۰
تغییر در شکل بازار نرم‌افزارهای امنیتی

کسپرسکی می‌رود؛ سه شرکت دیگر می‌آیند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰
کسپرسکی می‌رود؛ سه شرکت دیگر می‌آیند
کسپرسکی می‌رود؛ سه شرکت دیگر می‌آیند
آی‌تی‌من- مرکز مدیریت راهبردی افتا نوزدهم تیرماه امسال در نامه‌ای به دستگاه‌های دارای زیر ساخت حیاتی کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و شرکت‌های فعال در حوزه تأمین محصولات، سامانه‌ها و سکوهای حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات اعلام کرده بود که شرط فعالیت و عرضه محصولات و سامانه‌های امنیت سایبری خارجی، معرفی نماینده رسمی‌ حقوقی داخلی با اختیارات تمام در ایران است. این نماینده موظف است NDA و تعهدات لازم برای اجرای ضوابط ذکرشده را به مرکز مدیریت راهبردی افتا ریاست‌جمهوری ارائه کند.

براساس بند دوم دستورالعمل مذکور، محصولات سامانه‌ها و سکوهای خارجی حوزه امنیت موظف به راه‌اندازی خدمت به‌روزرسانی تجهیزات و سامانه‌های موردنیاز در داخل کشور هستند؛ به‌صورتی که تحت هیچ شرایطی در فرایند به‌روزرسانی محصولات مورداستفاده مشتریان، تأخیری ایجاد نشود.

نکته مهم دیگری که در بند سوم دستورالعمل آمده ازاین‌قرار است: «محصولات سامانه‌ها و سکوهای خارجی حوزه امنیت موظف به ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های کاربران ایرانی در داخل کشور هستند.»

همچنین در بند ششم دستورالعمل نیز تأکید شده است: «محصولات، سامانه‌ها و سکوهای خارجی حوزه امنیت و تمامی دست‌اندرکاران ارائه خدمات، بدون اخذ مجوز مکتوب از مرکز مدیریت راهبردی افتا مجاز به انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هیچ داده و اطلاعاتی، مانند معماری شبکه و دارایی‌های مشتریان، به خارج از کشور نیستند.»

حال به نظر می‌رسد که شرکت روسی کسپرسکی راضی به انتقال داده‌های خود به داخل کشور نشده و از این رو امکان فعالیت در بازار ایران را نخواهد داشت.

از طرفی مرکز افتا در اردیبهشت ماه امسال نیز در مورد امنیت محصولات این شرکت هشدار داده بود و حالا بنا به گزارش خبرگزاری مهر در نظر دارد استفاده از محصولات کسپرسکی را به طور کامل در ایران ممنوع کند.

از سوی دیگر، بنا به گزارش این خبرگزاری، سه شرکت بزرگ از تولید کنندگان محصولات و سامانه‌های امنیت سایبری دنیا، شروط مرکز مدیریت راهبردی افتا را برای فعالیت در ایران پذیرفته‌اند.

سه شرکت امنیت سایبریPT، Acron  و سنگ‌فور به ترتیب از کشورهای روسیه، هند و چین شرایط مرکز مدیریت راهبردی افتا را برای فعالیت در ایران پذیرفته و هر سه شرکت نماینده رسمی‌ حقوقی تام الاختیار داخلی خود را به این مرکز معرفی کرده‌اند.

به این ترتیب از این پس محصولات، سامانه‌ها و سکوهای حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات این سه شرکت امنیتی روانه بازار مصرف ایران خواهد شد.

 
کد مطلب : ۲۸۳۴۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين