۰
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با فناوران:

مشکل ارزی الکامپ حل نشود، نمایشگاه تخصصی برای سخت‎افزاری‌ها برگزار می‌کنیم

نظر صنف در خصوص اینترنت در یک بیانیه مکتوب اطلاع رسانی شد و روی سایت نظام صنفی رایانه‌ای قرار گرفت. ما هیچ موافقتی با اینترنت طبقاتی نداریم
تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۵
مشکل ارزی الکامپ حل نشود، نمایشگاه تخصصی برای سخت‎افزاری‌ها برگزار می‌کنیم
مشکل ارزی الکامپ حل نشود، نمایشگاه تخصصی برای سخت‎افزاری‌ها برگزار می‌کنیم
فخری زارع
گفت‌و‌گو را در رابطه با نمایشگاه الکامپ آغاز کنیم. لطفا توضیح دهید چند شرکت برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کردهاند و در مجموع چه برنامهریزیهایی صورت گرفته است؟
بعد از دو سال که درگیر کرونا بودیم و سال گذشته به دلیل مصادف شدن با محرم امکان برگزاری مناسب الکامپ وجود نداشت. امسال پس از سه سال تلاش کرده‌ایم، الکامپ را 4 تا 7 تیرماه برگزار کنیم.

استقبال بسیار خوبی صورت گرفته و بالغ بر 500 شرکت ثبت نام کرده‌اند. سعی کرده‎ایم کل فضای نمایشگاه را به الکامپ اختصاص دهیم. وزارت ICT  نیز مهمان‎های خارجی را دعوت کرده است.

امسال برای نخستین بار تفاهم نامه بسیار خوبی در رابطه با الکامپ بین نصر تهران و نصر کشور منعقد شده که طبق این تفاهم نامه برای سه دوره کارهای اجرایی را نصر تهران و سیاست گذاری‌های مربوط به الکامپ را نصر کشور پیگیری خواهد کرد.

قطعا با همدلی و همکاری نصر تهران و کشور شاهد برگزاری نمایشگاهی بسیار خوب خواهیم بود.
 
استقبال شرکت‌های سخت افزاری به خاطر بحث ارزیریالی چگونه است و چه تمهیداتی برای حضور حداکثری آنها در نمایشگاه الکامپ اندیشیده‌اید؟
شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی قیمت متراژ ارزی نمایشگاه را از 280 یورو به 180 یورو کاهش داده است. ولی واقعیت این است که این رقم نیز برای حضور شرکت‌های سخت‎افزاری قابل قبول نیست. رایزنی‌های بسیار زیادی صورت گرفته است و حتی وزارت ارتباطات جداگانه در حال رایزنی است. اما تا این لحظه خبر متفاوتی به دست‌مان نرسیده است. هرچند فرصت کمی ‌باقی است؛ ولی بازهم امیدواریم ظرف چند روز آینده بتوانیم شرکت نمایشگاه‌ها را متقاعد کنیم تا اسباب حضور شرکت‌های سخت افزاری در الکامپ فراهم شود.
 
مشکل ارزیریالی نمایشگاه الکامپ محدود به یک سال و دو سال نیست، بلکه سالهاست که شرکت‌های سخت افزاری به دلیل پرداخت ارزی قادر به حضور در الکامپ نیستند. آیا در نظر دارید نمایشگاه تخصصی دیگری برای شرکت‌های سخت‏افزاری برگزار کنید؟
 امیدواریم مشکل ارزی نمایشگاه الکامپ حل شود تا فرصت حضور در الکامپ مانند سایر شرکت‎ها برای سخت افزاری‌ها هم فراهم شود. در غیر این صورت نصر تهران خود را متعهد می‎داند، تا پایان سال نمایشگاهی تخصصی خارج از فضای شرکت نمایشگاه‎های بین‌المللی برای سخت افزاری‎ها برگزار کند که هم فرصت نمایش و معرفی محصول را داشته باشند و هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور هزینه معقولی پرداخت کنند.

قطعا حضور شرکت‌های سخت افزاری در نمایشگاه الکامپ الویت اول ما است و تلاش می‌کنیم تا مشکل ارزی- ریالی حل شود و در این رابطه ناامید نیستیم. هرچند این موضوع فقط برای نمایشگاه الکامپ نیست؛ ولی با توجه به شرایط اقتصادی کشور این رقم برای شرکت‌های سخت افزاری بسیار بالاست و تاکید می‌کنم اگر این مشکل حل نشود چاره‌ای جز برگزاری یک نمایشگاه تخصصی نداریم.
 
فکر می‌کنید از نمایشگاه سخت افزار استقبال شود؟
با توجه به گستردگی اقتصاد دیجیتال برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی باید مورد بررسی قرار بگیرند. این که آیا نمایشگاه‌های بزرگ هنوز قابلیت‌های خود را دارند یا نه و اینکه نمایشگاه لزوما نباید در تهران برگزار شود. تمام این موارد و بسیاری موضوعات دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرد. حتما تردیدهایی برای حضور در نمایشگاه ناشناخته وجود خواهد داشت و امکان دارد سال اول استقبال زیادی از آن نشود. ولی در هر صورت ما موظفیم به عنوان صنف فرصت را در اختیار اعضا قرار دهیم.

هرچند که کماکان معتقدم الکامپ فرصت بسیار مناسبی است تا اعضای صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات دیده شوند و از آنجایی که هنوز اقتصاد دیجیتال در کشور ما نیازمند رشد است، باید فرصت حضور شرکت‌ها از تمام حوزه‌های صنعت ICT فراهم شود.
 
در اتاق تهران هم اتفاق‌ خوبی افتاده و آقایان جوانمردی و فردیس از صنف فناوری اطلاعات به هیات رییسه اتاق راه یافته‌اند. این حضور را چگونه ارزیابی میکنید؟
قطعا از آنها حمایت خواهیم کرد. در کل ایده‌آل ما داشتن یک صنف واحد برای اقتصاد دیجیتال است که باهم همدل و همراه باشند. اقتصاد دیجیتال در کشور ما هنوز کوچک است و جای رشد بسیار زیادی دارد که در این راستا تمام تشکل‌های حوزهICT  در کنار هم ایستادند تا پرچم اقتصاد دیجیتال بلند شود. این همبستگی بسیار خوب است.
 
در بحث اتحاد تشکلها ، آیا در بررسی جدید نماتن این مسایل مد نظر قرار گرفته شده است؟
تمرکز نماتن روی بحث نرم افزار است و ما طرحی داریم به نام نمافا (طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات) که به دلایلی هنوز به جمع بندی نرسیده است. اتفاق خوبی که اتفاده همان تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال در دولت است. اختیارات خوبی به این کارگروه تنفیذ شده ولی انتظاراتی که داشتیم هنوز اتفاق نیفتاده است.
 
به زودی قرار است سومین مراسم روز فناوری اطلاعات را برگزار کنید، باتوجه به توسعه اقتصاد دیجیتال برنامهتان برای برگزاری این مراسم چیست؟
دور اول این مراسم 22 تیرماه در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد که در حد بریدن یک کیک کوچک بود. اما دور دوم آن را در هتل اسپیناس پلاس برگزار کردیم و با اینکه اولین بار بود که به این گستردگی برگزار می‌شد، نقاط قوت بسیاری داشت. امسال نیز برنامه داریم باشکوه‌تر از سال قبل برگزار کنیم. در این راستا مرکز ملی فضای مجازی کمک کرد تا برای 20 تیرماه برج میلاد را رزرو کنیم و برای انتخاب پیمانکار نیز فراخوان دادیم تا رویداد را کاملا حرفه‌ای برگزار کنیم. فعلا رویداد یک روزه است که شامل سخنرانی و پنل می‎شود ولی اینکه شرکت‎ها غرفه داشته باشند یا نه هنوز در حال بررسی است و جمع بندی نشده است.
 
موضوع مهمی‌که صنف در یکسال گذشته با آن درگیر بود،  قطعی اینترنت و مشکلات ناشی از آن بوده است. سازمان نظام صنفی مراتب اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرد، اما از سمت دولت خیلی جدی گرفته نشد. اخیرا هم که بحث اینترنت طبقاتی مطرح شده است، چرا سازمان در این خصوص موضع نگرفت؟
نظر صنف در خصوص اینترنت در یک بیانیه مکتوب اطلاع رسانی شد و روی سایت نظام صنفی رایانه‌ای قرار گرفت. ما هیچ موافقتی با اینترنت طبقاتی نداریم. موضع نظام صنفی رایانه‌ای دفاع از حق یک آدم عادی که از حق و حقوق خود محروم شده نیست، دفاع از کسب و کارهایی است که آسیب جدی دیده‌اند.

به طور مثال از زمانی که گوگل پلی فیلتر شده، بازی ساز‌ها نمی‌توانند بازی‌های تولیدی خود را صادر کنند و به گونه‌ای شده که به جای بازی، بازی ساز صادر می‌کنیم. ما تشکل سیاسی نیستیم. موضع ما در رابطه با اینترنت فقط کسب و کار است. قطعا این مدل از اینترنت به اقتصاد دیجیتال ضربه می‌زند و مانع رشد آن خواهد شد. مصوبه هیات مدیره در خصوص اینترنت خیلی شفاف روی سایت سازمان هست.
 
رابطه صنف با دولت را چگونه ارزیابی میکنید و پس از تنشهای ایجاد شده برای بهبود روابط چکار کردید؟
در رابطه با ارتباط صنف با دولت نیز باید توضیح بدهم که بهترین ارتباط را داریم آن‌هم در سطحی وسیع. قطعا وقتی بین بدنه صنف و دولت بحران ایجاد می‌شود، کار کسی که وسط ایستاده تا این دو را آشتی دهد، سخت می‌شود. سازمان به عنوان یک نهاد صنفی باید از منافع اعضا مواظبت می‌کرد و در عین حال به یک‌سری از چارچوب‌ها تمکین می‌کرد.

در این میان، دلخوری‎هایی بین شخص وزیر و سازمان به وجود آمد که هر دو به صورت شفاف و صریح بیان کردیم زیرا راه حل را همیشه در گفت‌وگو می‌بینیم. ما از مذاکره گریزان نیستیم. فقط متاسفانه آن انتظاری که از مسوولان داریم برآورده نمی‎شود. در واقع معتقدیم دوستان موضوع اینترنت را خوب مدیریت نکردند. فیلترینگ سال‌های قبل هم بوده اما نه به این شکل. واقعیت این است که اختلال در اینترنت وجود دارد و بسیاری از شرکت‎ها با چالش مواجه‌اند. در بسیاری از موضوعات هم با وزارتخانه هم راستا بوده‎ایم مثل آزادی برخی از اعضا صنف که به چشم خود دیدیم وزیر چقدر پیگیری کرد.

اما در مورد رفع فیلترینگ و تغییر وضعیت اینترنت، آقای وزیر روز عید فطر اعلام کرد که اعتقادی به این مساله ندارد. وقتی ایشان اعتقادی به رفع فیلتر ندارد ما چکار می‌توانیم بکنیم.
 
دو سال و اندکی از دوره ریاست شما گذشته است و برای دستاوردهای این دوره سه ساله، در آینده گفت‌وگویی خواهیم داشت. اکنون سوال این است که برای انتخابات دوره هفتم هیات رییسه سازمان کاندیدا می‌شوید؟ به این موضوع فکر کرده‌اید؟
بله فکر کرده‎ام. ولی از اعضای هیات مدیره خواستم تا مهر و آبان فضا را انتخاباتی نکنند. ما از یک بدنه به عنوان «ائتلاف هم آفرینی صنفی» کار خود را آغاز کرده‌ایم که بنده کاملا به ساز و کار آن ائتلاف معتقدم. قطعا برای دوره بعدی انتخابات لیست کاملی خواهیم داشت و به این منظور نمره افراد از جمله خود من ارزیابی خواهد شد. باتوجه به کارهای نیمه تمام و سطح ارتباطات و کارایی معتقدم که می‌توانم موثرتر باشم. همچنین معتقدم رییس نصر کشور باید از تهران باشد زیرا حجم کار بسیار زیاد است.
 
به عنوان آخرین سوال، حالا که آزاد معروفی دبیرکل نصر کشور است، ارتباط شما با نصر کشور و همچنین سایر تشکلهای حوزه فناوری اطلاعات چگونه است؟
اول توضیح بدهم که آقای معروفی یک رقیب کاملا حرفه‌ای، کارکشته و باسابقه هستند. اولین نفری که به بنده تبریک گفت، ایشان بود.

در دوره ششم هیات مدیره سازمان یک بلوغ صنفی اتفاق افتاد. نسلی از شرکت‌ها در انتخابات حضور داشتند که در دوره‎های قبل حضور نداشتند. امیدوارم در دوره‎های بعدی این بلوغ در نصر کشور هم تسری پیدا کند. ما شورای مرکزی را منتخب خود می‌دانیم همانگونه که ما منتخب اعضا هستیم و اینکه رییس جمهور حکم رییس نصر کشور را می‌دهد این قاعده نباید جابه‌جا شود.

در حال حاضر 51 درصد از اعضای کشور در تهران هستند. از نظر مالی نیز 85 درصد از درآمد نصر کشور از تهران است. چرا تهران نباید 6 الی 7 کرسی در هیات مدیره کشور داشته باشد؟ در هر صورت اختلافی وجود ندارد؛ بلکه رویکردمان متفاوت است و ما همیشه به دنبال روابط خوب با حفظ منافع سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران هستیم.

در خصوص روابط با سایر تشکل‌ها نیز همواره در تلاشیم که سطح روابط خود را با تشکل‌های حوزه IT گسترش دهیم. اختلاف سازمان نظام صنفی رایانه‎ای با اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در خصوص مساله پلمپ است. ما معتقدیم در این شرایط اقتصادی نباید از پلمب به عنوان اهرم فشار استفاده کنند. اتحادیه یا از سطح روابط ما با نهادهای قانونی اطلاع نداشت یا احساس کردند که اختلافات بین نصر تهران و کشور، سازمان را ضعیف کرده است به همین دلیل اقداماتی انجام داد که قانونی با آن برخورد کردیم. اکنون روابط را تقویت کرده‎ایم و مشکلی وجود ندارد.
کد مطلب : ۲۸۱۱۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين