۰

انتقال ۱۰ برابر سریع تر داده‌ها با لیزر ماهواره‌ای چین

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۵
انتقال ۱۰ برابر سریع تر داده‌ها با لیزر ماهواره‌ای چین
انتقال ۱۰ برابر سریع تر داده‌ها با لیزر ماهواره‌ای چین

آی‌تی‌من- شرکت چنگوانگ(Changguang Satellite Technology)، یک شرکت دولتی مستقر در استان جیلین چین، از دستیابی به یک نقطه عطف بزرگ در فناوری فضایی با استقرار موفقیت آمیز ارتباطات پرسرعت مبتنی بر لیزر در ماهواره‌های تجاری خبر داد.

این پیشرفت، سرعت انتقال اطلاعات از فضا به زمین را ۱۰ برابر افزایش داده و به سرعت چشمگیر ۱۰ گیگابیت در ثانیه (Gbps) رسیده است.

این پیشرفت از طریق لیزرهایی که به ‌عنوان حامل داده عمل می‌کنند و طیف بسیار گسترده‌تری نسبت به فناوری مایکروویو سنتی ارائه می‌دهند، ممکن می‌شود. انتظار می‌رود استقرار این فناوری پیشرفته، ارتباطات زمینی با ماهواره‌ها را متحول کند.

این آزمایش موفقیت‌آمیز با حضور پژوهشگرانی از مؤسسه تحقیقات اطلاعات هوافضا(AIR)، شاخه‌ای از آکادمی‌علوم چین انجام شد که با استفاده از لیزر، پیوند ماهواره به زمین را برقرار کردند.

تیم مستقر روی زمین، سیگنال‌های لیزری ساطع شده از ماهواره Jilin-1 MF02A04، بخشی از بزرگترین شبکه ماهواره‌ای تصویربرداری جهان و عضو صورت فلکی Jilin-1 را دریافت کرد. این صورت فلکی نقش مهمی‌در بخش‌های مختلف از جمله بررسی منابع زمین، برنامه‌ریزی شهری و پایش بلایای طبیعی دارد.

لی یالین، رهبر سیستم زمینی در مؤسسه تحقیقات اطلاعات هوافضا، مزایای ارتباط لیزری را با استفاده از یک تشبیه جالب توضیح داد. وی گفت: استفاده از مایکروویو رایج در فرکانس ۳۷۵ مگاهرتز مانند رانندگی در یک خط است و این فناوری در حال ظهور در واقع یک مایکروویو با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز بالاتر است که مانند رانندگی در اتوبانی با ۴ خط است.

این بهبود گسترده در پهنای باند، امکان انتقال یک فیلم با کیفیت بالا را تنها در یک ثانیه، یعنی ۱۰ تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از روش‌های ارتباطی مایکروویو فعلی فراهم می‌کند.

گفتنی است که در میان اولین مجموعه تصاویر ارسال شده توسط فرستنده Jilin-1 به زمین، تصویری از پایتخت قطر، دوحه وجود داشت.

این آزمایش‌ها با استفاده از فناوری ارتباطات پرسرعت مبتنی بر لیزر، دنیایی از احتمالات را باز می‌کند. لیزرها علاوه بر تسریع انتقال داده، به دلیل قابلیت‌های قوی ضد تداخل الکترومغناطیسی، امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند.

 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۱۲۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما