«نقشه گوگل» ۲۰ ساله شد
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۳
آیتیمن- دو دهه قبل، لری پیج، یکی از بنیانگذاران گوگل، ایدهای داشت که برای همیشه شیوه ناوبری را در جهان تغییر داد. ماریا بیگز، مدیر برنامه فنی در برنامه دید خیابانی نقشه گوگل، میگوید: لری با یک دوربین فیلمبرداری، به بعضی از این خیابانها رفت و آن را به کسی داد و گفت: هی، با این چه کاری میتوانی انجام دهی؟
سرویس «نقشه گوگل» با بیش از ۲ میلیارد کاربر ماهانه، برترین برنامه ناوبری در جهان است. با نزدیک شدن «نقشه گوگل» به بیستمین سالگرد راهاندازی در فوریه، گوگل سخت تلاش میکند تا با کمک دوربینهای جدید و همچنین هوش مصنوعی مولد، این برتری را حفظ کند.
دوربینهای هوشمندتر، به گوگل امکان میدهند تا دادههای دهها کشور را بهروزرسانی کند. همچنین این شرکت در حال نقشه برداری حداقل سه کشور بوسنی و هرزگوین، نامیبیا و لیختن اشتاین است. دوربینهای دید خیابانی، بخش مهمیاز شیوه جمعآوری دادههای «نقشه گوگل» هستند، اما همچنین به تصاویر ماهوارهای و هوایی و اطلاعات بیش از ۱۰۰۰ منبع شخص ثالث مانند دولتهای محلی و کاربران متکی است. این سیستم جمع آوری دادههای انبوه، به گوگل اجازه میدهد تا نقشهها را در بیش از ۲۵۰ کشور و منطقه، عرضه کند.
اینکه گوگل چه میزان در «نقشه گوگل» هزینه میکند و چه میزان سود میکند، محرمانه مانده است. آلفابت که شرکت مادر گوگل است، «نقشه گوگل» را در گزارشهای درآمد خود به صورت مستقل، مشخص نکرده و آن را با سرویسهای دیگری مانند جستوجو و یوتیوب، یکی کرده است.
طبق تخمین گزارش بانک مورگان استنلی در سال ۲۰۱۹، درآمد «نقشه گوگل» از ۲.۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، به ۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. این درآمد تا حد زیادی بر اساس مدل تبلیغات است که گوگل به خوبی میشناسد.
گوگل همچنین با فروش یک رابط نرم افزاری با دادههای دقیق، به شرکتهای خورشیدی که به دنبال مشتریان جدید هستند، درآمد کسب میکند. این رابط نرم افزاری، دارای تصاویر بسیار دقیق از پشت بام، اندازه گیریها، ارتفاع و سایه برای حدود ۴۸۰ میلیون ساختمان در ۴۰ کشور است.
سرویس «نقشه گوگل» با بیش از ۲ میلیارد کاربر ماهانه، برترین برنامه ناوبری در جهان است. با نزدیک شدن «نقشه گوگل» به بیستمین سالگرد راهاندازی در فوریه، گوگل سخت تلاش میکند تا با کمک دوربینهای جدید و همچنین هوش مصنوعی مولد، این برتری را حفظ کند.
دوربینهای هوشمندتر، به گوگل امکان میدهند تا دادههای دهها کشور را بهروزرسانی کند. همچنین این شرکت در حال نقشه برداری حداقل سه کشور بوسنی و هرزگوین، نامیبیا و لیختن اشتاین است. دوربینهای دید خیابانی، بخش مهمیاز شیوه جمعآوری دادههای «نقشه گوگل» هستند، اما همچنین به تصاویر ماهوارهای و هوایی و اطلاعات بیش از ۱۰۰۰ منبع شخص ثالث مانند دولتهای محلی و کاربران متکی است. این سیستم جمع آوری دادههای انبوه، به گوگل اجازه میدهد تا نقشهها را در بیش از ۲۵۰ کشور و منطقه، عرضه کند.
اینکه گوگل چه میزان در «نقشه گوگل» هزینه میکند و چه میزان سود میکند، محرمانه مانده است. آلفابت که شرکت مادر گوگل است، «نقشه گوگل» را در گزارشهای درآمد خود به صورت مستقل، مشخص نکرده و آن را با سرویسهای دیگری مانند جستوجو و یوتیوب، یکی کرده است.
طبق تخمین گزارش بانک مورگان استنلی در سال ۲۰۱۹، درآمد «نقشه گوگل» از ۲.۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، به ۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. این درآمد تا حد زیادی بر اساس مدل تبلیغات است که گوگل به خوبی میشناسد.
گوگل همچنین با فروش یک رابط نرم افزاری با دادههای دقیق، به شرکتهای خورشیدی که به دنبال مشتریان جدید هستند، درآمد کسب میکند. این رابط نرم افزاری، دارای تصاویر بسیار دقیق از پشت بام، اندازه گیریها، ارتفاع و سایه برای حدود ۴۸۰ میلیون ساختمان در ۴۰ کشور است.
مرجع : ايسنا