۰

آنچه باید ردباره لنزا و آواتارهای جاودیی بدانید

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۱
آنچه باید ردباره لنزا و آواتارهای جاودیی بدانید
آنچه باید ردباره لنزا و آواتارهای جاودیی بدانید

آی‌تی‌من- این تصاویر که آواتارهای جادویی نامیده می‌شوند، تصاویری هستند که توسط اپلیکیشنی به نام لنزا (Lensa) ساخته می‌شود. لنزا متعلق به Prisma Labs است و به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌های خود را آپلود کنند، هزینه‌ای بپردازند و در عرض چند دقیقه عکس‌های خود را با انواع تنظیمات عجیب و غریب و دلخواه دریافت کنند.

این آواتارهای جادویی که عکس‌هایی تولید شده با هوش مصنوعی هستند، به سرعت در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و افراد مشهور، محبوبیت پیدا کرده‌اند؛ اما ادعاهایی وجود دارد که برنامه‌هایی از این دست از آثار هنرمندان واقعی سرقت می‌کنند. برخی دیگر نیز می‌گویند که تصاویر تولید شده، نژادپرستانه است.

در ادامه به همه آنچه باید در مورد آواتارهای جادویی بدانید، می‌پردازیم.
 آواتارهای جادویی چگونه ساخته می‌شوند؟

این مد فراگیر شده در اینترنت، را شرکت Stability AI آغاز کرد که مدل شبکه‌ای به نام stable diffusion ایجاد کرد. این مدل از داده‌های اینترنتی برای تولید تصاویر از متن استفاده می‌کند.

این شرکت در وب‌سایت خود اعلام کرده که لنزا از نسخه‌ای از مدل stable diffusion استفاده می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌های خود را آپلود کنند تا برنامه تصاویر شخصی‌سازی‌شده ایجاد کند. این مدل با استفاده از LAION 5B، یک مجموعه داده بزرگ با جفت‌های تصویر-متن، آموزش داده شده است.

این روند به طور متوسط 10 دقیقه طول می‌کشد و شامل 120 میلیون میلیارد عملیات ریاضی برای تجزیه و تحلیل عکس‌ها است.

لنزا مدعی است که پس از ایجاد آواتارها، عکس‌های کاربران برای همیشه از سرورهای آن‌ها حذف می‌شوند.

در وب سایت لنزا آمده است: «هر بار که یک کاربر بسته جدیدی از آواتارها را خریداری می‌کند، این روند از ابتدا تکرار می‌شود. به همین دلیل است که از شما می‌خواهیم هر بار که یک بسته جدید درخواست می‌کنید، عکس‌ها را نیز آپلود کنید.»

 دلیل هشدار هنرمندان چیست؟
بحث‌های جدی در مورد این تصاویر هوش مصنوعی مطرح شده که مهم‌ترین آنها مبتنی بر این ادعاست که  لنزا این تصاویر را از هنرمندان واقعی دزدیده است.

یک پست فیس بوک از 4 دسامبر، که بیش از 50 هزار بار  به اشتراک گذاشته شده است، استدلال می‌کند که این برنامه‌ها از آثار هنری دارای حق مالکیت معنوی استفاده می‌کنند.

لنزا در صفحه پرسش‌های متداول خود نوشته است: شبکه‌ای که برنامه از آن استفاده می‌کند قادر است الگوها و ارتباطات بین تصاویر و توضیحات متن را تشخیص دهد، نه آثار هنری شخصی. سپس هوش مصنوعی از تکنیک‌های تولید محتوای جدید برای خلق آواتارها استفاده می‌کند.

لنزا مدعی است: هنگامی‌که آموزش مدل به پایان رسید، هوش مصنوعی به مجموعه داده اصلی رجوع نمی‌کند. در عوض، اصول اکتسابی را که توسعه داده است در روند خلق بیشتر به کار می‌برد. از این رو خروجی‌ها کپی آثار هنری هیچ هنرمند خاصی نیستند.

 آیا آواتارهای جاویی زن‌ستیزند؟
یکی دیگر از دلایلی که کاربران رسانه‌های اجتماعی علیه برنامه‌های لنزا و سایر برنامه‌های هوش مصنوعی مانند آن صحبت می‌کنند این است که برخی از تصاویری که تولید می‌کنند بیش از حد جنسییت زده هستند.

برای مثال، براندی بارکر فعال حقوق زنان، عکس‌هایی از صورت خود آپلود کرد و حداقل چهار آواتار جادویی دریافت کرد که او را نیمه برهنه یا با موهای روشن شده نشان می‌دادند.

در همین رابطه، کاربران شبکه‌های اجتماعی این اپلیکیشن را به تداوم «نژادپرستی و تبعیض جنسی» متهم می‌کنند.

لنزا اعلام کرده که این اپلیکیشن و مدل آن از محتوای اینترنتی فیلتر نشده برای ایجاد آواتارهای جادویی استفاده می‌کنند، بنابراین طبیعتاً تصاویر هوش مصنوعی حاوی سوگیری‌هایی هستند که انسان‌ها در هنر خود لحاظ می‌کنند.

لنزا همچنین مدعی است که اقداماتی را برای کاهش تعصبات در آواتارها انجام داده است. اما از آنجا که این کار زمان بر است، این شرکت تاکید کرده که افراد زیر سن قانونی باید از برنامه دوری کنند.

 منبع: usatoday.com
کد مطلب : ۲۸۰۳۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما