با تصویب شورای عالی فضای مجازی
ضوابط و نهادهای متولی رمزارزها تعیین شد
تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۵
آیتیمن– در بخش اهداف و سیاستهای این مصوبه مواردی همچون منفعت بردن کشور از فرصتهای بالقوه فناوری بلاک چین و حفظ امنیت اقتصادی کشور و شهروندان با رویکرد پیشگیری از خطرات و تهدیدها؛ حفظ ارزش و کارکرد پول ملی و ممانعت از بکارگیری رمزداراییها به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور (بجز رمز پول بانک مرکزی)؛ و تنظیمگری تولید، عرضه و معاملات رمزداراییها با هدف مشاهدهپذیری و نظارتپذیری این فعالیتها ذکر شده است.
در ماده ۲ این مصوبه آمده است: به لحاظ تفاوت ماهوی رمزداراییها، سیاست کشور در مواجهه با انواع آنها در دو دسته ذیل قرار دارد:
الف) سیاست حمایتی در قبال توسعه، ترویج و فراگیرشدن قانونمند انواع رمزداراییهای دارای پشتوانه و دارای شفافیت تراکنش (قابلیت رهگیری و احراز هویت) با تنظیمگری و مقررات گذاری مناسب، تسهیل گری کسبوکار، ساده سازی مقررات و ضوابط و تدوین مشوقها و حمایتهای مالی و اقتصادی.
ب) سیاست کنترل یا مقابله فعال نسبت به رمزداراییهای جهانروا با اتخاذ سیاست (تنظیمگری کنترلی) و (مدیریت مخاطرات) به منظور تسهیل تجارت بینالمللی و به حداقل رساندن آسیبها و مخاطرات آنها در حوزههای مختلف اقتصادی، مالی، پولشویی، جرایم، پیشگیری و مقابله با فعالیتهای کلاهبردارانه، اغواگرایانه و غیرشفاف.
ماده ۳- کمیته تخصصی رمزداراییها، مرکب از نمایندگان اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تشکیل میشود و موظف است اجرای تکالیف محوله به دستگاهها در این سند را پیگیری و عملکرد ایشان در تطبیق با تکالیف محوله، سیاستها، اهداف و مصوبات بالادستی را به صورت ماهانه به کمیسیون عالی یادشده گزارش کند.
تبصره- کمیته موضوع این ماده میبایست اقدامات تنظیمگران و دستگاههای متولی را از حیث انطباق با قوانین، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، پیگیری و حسب مورد، از طریق مرکز ملی فضای مجازی، به دستگاههای نظارتی کشور منعکس نماید.
ماده ۴- استخراج و معاملات رمزداراییها صرفا در چهارچوب قوانین و مقررات کشور، سیاستها و الزامات این سند و تحت نظارت تنظیمگران یاد شده در جدول ماده 4 مجاز است. تنظیمگران هر حوزه موظفند مطابق تقسیم کار ذیل و براساس اهداف و سیاستها، مقررات این مصوبه و اسناد مصوب مبتنی بر آن و همچنین مطابق مصوبات کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تنظیمگری حوزه یاد شده اعم از مقررات ارایه خدمات (عرضه اولیه، بازارهای معاملاتی، مشاوره، سرمایهگذاری و امثال آن)، شیوههای نگهداری رمزدارایی یا پشتوانه احتمالی آنها و امثال آن بپردازند. تنظیمگران موضوع این ماده موظفند بر اساس تبصره ذیل بند (۴-۲-) شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور مصوب هشتادویکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور، تمامی مصوبات موضوع این ماده را پیش از ابلاغ برای بررسی انطباق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیونهای عالی فضای مجازی کشور به مرکز ملی فضای مجازی ارسال نمایند.
تبصره ۱- سیاست گذاری و نظارت بر رمزداراییهای مبتنی بر شمش یا مسکوک طلا بر اساس مصادیق (جزء ۱۹ بند الف) ماده ۴ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بر عهده بانک مرکزی است.
تبصره ۲- رمزداراییهای بجز موارد فوق در کارگروه مدیریت محیطهای آزمون موضوع مصوبه هشتاد و هشتمین جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، بررسی و تنظیمگری میشوند.
ماده ۵- ضوابط زیر بر تنظیمگران حوزه رمزداراییها حاکم است:
۵-۱- مرکز اطلاعات مالی موظف است ضوابط اختصاصی مربوط به مخاطره سنجی و مدیریت مخاطرات ناشی از پولشویی و تأمین مالی تروریسم از طریق رمزداراییها ازجمله مخاطره سنجی تراکنشها و گزارش تراکنشهای مشکوک رمزدارایی را تدوین و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارایه نماید؛
۵-۲- فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با هدف پایش و ارتقای امنیت سایبری و کشف جرم در این حوزه و در اجرای تکالیف مندرج در سند (نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی)، پیوست (الزامات انتظامی سایبری تخصصی کارگزاران مبادله) در این سند را با همکاری دستگاههای امنیتی و دادستانی کل کشور بهروزرسانی کند و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارایه دهد و نیز شاخصهای امنیت در حوزه رمزداراییها را به صورت دورهای به کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور اعلام نماید؛
۵-۳- قوه قضائیه موظف است شعب تخصصی برای رسیدگی به جرائم مرتبط با این حوزه اختصاص دهد؛
۵-۴- قوه قضاییه موظف است حقوق کاربران، جرائم و مجازاتهای مرتبط با حوزه رمزداراییها را در قالب لایحهای قضایی تدوین و برای انجام مراحل تقنینی پیگیری نماید؛
۵-۵- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای عرضه رمزپول مشترک با سایر کشورها، برنامه ریزی نموده و اقدامات لازم را صورت دهد؛
۵-۶- تمامی تنظیمگران موظفند از فناوریهای نوین تنظیمگری (RegTech) در رصد و نظارت بر فعالیتهای حوزه رمزدارایی با رعایت قوانین و مقررات ازجمله اصل ۲۵ قانون اساسی استفاده نمایند؛
۵-۷- تنظیمگران مکلفند با استفاده از یک یا چند راهکار از جمله اخذ تضامین و وثایق، سازوکار بیمه و سازوکار نهاد امین دارایی، مخاطرات رمزداراییها را تا حد امکان مدیریت نمایند و گزارش اجرای این بند را هر ۳ ماه یکبار به کمیته تخصصی موضوع ماده ۳ این سند ارایه دهند.
تبصره ۱- بیمه مرکزی ج. ا.ا موظف است سازوکارهای جدید بیمه مخاطرات رمزداراییها یا پشتوانه آنها را با هدف مدیریت مخاطرات کاربران و ارایه دهندگان خدمات، ظرف ۶ ماه از ابلاغ این سند تهیه و گزارش آن را به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارایه نماید.
تبصره ۲- ارایه دهندگان خدمات رمزدارایی (اعم از صادرکنندگان، عرضه کنندگان، بازارهای معاملاتی و امثال آن) مکلفند از خدمات بیمه و وثیقهگذاری بر اساس الزامات تنظیمگر، برای پوشش مخاطرات رمزدارایی یا پشتوانه آنها استفاده نمایند.
۵-۸- تمامی تنظیمگران موظفند با هدف تقویت سازوکارهای خود تنظیمگری در تدوین پیش نویسهای مقررات مربوط به رمزداراییها، از همکاری تشکلهای بخش خصوصی و نهادهای صنفی مورد تأیید کمیته تخصصی موضوع ماده ۳ این سند استفاده نمایند؛
۵-۹- فعالیت انتفاعی در حوزه استخراج و ارایه خدمات رمزدارایی توسط هر یک از نهادهای تنظیمگر موضوع این سند یا مجموعههای تابعه آنان در رقابت با بخش خصوصی بدون تأیید کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ممنوع است؛
۵-۱۰- محدودسازی خدمات پایه کاربردی و زیرساختی (نظیر احراز هویت، پرداخت و خدمات شبکه بانکی)، برای عموم ارایه دهندگان خدمت، منوط به اخذ تأییدیه از کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور است.
ماده ۶- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری سازمان صداوسیمای ج.ا.ا، قوه قضاییه، پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات فراجا (فتا)، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنظیمگران بخشی موضوع این سند و نهادهای خود تنظیمگر، در چهارچوب سیاستهای این سند، طی دو هفته از زمان ابلاغ آن، پیشنویس مقررات تبلیغات رمزداراییها را تدوین و برای تصویب و ابلاغ به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارایه دهد.
ماده ۷- تمامی مصوبات قبلی کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور درباره رمزداراییها که با مواد فوق مغایرت دارند، پس از ابلاغ مقررات جدید ذیل این سند، نسخ میشوند.
تبصره: مرکز ملی فضای مجازی موظف است اصلاح مصوبات سایر مراجع صدور مقرره درباره رمزداراییها از جمله مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی و انطباق آنها با این سند را به صورت کتبی درخواست و پیگیری نماید.
در ماده ۲ این مصوبه آمده است: به لحاظ تفاوت ماهوی رمزداراییها، سیاست کشور در مواجهه با انواع آنها در دو دسته ذیل قرار دارد:
الف) سیاست حمایتی در قبال توسعه، ترویج و فراگیرشدن قانونمند انواع رمزداراییهای دارای پشتوانه و دارای شفافیت تراکنش (قابلیت رهگیری و احراز هویت) با تنظیمگری و مقررات گذاری مناسب، تسهیل گری کسبوکار، ساده سازی مقررات و ضوابط و تدوین مشوقها و حمایتهای مالی و اقتصادی.
ب) سیاست کنترل یا مقابله فعال نسبت به رمزداراییهای جهانروا با اتخاذ سیاست (تنظیمگری کنترلی) و (مدیریت مخاطرات) به منظور تسهیل تجارت بینالمللی و به حداقل رساندن آسیبها و مخاطرات آنها در حوزههای مختلف اقتصادی، مالی، پولشویی، جرایم، پیشگیری و مقابله با فعالیتهای کلاهبردارانه، اغواگرایانه و غیرشفاف.
ماده ۳- کمیته تخصصی رمزداراییها، مرکب از نمایندگان اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تشکیل میشود و موظف است اجرای تکالیف محوله به دستگاهها در این سند را پیگیری و عملکرد ایشان در تطبیق با تکالیف محوله، سیاستها، اهداف و مصوبات بالادستی را به صورت ماهانه به کمیسیون عالی یادشده گزارش کند.
تبصره- کمیته موضوع این ماده میبایست اقدامات تنظیمگران و دستگاههای متولی را از حیث انطباق با قوانین، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، پیگیری و حسب مورد، از طریق مرکز ملی فضای مجازی، به دستگاههای نظارتی کشور منعکس نماید.
ماده ۴- استخراج و معاملات رمزداراییها صرفا در چهارچوب قوانین و مقررات کشور، سیاستها و الزامات این سند و تحت نظارت تنظیمگران یاد شده در جدول ماده 4 مجاز است. تنظیمگران هر حوزه موظفند مطابق تقسیم کار ذیل و براساس اهداف و سیاستها، مقررات این مصوبه و اسناد مصوب مبتنی بر آن و همچنین مطابق مصوبات کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تنظیمگری حوزه یاد شده اعم از مقررات ارایه خدمات (عرضه اولیه، بازارهای معاملاتی، مشاوره، سرمایهگذاری و امثال آن)، شیوههای نگهداری رمزدارایی یا پشتوانه احتمالی آنها و امثال آن بپردازند. تنظیمگران موضوع این ماده موظفند بر اساس تبصره ذیل بند (۴-۲-) شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور مصوب هشتادویکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور، تمامی مصوبات موضوع این ماده را پیش از ابلاغ برای بررسی انطباق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیونهای عالی فضای مجازی کشور به مرکز ملی فضای مجازی ارسال نمایند.
تبصره ۱- سیاست گذاری و نظارت بر رمزداراییهای مبتنی بر شمش یا مسکوک طلا بر اساس مصادیق (جزء ۱۹ بند الف) ماده ۴ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بر عهده بانک مرکزی است.
تبصره ۲- رمزداراییهای بجز موارد فوق در کارگروه مدیریت محیطهای آزمون موضوع مصوبه هشتاد و هشتمین جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور، بررسی و تنظیمگری میشوند.
ماده ۵- ضوابط زیر بر تنظیمگران حوزه رمزداراییها حاکم است:
۵-۱- مرکز اطلاعات مالی موظف است ضوابط اختصاصی مربوط به مخاطره سنجی و مدیریت مخاطرات ناشی از پولشویی و تأمین مالی تروریسم از طریق رمزداراییها ازجمله مخاطره سنجی تراکنشها و گزارش تراکنشهای مشکوک رمزدارایی را تدوین و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارایه نماید؛
۵-۲- فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با هدف پایش و ارتقای امنیت سایبری و کشف جرم در این حوزه و در اجرای تکالیف مندرج در سند (نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی)، پیوست (الزامات انتظامی سایبری تخصصی کارگزاران مبادله) در این سند را با همکاری دستگاههای امنیتی و دادستانی کل کشور بهروزرسانی کند و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارایه دهد و نیز شاخصهای امنیت در حوزه رمزداراییها را به صورت دورهای به کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور اعلام نماید؛
۵-۳- قوه قضائیه موظف است شعب تخصصی برای رسیدگی به جرائم مرتبط با این حوزه اختصاص دهد؛
۵-۴- قوه قضاییه موظف است حقوق کاربران، جرائم و مجازاتهای مرتبط با حوزه رمزداراییها را در قالب لایحهای قضایی تدوین و برای انجام مراحل تقنینی پیگیری نماید؛
۵-۵- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای عرضه رمزپول مشترک با سایر کشورها، برنامه ریزی نموده و اقدامات لازم را صورت دهد؛
۵-۶- تمامی تنظیمگران موظفند از فناوریهای نوین تنظیمگری (RegTech) در رصد و نظارت بر فعالیتهای حوزه رمزدارایی با رعایت قوانین و مقررات ازجمله اصل ۲۵ قانون اساسی استفاده نمایند؛
۵-۷- تنظیمگران مکلفند با استفاده از یک یا چند راهکار از جمله اخذ تضامین و وثایق، سازوکار بیمه و سازوکار نهاد امین دارایی، مخاطرات رمزداراییها را تا حد امکان مدیریت نمایند و گزارش اجرای این بند را هر ۳ ماه یکبار به کمیته تخصصی موضوع ماده ۳ این سند ارایه دهند.
تبصره ۱- بیمه مرکزی ج. ا.ا موظف است سازوکارهای جدید بیمه مخاطرات رمزداراییها یا پشتوانه آنها را با هدف مدیریت مخاطرات کاربران و ارایه دهندگان خدمات، ظرف ۶ ماه از ابلاغ این سند تهیه و گزارش آن را به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارایه نماید.
تبصره ۲- ارایه دهندگان خدمات رمزدارایی (اعم از صادرکنندگان، عرضه کنندگان، بازارهای معاملاتی و امثال آن) مکلفند از خدمات بیمه و وثیقهگذاری بر اساس الزامات تنظیمگر، برای پوشش مخاطرات رمزدارایی یا پشتوانه آنها استفاده نمایند.
۵-۸- تمامی تنظیمگران موظفند با هدف تقویت سازوکارهای خود تنظیمگری در تدوین پیش نویسهای مقررات مربوط به رمزداراییها، از همکاری تشکلهای بخش خصوصی و نهادهای صنفی مورد تأیید کمیته تخصصی موضوع ماده ۳ این سند استفاده نمایند؛
۵-۹- فعالیت انتفاعی در حوزه استخراج و ارایه خدمات رمزدارایی توسط هر یک از نهادهای تنظیمگر موضوع این سند یا مجموعههای تابعه آنان در رقابت با بخش خصوصی بدون تأیید کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ممنوع است؛
۵-۱۰- محدودسازی خدمات پایه کاربردی و زیرساختی (نظیر احراز هویت، پرداخت و خدمات شبکه بانکی)، برای عموم ارایه دهندگان خدمت، منوط به اخذ تأییدیه از کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور است.
ماده ۶- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری سازمان صداوسیمای ج.ا.ا، قوه قضاییه، پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات فراجا (فتا)، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تنظیمگران بخشی موضوع این سند و نهادهای خود تنظیمگر، در چهارچوب سیاستهای این سند، طی دو هفته از زمان ابلاغ آن، پیشنویس مقررات تبلیغات رمزداراییها را تدوین و برای تصویب و ابلاغ به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور ارایه دهد.
ماده ۷- تمامی مصوبات قبلی کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور درباره رمزداراییها که با مواد فوق مغایرت دارند، پس از ابلاغ مقررات جدید ذیل این سند، نسخ میشوند.
تبصره: مرکز ملی فضای مجازی موظف است اصلاح مصوبات سایر مراجع صدور مقرره درباره رمزداراییها از جمله مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی و انطباق آنها با این سند را به صورت کتبی درخواست و پیگیری نماید.