۰
گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نشان داد:

عقب‌گرد اقتصاد در سایه کاهش قدرت خرید، ناآرامی‌ها و قطعی اینترنت

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۴
عقب‌گرد اقتصاد در سایه کاهش قدرت خرید، ناآرامی‌ها و قطعی اینترنت
عقب‌گرد اقتصاد در سایه کاهش قدرت خرید، ناآرامی‌ها و قطعی اینترنت

آی‌تی‌من- مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، گزارش دوره سی‌وهفتم طرح شاخص مدیران خرید (PMI) کل اقتصاد و گزارش دوره چهل و نهم طرح شاخص مدیران خرید (PMI) بخش صنعت را با اتکا به نظرسنجی از فعالان و بنگاه‌های اقتصادی در مهرماه 1401 منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد در مهرماه 50.19 بوده است که در مقایسه با ماه قبل با کاهش 1.89 واحدی، کندتر شدن میزان فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. در این ماه، شاخص مدیران خرید صنعت (تعدیل فصلی نشده) نیز 51.66 به دست آمده که 1.59 واحد کمتر از ماه قبل است و از کاهش شیب رشد فعالیت‌های بخش صنعت نسبت به شهریورماه حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، به‌طورکلی در مهرماه شرکت‌ها با کاهش شدید تقاضا و فروش روبه‌رو هستند که علاوه بر کاهش قدرت خرید مشتریان اتفاقات اخیر کشور هم در این روند کاهشی تأثیرگذار بوده است به‌ویژه که در بخش خدمات شرکت‌ها با مشکل اینترنت نیز مواجه هستند. همچنین بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل کمبود شدید نقدینگی و عدم ثبات نرخ ارز برای تأمین مواد اولیه یا لوازم موردنیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند.

نظرسنجی از شرکت‌ها نشان می‌دهد که ضعف در اینترنت در فعالیت‌های بخش خدمات تأثیر منفی داشته و در بخش‌هایی مانند حمل‌ونقل اختلال ایجاد کرده و فرایندهای آن بسیار زمان‌بر شده است.

همچنین بسیاری از شرکت‌ها همچنان با مانع‌تراشی برای صدور مجوزها از سوی گمرک و اداره استاندارد روبه‌رو هستند  برخی از شرکت‌ها به دلیل کاهش تقاضای مشتریان ناشی از حوادث اخیر کشور و همچنین کاهش قدرت خرید، ناچار به تعدیل نیرو شدند.

از سوی دیگر، شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت باعث ضرر و کاهش در صادرات شده است.

شرکت‌ها در نحوه تعهد ارزی برای تأمین دلار موردنیاز با مشکلات زیادی مواجه هستند به‌خصوص که مبادلات با برخی از کشورهای همسایه به‌صورت ریالی انجام می‌شود، ناچارند تا بعضاً به‌صورت نقدی از کامیون داران دلار بگیرند.
 
کد مطلب : ۲۸۰۱۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين