنیم تمام مفاهیم رفاه را ایجاد کنیم؛ مفاهیمی چون خدمات و سرویس‌های مختلف تا در راستای فراهم‌کردن زندگی مطلوب حرکت کنند. جمع حاضر نیز تکمیل‌کننده حلقه‌های این مهم است.

آقامیری تصریح کرد: فعالان این عرصه جامعه‌سازانی هستند که می‌توانند خدمتی کامل و مطلوب ارائه دهند. از این نظر همه ما جایگاهی برای رسیدن به این هدف داریم. نقش حاکمیتاین است که باید در خصوص طرح نقشه‌ها به وحدت نظر برسد؛ نقشه‌هایی مانند تسهیلات و حمایت‌ها.

وی در ادامه با تأکید بر تنظیم‌گری گفت: تنظیم‌گری مبحث مهمی است، اگر روزی هر کس در زندگی به دلخواه خودش اقدام به هر کاری بکند، کارها پیش نمی‌روند. این امر در فضایمجازی نیز صادق است و فضای مجازی نیازمند نظم‌دهیاست. امروزه کسب‌و‌کارها پیشروتر از تنظیم‌گری هستند. وظیفه تنظیم‌گری ایجاد چهارچوب است. در صورت وجود اینچهارچوب، مردم می‌فهمند چه کار کنند و کسب‌وکارها نیز به حقوق خود واقف‌ می‌شوند.

رئیس شورای فضای تصریح کرد: اگر فضای مجازیتنظیم‌گری نشود، مردم و کسب‌وکارها در احقاق حقوق خود دچار مشکل می‌شوند. اکنون ما در مرحله تنظیم‌گری برای این حوزه قرار داریم. کسب‌وکارهایی وجود دارند که مردم از آنها راضیهستند؛ چراکه محصولات و خدمات مناسبی را ارائه می‌دهند. در این راستا درخواست من این است که ما در مرحله تنظیم‌گری و استانداردسازی دست به دست هم دهیم تا حاکمیت و کسب‌وکارها نقش خود را بدانند؛ در این صورت آثار مثبت تنظیم‌گری را به‌زودی مشاهده خواهیم کرد.
قالیباف: حکمرانی هوشمند مهم‌تر از دولت الکترونیک است
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور خود در دومین رویداد روز فناوری اطلاعات و اشاره به اینکه طی سال‌هایی که در نیروی هوایی سپاه، نیرویانتظامی و شهرداری تهران خدمت می‌کرده، هیچ صنفی درایجاد تحولات انجام‌شده به اندازه حوزه فناوری اطلاعات تأثیرگذار نبوده، گفت: فناوری اطلاعات، مهم‌ترین پیشرانکشور در برنامه هفتم است. در گذشته اگر این سؤال مطرح می‌شد که علم بهتر است یا ثروت، امروز می‌گوییم، تجارت، بدون بستر علم امکان‌پذیر نیست و معتقدیم تحول کشور و اقتصاد آن به این حوزه وابسته است و شما هستید که می‌توانیداساس این کار را پیش ببرید. فناوری اطلاعات امروز دیگربرای جامعه و همچنین حکمرانی، یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است و حکمرانی هوشمند مهم‌تر از دولت الکترونیک است.

او با تأکید بر اینکه صنف فناوری اطلاعات، دارای قدرت حل مساله است، اظهار داشت: امروز مهم‌ترین چالش کشور، رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی سه عامل دارد؛ سرمایه‌گذاری،بهره‌وری و منابع انسانی. از برنامه سوم تا ششم با وجود اینکهطبق پیش‌بینی‌ها، رشد ۵۰درصدی برای بهره‌وری و باقیبرای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده بود، اما در واقعیتوضعیت رشد بهره‌وری مایل به صفر است. امروز مهم‌ترینابزار تولید و قدرت در کشورها فناوری است و وقتی حرف از فناوری به میان می‌آید، در حقیقت تکیه ما روی نیرویانسانی است.

به گفته قالیباف در کشور باید در بهره‌وری به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم مسائلی مانند ناترازی انرژی را حل کنیم. ما در سال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم که فناوریاطلاعات می‌تواند در زمینه جبران آن کمک‌کننده باشد.

او تأکید کرد: امروز ما همه گرفتار یک قوه چهارم در کشور هستیم که از سه قوه دیگر قوی‌تر است. این قوه همان دیوان‌سالاری است که مانند یک اسب سرکش است و باید آن را مهار کرد.
 
هوش مصنوعی یک فرصت است
قالیباف در ادامه عنوان کرد: بیش از 30 سال است در هر جلسه‌ای شاهد حرف‌های تکراری هستیم. به تعبیر یکاندیشمند، ما در کشور مشکل زیاد داریم، اما مساله نداریم. به نظر من مشکل اساسی ما همین‌جاست که نمی‌توانیم مشکل را به مساله تبدیل کنیم. اگر این اتفاق نیفتد، قدرت فکر و خلاقیت پیدا نمی‌کنیم و مساله‌ای نداریم که آن را حل کنیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به ارزشمندی هوش مصنوعی بیانکرد: امروز دیگر نگاه بر مبنای تهدید و فرصت به موضوعات غلط است. ما در عرصه فناوری اطلاعات دیگر چیزی تحت عنوان تهدید نداریم و باید به هر آنچه در پیش روست، به چشم فرصت‌هایی با ریسک‌های کم و زیاد نگاه کنیم. هوش مصنوعی یکی از این فرصت‌هاست که می‌تواند در حل مساله به ما کمک کند.
 
برنامه هفتم رویکردی مساله‌محور دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما مصمم هستیمکه در برنامه هفتم رویکردی مساله‌محور داشته باشیم و حتماً یکی از موارد مورد توجه ما در حل مسائل، حوزه فناوریاطلاعات است.

قالیباف در پایان به‌عنوان رئیس مجلس قول داد که در حل مشکلات به فعالان حوزه فناوری اطلاعات کمک کند و در برنامه هفتم با رقم‌زدن اتفاقی مهم، جایگاه فعالان این صنف با کمک فعالان آن به‌درستی در نظر گرفته شود و از فعالان این حوزه خواست تا دست در دست یکدیگر بگذارند و در ساختن ایرانیقوی کمک کرده و به جامعه امید دهند.
 
 
افزایش دو برابری اقتصاد دیجیتال تا پایان برنامه هفتم توسعه
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز در این مراسم مامور ابلاغ بیانیه رئیس جمهور به مناسبت روز فناوری اطلاعات بود. زارع‌پور پیش از قرائت این بیانیهگفت:برای اولین بار در لایحه پیشنهادی دولت در برنامه هفتم، اقتصاد دیجیتال در حوزه فناوری ارتباطات در فصلی جداگانه تعریف شده است و توجه ویژه مجلس و دولت به توانمندی‌هایبخش خصوصی به شدت جدی گرفته شده است.
او در توضیح این بیانیه نیز گفت: در این برنامه همه دستگاه‌ها به استفاده از هوش مصنوعی و با تکیه بر ظرفیتبخش خصوصی ملزم شده‌اند. بر این اساس تمامی دستگاه‌هایاجرایی ملزم شده‌اند که یک نقشه‌راه برای افزایش استفاده از فناوری اطلاعات ترسیم کرده و ما در دولت هم حمایت حداکثریاز آن خواهیم داشت.

او در ادامه بیانیه ابراهیم رئیسی را خواند. در بخشی از این بیانیه بر تقویت حوزه فناوری اطلاعات تاکید شده بود: «تقویت فناوری اطلاعات، در واقع در جهت تقویت دولت و قوایکارآفرینی است. تا کنون رشد اقتصادی با گاز و معادن بوده و دولت انقلابی حالا به دنبال ایجاد ظرفیت و بهره‌ورسازی از روش‌های فناورانه است.»

بر اساس متن این بیانیه، کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با هدف تقویت همین حوزه تشکیل شده است. در ادامه این متن آمده بود: «باید در مسیر کارآفرینی قرار بگیریم و این مهم محقق نخواهد بود مگر با حضور فعالان بخش خصوصی.»

در بخش دیگری از بیانیه رئیسی به هدف دو برابر کردن میزان رشد اقتصاد دیجیتال اشاره شده بود: «افزایشدوبرابری اقتصاد دیجیتال تا پایان برنامه هفتم توسعه می‌تواندبه حل چالش‌های جامعه در افق کوتاه مدت بینجامد و این مهم با مجاهدت فعالان حوزه فناوری به موفقیت می‌رسد.»
 
 
پنج چهره پیشکسوت صنف در رویداد فناوری اطلاعات معرفیشدند
بر اساس این گزارش، در این رویداد از نصرالله جهانگرد، فرزاد فروردین، مسعود مرتضوی، محمد یوسفیان و امیرحسیننائینی به عنوان پنج پیشکسوت این حوزه تقدیر شد.

فرزاد فروردین، مدیرعامل شرکت سامانه سبز رایان و عضو سابق هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از فعالان قدیمی حوزه فناوری اطلاعات کشور است. او در تأسیساولین کمیته انجمن انفورماتیک در زادگاهش و تلاش برایتمرکززدایی حوزه فناوری اطلاعات از پایتخت تلاش‌های زیادیداشته است.

مسعود مرتضوی، متولد سال ۱۳۳۶ در شهر خوانسار و دارایمدرک کارشناسی آنالیز سیستم نرم‌افزار از دانشگاه صنعتیشریف است. خوانساری فعال باسابقه فناوری اطلاعات کشور و مدیرعامل شرکت پویاست که یکی از پرسابقه‌ترین شرکت دانش‌بنیان کشور به حساب می‌آید.

محمد یوسفیان دیگر پیشکسوت حوزه فناوری اطلاعات کشور است و عضو هیئت‌مدیره دوره اول و دوم سازمان نصر تهران و دبیری دوره سوم سازمان نصر تهران برخی از سوابق صنفی اوست. یوسفیان یکی از چهره‌های قدیمی صنف IT است که اردیبهشت ماه سال ۹۲ بر کرسی دبیری نصر تهران تکیه زد. در مدتی که او دبیر نصر تهران بود، دبیرخانهسازمان دچار تغییرات بسیاری شد به گونه‎‌ای که به گفته خودش روند دبیرخانه را از وظیفه‎‌گرایی به فرایندگرایی تبدیل کرده است.

نصرالله جهانگرد، زاده بهمن ۱۳۳۶ در تهران، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در دولت یازدهم بود. قبل از آن جهانگرد مشاور و نماینده ویژهرئیس‌جمهور در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت محمد خاتمی بوده است. همین‌طور مسئول تدوین برنامه توسعه کاربریفناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (تکفا)، مدیر هماهنگی ملیایران در برنامه اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی، عضو کمیته ملی فناوری اطلاعات یونسکو، سرپرست و معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت پست و تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی)، عضو شورای برنامه‌ریزیبرنامه چهارم توسعه کشور و عضو کمیته فرابخشی علوم و فناوری اطلاعات در تدوین برنامه سوم توسعه بوده‌است. نصرالله جهانگرد دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی است و در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه صنعتی امیرکبیرفارغ‌التحصیل شده‌است.

امیرحسین سعیدی نائینی، متولد سال ۱۳۳۶ و دارای مدرک کارشناسی مکانیک از دانشگاه وست مینستر انگلستان است. رئیس نخستین هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ایکل کشور، رئیس انجمن شرکت های انفورماتیک ، مدیرعاملگام الکترونیک و قائم مقام سفارت ایران در لندن بخشی ازسوابق اجرایی امیرحسین سعیدی نائینی در حوزه فناوریاطلاعات کشور است.
 
بیانیه اختتامیه رویداد
در بخش دیگری از این مراسم، رئیس کمیسیون افتای نصر تهران ضمن قرائت بیانیه اختتامیه این رویداد ۱۰ مطالبه اساسی سازمان نصر را از تصمیم‌سازان کشور برشمرد که بهبود وضعیت اینترنت، مقابله با فیلترینگ، ورود به بحران مهاجرت نیروی کار، مجوززدایی و اصلاح فرایندها از جمله این مطالبات هستند.

بهناز آریا، ضمن قرائت بیانیه اختتامیه این رویداد و تقدیر از حضور مدیران و متخصصان کلیدی صنعت فناوریاطلاعات در مهم‌ترین گردهمایی فعالان آی‌تی کشور گفت: «روندی که تحت عنوان تحول دیجیتال در ساختارهای سنتیدنیای اطراف ما شکل گرفته و در جریان است، موجی است که نه به‌عنوان یک گزینه انتخابی، بلکه به‌عنوان یک برنامه جدی در تصمیم‌گیری‌های خردورزانه از سوی حاکمیت، اصناف، کسب‌و‌کارها و مردم تأثیر خواهد گذاشت.»

آریا در ادامه تأکید کرد:‌ «سازمان نصر تهران، به‌عنوان نماینده صنف پیشتاز در مسیر تحول دیجیتال و در راستایامانت‌داری و صیانت از آرای فعالان این صنف ۱۰ مطالبه اساسی از تصمیم‌سازان کشور دارد که اولین مورد آنها بهبود وضعیت اینترنت به‌عنوان بستر حیاتی بسیاری ازکسب‌و‌کارها و کاهش اختلالات موجود است.»

او مقابله با فیلترینگ گسترده سرویس‌های پرکاربرد را دیگرمطالبه اساسی سازمان نصر از حاکمیت عنوان کرد و گفت:‌ «انتظار می‌رود حاکمیت به توانمندی بخش خصوصی در تأمینامنیت ملی با استفاده از روش‌های کارآمد و کارشناسانه توجه ویژه داشته باشد.»

ضرورت ورود به بحران مهاجرت نیروی کار تخصصی از طریقالزام و نظارت بر مسوولیت دستگاه‌های اجرایی در راستایایجاد اقتصاد و رفاه ملی پایدار و همچنین ضرورت رعایتکپی‌رایت و حقوق معنوی نرم‌افزارهای داخلی و خارجی جهت احیای صنعت رو‌به‌افول نرم‌افزار و بازنگری و تعریف نظام‌هایتعرفه‌ای برای استفاده از نرم‌افزارهای خارجی دو مطالبه دیگرسازمان نظام صنفی از قانون‌گذاران و تصمیم‌سازان کشور است.

آریا در توضیح مطالبه پنجم سازمان نظام صنفی از حاکمیتبه موضوع آموزش به‌عنوان امری حیاتی اشاره کرد و گفت: «ضرورت و الزام به‌روزرسانی نظام آموزشی کشور در همه مقاطع در رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات در تناوب‌هایکوتاه‌مدت به‌منظور همگام‌سازی آموزش و تربیت نیرویانسانی با نیازهای بازار و ارتقای سواد دیجیتال کشور دیگرمطالبه صنفی حوزه فناوری اطلاعات کشور است.»

لحاظ‌کردن نقش فعالان صنفی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی، تدوین، تصویب و به‌روزرسانی قوانین و به رسمیت شناختن دارایی‌های دیجیتالو حریم خصوصی و همچنین بازنگری بنیادین در سیاست‌های ارزی و گمرکی در خصوص اولویت‌دهی به اقلام زیرساختی فاوا نیز از جمله مطالبات دیگری بودند که بهناز آریا بر آنها تأکید کرد.

مجوز‌زدایی، اصلاح فرایند و کاهش روند بوروکراتیک اخذ و تمدید مجوزهای گوناگون و تمرکز مجوزها از جمله مجوزهایمتعدد افتا برای تسهیل کسب‌وکار و جلوگیری از هرگونه رانت و فساد و همچنین جلوگیری از حضور ناعادلانه خصولتی‌ها در رقابت با بخش خصوصی و فراهم‌کردن فضای کسب‌‌وکار سالم، پایدار و پویا مطالبه نهایی ذکرشده در بیانیه اختتامیهرویداد ملی روز فناوری اطلاعات بودند.

آریا در نهایت عنوان کرد:‌ «سازمان نظام صنفی رایانه‌ایاستان تهران از شرکت تندر نور، گروه داده‌ورز جویا، شرکت ارتباط فردا و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به‌عنوان حامیان این رویداد تقدیر ویژه به عمل می‌آورد.»

گفتنی است که همزمان با برگزاری مراسم روز فناوری اطلاعات، از گزارش چشم‌انداز اقتصاد دیجیتال ایران IDEO 2023، رونمایی شد.

گزارش «چشم‌انداز اقتصاد دیجیتال ایران» در سال ۱۴۰۱ با همکاری آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CIACT) و آزمایشگاه داده و حکمرانی (D4G Lab) تهیه شده است.

هدف گزارش ارائه تحلیل واقعی و شواهدمحور از وضعیتاقتصاد دیجیتال در ایران است.

IDEO با معرفی شاخص‌های مفید و الهام‌بخش برایارزیابی و سنجش اقتصاد دیجیتال ایران به دنبال اجماع‌سازی میان ذی‌نفعان و ارائه نقشه راه عملیاتیهم‌آفرینی توسعه اقتصاد دیجیتال ایران با نگاهی به تجارب موفق بین‌المللی است.

به طور کلی در گزارش مزبور به مواردی مانند: ارائه نقشه راه عملیاتی توسعه سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملّی، ارائه چشم‌انداز هم‌آفرینی داده‌محور در زیست‌بوم استارت‌آپیکشور و ارائه پیشنهاداتی در زمینه استراتژی صادراتی فاوا، پرداخته شده است.
کد مطلب : ۲۸۱۳۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين