آیفون؛ عامل قدرت یا شکست اپل
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۶
آیتیمن- بر اساس گزارش وایرد، آمارها حاکی از آن است که در طول سه ماهه منتهی به سال 2019 بیش از 51 میلیارد دلار از مجموع 84 میلیارد سود اپل از فروش آیفون به دست آمده است. این موفقیت آیفون باعث شده که اپل رقبایش را دستکم بگیرد و توجهی به شرکتهایی که هر روز نوع جدیدی از آنها در بازار سربرمیآورند، نکند.
از آنجا که قیمت جهانی گوشی افزایش یافته، بسیاری از تولیدکنندگان به ارایه خدمات، سرویسها و اپلیکیشنهایی میپردازند که در این شرایط بتوانند هم در بازار پایدار بمانند و هم سود کسب کنند.
بر این اساس اپل نیز با ارایه سرویسهایی همچون اپل موزیک، آیتیونز و آیکلاود توانسته سود زیادی کسب کند و حتی آمارها نشان می دهد که بیش از یکسوم درآمد اپل از طریق این بخش تامین میشود.
البته اپل از فروش گجتهای پوشیدنی مثل اپلواچ و لوازم جانبی همچون ایرپاد درآمد بسیاری کسب میکند. اسپیکرهای هوشمند اپل نیز فروش خوبی داشتهاند و توانستهاند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کنند. اما باید به این نکته توجه کنیم که همه این محصولات فقط با آیفون سازگارند، برخلاف سایر گجتهای آندروییدی که با همه دستگاهها قابلیت برقراری ارتباط دارند. بنابراین اپل فقط از تولید محصولاتش برای کاربران اختصاصی خودش درآمد کسب میکند.
با همه اینها شایعاتی درباره اینکه اپل درصدد خرید شرکتهای دیگر موبایلی است منتشر شده اما تاکنون اپل در این باره اطلاعی منتشر نکرده است.
شرکتهای بزرگ معمولا دست به خرید شرکتهای دیگری میزنند و بعضا شرکتهای موفق یا ورشکسته را میخرند و به این ترتیب کسب و کار خود را توسعه میدهند. اما از 4 یا 5 سال پیش که اپل اقدام به خرید شرکت بیتس کرد تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده است؛ بسیاری از تحلیلگران معتقدند زمانی که شرکتهای بزرگ از تولید و فروش محصولاتشان راضی هستند دست به ریسک نمیزنند. این موضوع هماکنون درباره اپل صدق میکند؛ این کمپانی آمریکایی از فروش آیفون رضایت دارد و از سوی دیگر کاربرانش هم از این محصول راضی هستند. بنابراین دلیلی برای تغییر وجود ندارد. اما همین عدم تغییر میتواند دلیلی برای نابودی شرکتها و کشاندن آنها به ورطه نابودی باشد.
از زمان استیوجابز تاکنون اپل نتوانسته در تولید آیفون نوآوری خاصی ایجاد کند و آیفونی که هر سال تا قبل از مرگ جابز محصولی غیرقابل پیشبینی بود، حالا غیر از برند، تقریبا هیچ فرقی با گوشیهای پرچمدار آندروییدی ندارد؛ حتی در مواردی هم مثل دوربین یا پردازشگر به پای گوشیهای برخی از برندهای معروف بازار هم نمیرسد.
یکی دیگر از عوامل نبود تغییر در محصولات اپل، عدم جایگزینی مدیران این کمپانی است؛ مثلا سالهاست که مدیر طراحی اپل تغییر نکرده یا سایر مدیران رده بالای این کمپانی مدتهاست که در سمت خود باقی ماندهاند. اگرچه نباید این موضوع را از یاد ببریم که همه این افراد به نوعی کارمندان خلاق و سرمایههای اپل به شمار میروند.اما خلاقیت از گذشته رمز موفقیت اپل بوده که سالهاست در محصولات این شرکت کمتر شاهد آن هستیم.
تحلیلگران بر این باورند که اگر اپل همچنان به موفقیت امروز آیفون راضی باشد و تصور کند که تا ابد آیفون محبوب خواهد ماند، قطعا سرنوشتی مثل نوکیا در پیش خواهد داشت؛ هیچ کس فراموش نمیکند که نوکیا 14 سال سردمدار بیچون و چرای بازار موبایل دنیا بو؛ اما همین غرور که هرگز کمپانی دیگری نمیتواند جایگاهش را تصاحب کند و اصرار به تولید گوشیهایی که زمانی محبوب بودند، باعث شد که این روزها حتی نامی از آن برند پرآوازه در بازار نباشد.
با همه اینها باید دید که در آینده چه محصولاتی ممکن است مورد توجه قرار گیرد؛ مثلا بسیاری احتمال میدهند که در آینده هدستهای واقعیت مجازی، گجتهای پرطرفدار باشند یا رایانش ابری بتواند توجه بسیاری را به خود جلب کند.
زمزمههایی نیز وجود دارد که اپل سال آینده از هدست واقعیت مجازی خود رونمایی میکند. بر این اساس اپل قطعا چالش بزرگی پیش رو خواهد داشت باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا با آیفون میتواند همچنان سود زیادی به جیب بزند یا باید از این دستگاه دوست داشتنی به محصولاتی جدیدتر سوییچ کند.
مترجم : ساحره چمنی
مرجع : www.wired.com