۰
برآورد موسسه تونی بلر:

هوش مصنوعی در کوتاه مدت تا 3 میلیون شغل را در انگلیس از بین می‌برد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۵
هوش مصنوعی در کوتاه مدت تا 3 میلیون شغل را در انگلیس از بین می‌برد
هوش مصنوعی در کوتاه مدت تا 3 میلیون شغل را در انگلیس از بین می‌برد
آی‌تی‌من- برآوردهای موسسه تونی بلر (TBI) نشان می‌دهد که بین 600 هزار تا 2 میلیون و 750 هزار شغل در هر سال در طول چند دهه در اوج رشد هوش مصنوعی از بین خواهد رفت.

این موسسه این رقم را با توجه به میانگین حدود 450 هزار شغل از دست رفته در سال در دهه گذشته در بریتانیا، «نسبتاً متوسط» توصیف کرده است. بیش از 33 میلیون نفر در بریتانیا شاغل هستند.

موسسه TBI  پیش‌بینی کرد که در اوج هوش مصنوعی در پایان دهه آینده، کل میزان حذف مشاغل انسانی در حد صدها هزار نفر خواهد بود، زیرا هوش مصنوعی تقاضای جدیدی برای کارگران ایجاد می‌کند و آن‌ها را به اقتصاد باز می‌گرداند.

در گزارش این موسسه که با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار» منتشر شده، آمده است: بهترین حدس ما این است که اوج تأثیر هوش مصنوعی بر بیکاری احتمالاً در صدها هزار نفر خواهد بود و این تأثیر با گذشت زمان کاهش می‌یابد. یک درس رایج این است که هوش مصنوعی احتمالاً با تشویق کارگران بیشتر برای ترک مشاغل موجود و شروع مشاغل جدید، پویایی بازار کار را افزایش می‌دهد.



این گزارش تخمین زده است که استقرار هوش مصنوعی می‌تواند تولید ناخالص داخلی را تا 5 درصد در پنج سال آینده و تا 6 درصد تا سال 2035 افزایش دهد.

در همین حال، بیکاری می‌تواند تا سال 2030 تا 180 هزار نفر افزایش یابد. در حال حاضر، حدود 1.4 میلیون نفر در بریتانیا بیکار هستند.

با این حال، TBI که هوش مصنوعی را یک «چالش سیاستی قابل توجه» توصیف کرده است، گفت که همه این سناریوها به عواملی مانند ابزارهایی که در دهه آینده ظاهر می‌شوند، تصمیمات سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی و سیاست‌های دولتی که اجرای آن را تسریع یا کند می‌کنند، بستگی دارد.

این اندیشکده گفت که هوش مصنوعی «قطعاً» برخی مشاغل را جایگزین خواهد کرد، اما می‌تواند با افزایش بهره‌وری کارگران، مشاغل بیشتری ایجاد کند که این امر منجر به رشد اقتصادی و ایجاد فرص‌های شغلی جدید خواهد شد. همچنین می‌تواند الگوی پیشرفت‌های تکنولوژیکی قبلی را دنبال کند و محصولاتی و بخش‌هایی را ایجاد کند که نیازمند کارگران برای انجام کارها و نقش‌های جدید هستند.

این اندیشکده خاطرنشان کرد که مشاغل اداری و دفتری بیشترین آسیب را از این فناوری خواهند دید، به دنبال آن فروش و خدمات مشتری، و بانکداری و امور مالی قرار دارند. این گزارش می‌گوید که این مشاغل بیشترین صرفه‌جویی زمانی را از استقرار هوش مصنوعی خواهند داشت.

بنا به گزارش TBI ، انتظار می‌رود بیشتر بهره‌وری‌ها از محصولاتی حاصل شود که وظایف شناختی مانند چت‌بات‌ها را انجام می‌دهند، نه سخت‌افزارهای هوش مصنوعی مانند روبات‌هایی که کارهای فیزیکی را انجام می‌دهند. بنابراین، بخش‌هایی که شامل کار دستی پیچیده مانند ساخت‌وساز هستند، احتمالاً کمتر در معرض خطر هستند.

با این حال، مشاغلی که شامل وظایف شناختی روتین مانند کارهای دفتری هستند، بیشتر در معرض خطر هستند، همچنین صنایعی که حجم زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند، مانند بانکداری و امور مالی، که می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی را راحت‌تر آموزش دهند.

 
کد مطلب : ۲۸۴۰۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما