انجمن تجارت الکترونیک خطاب به وزیر اقتصاد:
جلوی انحصارگری بیمه مرکزی را بگیرید!
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۹
آیتیمن- بهدنبال قطع دسترسی استارتاپهای بیمهای به خدمات استعلامیبیمه مرکزی، انجمن تجارت الکترونیک در نامهای به وزیر اقتصاد از رویه ضدرقابتی بیمه مرکزی انتقاد کرد. در این نامه تأکید شده که بیمه مرکزی باید دست از رقابت با بخش خصوصی بکشد.
بیمه مرکزی در روزهای گذشته دسترسی شرکتهای بیمه آنلاین (اینشورتکها) را به سرویس استعلام بیمه مسدود کرده است. دلیل این تصمیم هم نپذیرفتن نرخ جدید هزینه استعلام از سوی این شرکتها بود.
در پی این اتفاق و هم زمان با اعتراض شرکتهای اینشورتک، نیما قاضی، رئیس هیات مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران، در نامهای به عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به این اقدام بیمه مرکزی اعتراض کرده است.
متن نامه نیما قاضی به وزیر اقتصاد به این شرح است:
«همانطور که استحضار دارید بیمه مرکزی در سال ۹۸ با گسترش دامنه فعالیت شرکت سنحاب و تبدیل آن به هلدینگ فنحاب به صورت جدیتر پا در مسیر شرکتداری گذاشت ابتدا اهداف فنحاب گسترش زیرساختها و اجرای وظایف حاکمیتی بیمه مرکزی عنوان میشد؛ اما اکنون بیمه مرکزی فنحاب را تبدیل به گلوگاه ارائه سرویسهای استعلام بیمه کرده و با در پیش گرفتن رویکردی خلاف توسعه به جای گسترش و ارائه خدمات جدید، با نرخهای دستوری به فروش خدمات میپردازد.
انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه دولت باید از رقابت با بخش خصوصی دست بکشد توجه حضرتعالی را به انحصارگرایی بیمه مرکزی جلب کرده و موارد زیر را با شما در میان میگذارد.
1- باور کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال آن است که رگولاتوری چون بیمه مرکزی با تعیین استانداردها و شیوه دسترسی به دادهها میتواند به امنیت فضای کسب و کار کمک کند و سبب انتفاع همه فعالان اقتصادی و مردم از امنیت شود. اینکه نهاد قانون گذار بیمه مرکزی در پی تامین منافع خود قوانین را به گونهای وضع کرده که فقط یک مجموعه را ارائه دهنده خدمات مجاز بداند چیزی جز انحصارگرایی و ساخت سکوی زور نیست. حال سوال اینجاست که این انحصارگرایی در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد داشت؟
2- در ماده هجده از آیین نامه ۱۰۵ مصوب شورای عالی بیمه ذکر شده که بیمه مرکزی وظیفه ایجاد دسترسی سامانههای اطلاعاتی برای شرکتهای فناور را برعهده دارد. لذا فروش اطلاعات توسط فنحاب به عنوان بازوی بیمه مرکزی در مغایرت کامل با این آیین نامه است و هیچ سازگاری با روح آیین نامه مذکور مبنی بر ایجاد شرایط تسهیلگرانه بیمه مرکزی برای تاسیس و فعالیت شرکتهای فناور بیمه ندارد. در همین راستا اطلاعات فروشی چه نسبتی با تلاش بیمه مرکزی برای مدیریت دادهها و اطلاعات ملی دارد؟
3- با رانتی که بیمه مرکزی برای فنحاب در نظر گرفته و فقط این مجموعه را ارائه دهنده خدمات بیمه معرفی میکند متاسفانه شاهد در جا زدن این شرکت متبوع بیمه مرکزی در ارائه خدمات بیمهای نوین هستیم و این سامانه ضمن تبدیل شدن به گلوگاه فناوری مانعی بزرگ برای توسعه صنعت بیمه در سالهای اخیر شده است و اگر فکری برای این انحصار نشود جبران عقب ماندگیها در صنعت بیمه سخت و سختتر خواهد شد.
4- بازوی انحصاری بیمه مرکزی به قصد درآمدزایی وارد عملیات فروش محصولات شده و به دنبال سهم خواهی در فروش بیمه است. بیمه مرکزی برای ارائه کدام سرویس یا خدمت جدید تصمیم گرفته تا تعرفه استفاده از سرویسهای استعلام بیمه را چندین برابر کند؟ آیا راه دیگری برای جبران کسری بودجه بی انضباطیهای مالی و بهرهوری در بیمه مرکزی پیدا نشده که این هزینه غیر قانونی را بر کسب و کارهای نوآور تحمیل میکنند؟
5- اینکه بیمه مرکزی تسهیل گری و تنظیم گری اکوسیستم بیمه را کنار گذاشته و به جای ارائه خدمات زیر ساختی اقدام به فروش خدمات میکند علاوه بر افزایش هزینه عملیات کسب و کارهای نوآور، سرمایه گذاریهای جدید را در این بازار کاهش خواهد داد و سبب خواهد شد ضریب نفوذ بیمه در کشور کاهش یابد و مردم از مواهب بیمه و اقتصاد دیجیتال بهرهمند نشوند.
انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه دولت باید رقابت با بخش خصوصی را کنار بگذارد خواستار آن است تا بیمه مرکزی به جایگاه ارائه خدمات بپردازد و از رقابت با بخش خصوصی دست بکشد از حضرتعالی نیز به عنوان متولی اجرای قانون خواستار آن هستیم تا ضمن از بین بردن انحصارگرایی در صنعت مهم و حیاتی بیمه مانع نوآوری را از کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال برداشته شود. انجمن تجارت الکترونیک آمادگی این را دارد ضمن شرح ضربات و صدمات شکل گرفته از سمت بیمه مرکزی در اقتصاد دیجیتال موارد برون رفت از انحصارگرایی در صنعت بیمه را با شما در میان بگذارد.»
بیمه مرکزی در روزهای گذشته دسترسی شرکتهای بیمه آنلاین (اینشورتکها) را به سرویس استعلام بیمه مسدود کرده است. دلیل این تصمیم هم نپذیرفتن نرخ جدید هزینه استعلام از سوی این شرکتها بود.
در پی این اتفاق و هم زمان با اعتراض شرکتهای اینشورتک، نیما قاضی، رئیس هیات مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران، در نامهای به عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به این اقدام بیمه مرکزی اعتراض کرده است.
متن نامه نیما قاضی به وزیر اقتصاد به این شرح است:
«همانطور که استحضار دارید بیمه مرکزی در سال ۹۸ با گسترش دامنه فعالیت شرکت سنحاب و تبدیل آن به هلدینگ فنحاب به صورت جدیتر پا در مسیر شرکتداری گذاشت ابتدا اهداف فنحاب گسترش زیرساختها و اجرای وظایف حاکمیتی بیمه مرکزی عنوان میشد؛ اما اکنون بیمه مرکزی فنحاب را تبدیل به گلوگاه ارائه سرویسهای استعلام بیمه کرده و با در پیش گرفتن رویکردی خلاف توسعه به جای گسترش و ارائه خدمات جدید، با نرخهای دستوری به فروش خدمات میپردازد.
انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه دولت باید از رقابت با بخش خصوصی دست بکشد توجه حضرتعالی را به انحصارگرایی بیمه مرکزی جلب کرده و موارد زیر را با شما در میان میگذارد.
1- باور کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال آن است که رگولاتوری چون بیمه مرکزی با تعیین استانداردها و شیوه دسترسی به دادهها میتواند به امنیت فضای کسب و کار کمک کند و سبب انتفاع همه فعالان اقتصادی و مردم از امنیت شود. اینکه نهاد قانون گذار بیمه مرکزی در پی تامین منافع خود قوانین را به گونهای وضع کرده که فقط یک مجموعه را ارائه دهنده خدمات مجاز بداند چیزی جز انحصارگرایی و ساخت سکوی زور نیست. حال سوال اینجاست که این انحصارگرایی در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد داشت؟
2- در ماده هجده از آیین نامه ۱۰۵ مصوب شورای عالی بیمه ذکر شده که بیمه مرکزی وظیفه ایجاد دسترسی سامانههای اطلاعاتی برای شرکتهای فناور را برعهده دارد. لذا فروش اطلاعات توسط فنحاب به عنوان بازوی بیمه مرکزی در مغایرت کامل با این آیین نامه است و هیچ سازگاری با روح آیین نامه مذکور مبنی بر ایجاد شرایط تسهیلگرانه بیمه مرکزی برای تاسیس و فعالیت شرکتهای فناور بیمه ندارد. در همین راستا اطلاعات فروشی چه نسبتی با تلاش بیمه مرکزی برای مدیریت دادهها و اطلاعات ملی دارد؟
3- با رانتی که بیمه مرکزی برای فنحاب در نظر گرفته و فقط این مجموعه را ارائه دهنده خدمات بیمه معرفی میکند متاسفانه شاهد در جا زدن این شرکت متبوع بیمه مرکزی در ارائه خدمات بیمهای نوین هستیم و این سامانه ضمن تبدیل شدن به گلوگاه فناوری مانعی بزرگ برای توسعه صنعت بیمه در سالهای اخیر شده است و اگر فکری برای این انحصار نشود جبران عقب ماندگیها در صنعت بیمه سخت و سختتر خواهد شد.
4- بازوی انحصاری بیمه مرکزی به قصد درآمدزایی وارد عملیات فروش محصولات شده و به دنبال سهم خواهی در فروش بیمه است. بیمه مرکزی برای ارائه کدام سرویس یا خدمت جدید تصمیم گرفته تا تعرفه استفاده از سرویسهای استعلام بیمه را چندین برابر کند؟ آیا راه دیگری برای جبران کسری بودجه بی انضباطیهای مالی و بهرهوری در بیمه مرکزی پیدا نشده که این هزینه غیر قانونی را بر کسب و کارهای نوآور تحمیل میکنند؟
5- اینکه بیمه مرکزی تسهیل گری و تنظیم گری اکوسیستم بیمه را کنار گذاشته و به جای ارائه خدمات زیر ساختی اقدام به فروش خدمات میکند علاوه بر افزایش هزینه عملیات کسب و کارهای نوآور، سرمایه گذاریهای جدید را در این بازار کاهش خواهد داد و سبب خواهد شد ضریب نفوذ بیمه در کشور کاهش یابد و مردم از مواهب بیمه و اقتصاد دیجیتال بهرهمند نشوند.
انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه دولت باید رقابت با بخش خصوصی را کنار بگذارد خواستار آن است تا بیمه مرکزی به جایگاه ارائه خدمات بپردازد و از رقابت با بخش خصوصی دست بکشد از حضرتعالی نیز به عنوان متولی اجرای قانون خواستار آن هستیم تا ضمن از بین بردن انحصارگرایی در صنعت مهم و حیاتی بیمه مانع نوآوری را از کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال برداشته شود. انجمن تجارت الکترونیک آمادگی این را دارد ضمن شرح ضربات و صدمات شکل گرفته از سمت بیمه مرکزی در اقتصاد دیجیتال موارد برون رفت از انحصارگرایی در صنعت بیمه را با شما در میان بگذارد.»