۰
نماینده مجلس: حتی پیشنهاد اینترنت ویژه خارجی‌ها شرم‌آور است

درخواست وزارت میراث برای سیم‌کارت گردشگران و اینترنت طبقاتی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۵
درخواست وزارت میراث برای سیم‌کارت گردشگران و اینترنت طبقاتی
درخواست وزارت میراث برای سیم‌کارت گردشگران و اینترنت طبقاتی

آی‌تی‌من- علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی ارایه سیمکارت ویژه گردشگران را یکی دیگر از موضوعاتی دانست که در بسته پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی مطرح شده است و افزود: پس از رخ دادن ناآرامی‌ها در کشور برخی از گردشگران خارجی برای برقرای ارتباط با خانواده‌های خود دچار چالش جدی شدند و بخش گردشگری و خصوصا هتلداران در آن مدت حمایت جدی را برای رعایت از حقوق گردشگران انجام دادند. برای مثال هتل‌ها در آن روزها این امکان را فراهم کردند که گردشگران به صورت رایگان از خطوط تلفن برای تماس‌های خارجی استفاده کنند و از وضعیت خود به خانواده‌هایشان اطلاع دهند.

وی با بیان این که این پیشنهاد به منظور تسهیل در حوزه گردشگری مطرح شد، اظهار کرد: بر اساس طرح ارایه شده گردشگرانی که به عنوان میهمان به ایران سفر می‌کنند، در مدت حضور خود در کشور می‌توانند با خانواده‌های خود ارتباط داشته باشند و به امور مرسوم و متداول خود رسیدگی کنند. موضوع امکان برقراری ارتباط، مطالبه گردشگران خارجی از ما بود که توسط فعالان این حوزه به ما منتقل شد.

شالبافیان با بیان این که فعالان حوزه گردشگری از جمله دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری نیز به واسطه ایفای وظیفه و نوع شغلشان باید بتوانند از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده کنند و با مخاطبین خود که در خارج از کشور حضور دارند ارتباط بگیرند، افزود: تمامی‌زحماتی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی ایرانی انجام شده قابل تقدیر است. اما هنوز ضریب نفوذ این شبکه‌ها به اندازه ای نیست که گردشگران خارجی که موقتا در داخل کشور حضور دارند از آنها استفاده کنند. 

وی ادامه داد: به همین جهت یکی از دو پیشنهادی که در جلسات بخش خصوصی به ما منعکس می‌شد، فراهم شدن اینترنت مناسب برای ایفای نقش شغلی دفاتر خدمات مسافرتی با شرکای خارج از کشور خودشان بود. درست همانند نمونه‌هایی که برای برخی از مشاغل ایجاد شده است.

شالبافیان افزود: ارایه سیمکارت ویژه گردشگران، پیشنهادی بود که به منظور بررسی در مراجع قانونی و ذی‌ربط و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد و این درخواست وزارت میراث‌فرهنگی از وزیر ارتباطات نیز در زمانی که ایشان در نمایشگاه گردشگری حضور یافت، مطرح شد.

درخواست وزارت میراث برای سیم‌کارت گردشگران و اینترنت طبقاتی حتی پیشنهاد شرم‌آور است
اما در خبر دیگری در همین رابطه یک نماینده مجلس گفت: چه طور می‌شود برای گردشگری که از بیرون می‌آید سیم کارت بدون فیلتر تعبیه کرد تا بتواند از پلتفرم‌های فضای مجازی استفاده کند اما میلیون‌ها انسانی که از طریق همین پلتفرم‌های فضای مجازی امرار معاش می‌کنند دسترسی نداشته باشند و معیشت‌شان دچار چالش شود.

به گزارش ایلنا معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی‌درباره این‌که وزیر ارتباطات مطرح کرده است پیشنهادی شده مبنی بر این‌که برای گردشگران خارجی سیم‌ کارت‌های خاص و بدون فیلتر در نظر گرفته شود تا بتوانند از پلتفورم‌هایی که در کشور فیلتر است استفاده کنند و واکنش افکار عمومی‌به این مساله، گفت: البته از هنگامی‌که بحث اینترنت طبقاتی مطرح شده است، مردم نگرانی‌های خودشان را در حوزه‌های مختلف اعلام کرده‌اند، با این خبر که افکار عمومی‌آن را کاپیتولاسیون اینترنتی مطرح می‌کنند متاسفانه تعبیری نزدیک به واقعیت است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی‌عنوان کرد: چطور می‌شود برای گردشگری که از بیرون می‌آید سیم کارت بدون فیلتر تعبیه کرد تا بتواند از پلتفورم‌های فضای مجازی استفاده کند اما میلیون‌ها انسانی که از طریق همین پلتفورم‌ها امرار معاش می‌کنند دسترسی نداشته باشند و معیشت‌شان دچار چالش شود. از طرفی این را بگذارید در کنار توئیت زدن‌های مکرر مسوولین کشور درحالی که مردم به توییتر، اینستاگرام و واتس‌اپ عدم دسترسی دارند این‌ها با اصول مصرح قانون اساسی بالاخص اصل سوم در تضاد است و محدود کردن آزادی‌های مشروع جامعه به بهانه امنیت هم با اصل نهم قانون اساسی تناقض جدی دارد.

وی تاکید کرد: این سخنان و اقدامات فقط و فقط بر دامنه نارضایتی مردم می‌افزاید و این اتفاق اخیر حتی اگر در حد یک پیشنهاد هم باشد، از یک نگاه و رویکرد آکنده با تبعیض حکایت دارد یعنی این‌که خارجی‌ها و توریست‌ها می‌توانند چنین دسترسی داشته باشند، درحالی که برای مردم عادی ما این دسترسی‌ها را محدود کرده‌ایم و به نوعی می‌توان گفت شرم آور است.

سعیدی یادآور شد: البته عزیزان ما در وزارت ارتباطات بسیار تاکید دارند که ما بر مبنای نظر شورای عالی امنیت ملی این محدودیت‌ها را اعمال کرده‌ایم، اما این اعمال ناظر بر یک شرایط خاص بود که التهابات و مشکلاتی وجود داشت، اما در حال حاضر که آرامش بر کشور حاکم شده است، هیچ توجیهی برای این محدودیت‌ها و فیلترها وجود ندارد و من این عزیزان را ارجاع می‌دهم به سخنان خودشان در زمان انتخابات و امیدوارم به خودشان بیایند و اجازه ندهند آزادی‌های مشروع جامعه بیشتر از این محدود شود.
 
مرجع : برنا
کد مطلب : ۲۸۰۸۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما