۰

کاهش استرس دانشجویان با اینترنت ملی و رایگان

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۹
کاهش استرس دانشجویان با اینترنت ملی و رایگان
کاهش استرس دانشجویان با اینترنت ملی و رایگان

آی‌تی‌من- مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان ۲۵۰ درس مجازی در حوزه های فرهنگ و سیاست، هنر و رسانه، مهارت های عمومی، معارف و علوم قرآنی در دوران کرونا به صورت مجزا ارایه کرده است که به گفته رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بیش از یک میلیون و ۱۲۹ هزار دانشجو از ابتدای غیرحضوری شدن آموزش های دانشگاه ها فقط در دوره های مجازی معارف اسلامی شرکت کردند.

مصطفی رستمی اظهار داشت: در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کاربر جدید به مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان اضافه شدند و در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر از این مرکز استفاده می کنند.
وی ادامه داد: همچنین بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بازدید از سامانه آموزش مجازی این نهاد در دوران کرونا به ثبت رسیده است. به جز تعداد محدودی از دانشگاه ها که زیرساخت آموزش مجازی داشتند، اکثریت آموزش مجازی معارف اسلامی از سوی این نهاد برگزار شد و بیش از ۱۷ میلیون آزمون در ترم جاری برگزار شد.

مرتضی فاضلی رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان نیز در این باره اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد کاربران سامانه آموزش مجازی به ۵۶ هزار نفر رسید و ۴۰ هزار دانشجو از بستر آموزش های مرکز آموزش مجازی نهاد رهبری در دانشگاه ها استفاده می کنند.
رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان همچنین روز دوشنبه درخصوص چالش اصلی در آموزش مجازی به ایرنا گفت: زیرساخت ضعیف اینترنت، تهیه تجهیزات مورد استفاده دانشجویان و اساتید و عدم مطالعه و برنامه ریزی لازم در خصوص شیوه های صحیح و استاندارد آموزش الکترونیکی از چالش های اصلی است که نیاز به اصلاح آنها برای دوره بعدی این سیستم آموزشی است.

فاضلی ادامه داد: کرونا موقعیتی پیش بینی نشده بود که فضای اجتناب ناپذیری را ایجاد کرد و باعث شد دانشگاه ها به سمت این نوع آموزش بروند. البته از سال های گذشته برخی رشته های مجازی در دانشگاه ها دایر بود اما نقطه ضعف این روش برگزاری تمامی مراحل آن به صورت آنلاین به جز آزمون نهایی بود که با مطالعات انجام شده در سطح جهان این روش ناقص اجرایی شده است.

وی درباره برنامه ریزی مطلوب در حوزه آموزش مجازی، گفت: ما ۹ مدل را ارزیابی کرده ایم که در آنها فرآیند آموزشی بین فضای مجازی و حضوری با درصدهای مختلف تقسیم بندی می شود.
رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: نهاد نمایندگی در ارایه دروس به خصوص معارف از این الگوها استفاده کرده و سعی شده مزیت حضور استاد معارف در کلاس را حفظ و از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده کند و فرآیند آموزشی را توسعه داده و تکمیل کند و محتوای باکیفیت تری را ارایه دهد.

فاضلی گفت: برای ترم آینده نیز برنامه ریزی شده در قالب همکاری هایی که با وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی داریم، الگوی تلفیقی (حضوری و مجازی) را معرفی کرده و از آنها بخواهیم به سمت این سیستم حرکت کنند. وی افزود: حتی اگر شیوع کرونا تداوم داشته باشد، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تمام پروتکل های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا، برگزاری کلاس ها امکان پذیر است. همانطور که وزارت آموزش و پرورش مدل تلفیقی را برای مدارس ارایه کرده است که با استفاده از شبکه شاد و حضور دانش آموزان به صورت نوبتی در محیط مدرسه را برنامه ریزی کرده اند در دانشگاه ها نیز این مدل قابل اجرا است تا ترم آتی را با کمترین آسیب اجرا کنیم. رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت های زیادی از آموزش مجازی داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر لایه هایی از شبکه اینترنت ملی راه اندازی شده است. فاضلی ادامه داد: در صورتی که ما شبکه ملی اطلاعات را داشته باشیم، مجموعه هایی که خدمات اینترنت ارایه می کنند، می توانند به قیمت بسیار پایین یا رایگان به آموزش عالی خدمات دهند. در نتیجه باعث می شود دانشجویان با خیالی آسوده و بدون هزینه یا هزینه حداقلی، محتوای آموزشی را دریافت کنند. وی ادامه داد: زمانی که فشار هزینه خرید اینترنت برای خدمات آموزشی از بین برود، کیفیت آموزش بالا رفته و انگیزه و استقبال دانشجویان از آموزش مجازی بیشتر می شود. همچنین اساتید هزینه ای برای خرید اینترنت پرداخت نمی کنند.

رییس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان  گفت: پس از اینکه اینترنت ملی شود، حمایت از مراکزی که در حوزه آموزش آنلاین فعالیت می کنند نیز حائز اهمیت است.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۳۹۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما