پسلرزههای اختلال فناوری جهانی
مدیر کراود استرایک به کنگره فراخوانده شد
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۸
آیتیمن- بهروزرسانی معیوب نرم افزار شرکت امنیت سایبری کراود استرایک (CrowdStrike)، جمعه گذشته، باعث از کار افتادن رایانههای ویندوز شد و خدمات اینترنتی در سطح جهانی را مختل کرد و صنایع مختلف از خطوط هوایی گرفته تا بانکها و بخش درمانی را زمین گیر ساخت. مایکروسافت شنبه هفته جاری اعلام کرد حدود ۸.۵ میلیون دستگاه ویندوز در نتیجه این اتفاق، از کار افتادند.
خدمات صنایع مختلف اواخر روز جمعه به تدریج به وضعیت عادی برگشتند اما شرکتها همچنان با تاخیرات پیش آمده در سفارشها و پروازهای لغو شده و مسائل دیگر، دست و پنجه نرم میکنند. در نتیجه، پرسشهایی برای اجتناب از تکرار این وضعیت در آینده، مطرح شده است و اینکه آیا چنین نرم افزار مهمیباید در دست معدودی از شرکتها بماند.
در نامه کمیته امنیت داخلی کنگره به جورج کورتز که روز دوشنبه نوشته شده، آمده است: در حالی که ما واکنش و همکاری «کراود استرایک» با ذینفعان را تمجید میکنیم، نمیتوانیم شدت این واقعه را که به ادعای برخی، بزرگترین اختلال فناوری اطلاعات در تاریخ است نادیده بگیریم.
سخنگوی «کراود استرایک» اظهار کرد: «کراود استرایک» فعالانه با کمیتههای مربوطه در کنگره در تماس است.
در این نامه از مدیرعامل «کراود استرایک» خواسته شده است یک جلسه با کمیته فرعی «امنیت سایبری و حفاظت زیرساخت» کمیته امنیت داخلی را برنامه ریزی کند.
ریزش سهام کراود استرایک
ارزش سهام «کراود استرایک» روز دوشنبه در آغاز معاملات هفته جاری، ۱۳ درصد سقوط کرد. تحلیلگران وال استریت به دلیل نگرانیها نسبت به پیامد مالی اختلال سایبری جهانی هفته گذشته، اعتبار سهام این شرکت را تنزل دادند.
بر اساس گزارش رویترز، هر چند تحلیلگران انتظار دارند «کراود استرایک» با توجه به موقعیت برتری که در صنعت امنیت سایبری دارد، واقعه اخیر را پشت سر بگذارد اما نگرانیهایی پیرامون مخدوش شدن شهرت این شرکت، کاهش قراردادهای جدید مشتریان، آسیب دیدن رقابت و مسائل حقوقی مطرح است.
در این بین، سهام شرکت «سِنتینل وان» در روز دوشنبه، ۱۱ درصد افزایش یافت و جی پی مورگان، این شرکت را آشکارترین برنده گسترده ترین اختلال فناوری اطلاعات در تاریخ مدرن، خواند.
تداوم پیامدهای اختلال
در همین حال در پی قطع جهانی ارتباطات فناوری برای چهارمین روز متوالی شرکتهای بزرگ هواپیمایی آمریکایی همچنان پروازهای خود را لغو میکنند؛ این وضعیت علاوه بر لغو و تأخیر در پروازها مسافران در فرودگاههای مختلف آمریکا سرگردان کرده است.
شرکت هواپیمایی «دلتا» از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی آمریکا هماکنون با فشارهای زیادی برای بازگرداندن مسافران مواجه است و «پیت بوتیجیج» وزیر حمل و نقل آمریکا سرعت از سرگیری سامانههای شرکت دلتا را ناامیدکننده خوانده و مدیرعامل این شرکت از مسافران عذرخواهی کرده است.
بنابر دادههای وبسایت «فلایتآور» در روز دوشنبه بیش از ۱۰۰۰ پرواز به داخل و خارج از آمریکا لغو و بیش از ۹ هزار پرواز با تأخیر مواجه شد.
مسافران شرکت هواپیمایی دلتا از روز جمعه تاکنون با بیش از ۴۴ هزار لغو پرواز مواجه شدهاند که از جمله بیش از ۹۵۰ پرواز تا عصر دوشنبه است که بیشترین تعداد پرواز در بین خطوط هوایی است.
خدمات صنایع مختلف اواخر روز جمعه به تدریج به وضعیت عادی برگشتند اما شرکتها همچنان با تاخیرات پیش آمده در سفارشها و پروازهای لغو شده و مسائل دیگر، دست و پنجه نرم میکنند. در نتیجه، پرسشهایی برای اجتناب از تکرار این وضعیت در آینده، مطرح شده است و اینکه آیا چنین نرم افزار مهمیباید در دست معدودی از شرکتها بماند.
در نامه کمیته امنیت داخلی کنگره به جورج کورتز که روز دوشنبه نوشته شده، آمده است: در حالی که ما واکنش و همکاری «کراود استرایک» با ذینفعان را تمجید میکنیم، نمیتوانیم شدت این واقعه را که به ادعای برخی، بزرگترین اختلال فناوری اطلاعات در تاریخ است نادیده بگیریم.
سخنگوی «کراود استرایک» اظهار کرد: «کراود استرایک» فعالانه با کمیتههای مربوطه در کنگره در تماس است.
در این نامه از مدیرعامل «کراود استرایک» خواسته شده است یک جلسه با کمیته فرعی «امنیت سایبری و حفاظت زیرساخت» کمیته امنیت داخلی را برنامه ریزی کند.
ریزش سهام کراود استرایک
ارزش سهام «کراود استرایک» روز دوشنبه در آغاز معاملات هفته جاری، ۱۳ درصد سقوط کرد. تحلیلگران وال استریت به دلیل نگرانیها نسبت به پیامد مالی اختلال سایبری جهانی هفته گذشته، اعتبار سهام این شرکت را تنزل دادند.
بر اساس گزارش رویترز، هر چند تحلیلگران انتظار دارند «کراود استرایک» با توجه به موقعیت برتری که در صنعت امنیت سایبری دارد، واقعه اخیر را پشت سر بگذارد اما نگرانیهایی پیرامون مخدوش شدن شهرت این شرکت، کاهش قراردادهای جدید مشتریان، آسیب دیدن رقابت و مسائل حقوقی مطرح است.
در این بین، سهام شرکت «سِنتینل وان» در روز دوشنبه، ۱۱ درصد افزایش یافت و جی پی مورگان، این شرکت را آشکارترین برنده گسترده ترین اختلال فناوری اطلاعات در تاریخ مدرن، خواند.
تداوم پیامدهای اختلال
در همین حال در پی قطع جهانی ارتباطات فناوری برای چهارمین روز متوالی شرکتهای بزرگ هواپیمایی آمریکایی همچنان پروازهای خود را لغو میکنند؛ این وضعیت علاوه بر لغو و تأخیر در پروازها مسافران در فرودگاههای مختلف آمریکا سرگردان کرده است.
شرکت هواپیمایی «دلتا» از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی آمریکا هماکنون با فشارهای زیادی برای بازگرداندن مسافران مواجه است و «پیت بوتیجیج» وزیر حمل و نقل آمریکا سرعت از سرگیری سامانههای شرکت دلتا را ناامیدکننده خوانده و مدیرعامل این شرکت از مسافران عذرخواهی کرده است.
بنابر دادههای وبسایت «فلایتآور» در روز دوشنبه بیش از ۱۰۰۰ پرواز به داخل و خارج از آمریکا لغو و بیش از ۹ هزار پرواز با تأخیر مواجه شد.
مسافران شرکت هواپیمایی دلتا از روز جمعه تاکنون با بیش از ۴۴ هزار لغو پرواز مواجه شدهاند که از جمله بیش از ۹۵۰ پرواز تا عصر دوشنبه است که بیشترین تعداد پرواز در بین خطوط هوایی است.
مرجع : ايسنا