۰
در نشست خبری گروه شرکت‌های شاتل اعلام شد:

انحصارطلبی در بازار مودم توسعه فیبرنوری را با مشکل مواجه کرده است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۸
انحصارطلبی در بازار مودم توسعه فیبرنوری را با مشکل مواجه کرده است
انحصارطلبی در بازار مودم توسعه فیبرنوری را با مشکل مواجه کرده است
آی‌تی‌من- رییس‌هیات مدیره گروه فن آوری و اطلاعات شاتل‎، مدیرعامل شاتل موبایل و رییس هیات مدیره نماوا در نشست خبری که روز یکشنبه در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد، به تشریح پروژه‎‌های جدید شاتل و چالش‎‌های پیش روی توسعه فیبرنوری در کشور، سرویس 5G و ارتقا نسل جدید شاتل موبایل و همچنین فعالیت‎‌های جدید نماوا در سال جاری پرداختند. 

 توسعه  بی‎‌سابقه فیبرنوری در کشور 
محمد حسن شانه‌ساززاده رییس هیات مدیره گروه فن آوری و اطلاعات شاتل در ابتدای این نشست گفت: در ادبیات فیبرنوری دو نوع پوشش خانوار متصل (Home Connect) و خانوار تحت پوشش (Home Pass) داریم که در بحث "هوم پس"  چون فیبرنوری از فاصله 300 متری مشترکان عبور می‌‎کند، می‌‎توانیم ظرف یکماه سرویس ارایه دهیم که این سرویس در مشهد پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: اما چالش مهم ما مربوط به Home Connect است که در واقع مجبوریم فیبر را روی دیوار نصب کنیم.

متاسفانه هنوز مردم شرکت‌‎های خصوصی را به عنوان ارایه‌کننده فیبرنوری نمی‌شناسند و برای انجام این کار اغلب با مشکل مواجه می‌‎شویم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاتل 70 دستگاه ترنچر برای حفاری دارد و با عظم و پشتکار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یک سوم حفاری کشور در مدت یک سال و نیم انجام شد.

وی در رابطه با مشکل حفاری فیبرنوری گفت: تعرفه حفاری فیبر نوری در ازای هر متر ۴۰۰ هزار تومان در مورد شهر تهران تعیین شده ، اما شهرداری تهران هنوز از این دستور تمکین نکرده است.

وی افزود: هشت کلان‌شهر به تعرفه تعیین‌شده تمکین کرده‌اند و در بعضی شهرها مثل مشهد و قم هزینه حفاری دریافت نشده و ترجیح داده‌اند با ما همکاری کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها استان قم به صورت کامل تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است.

شانه ‎ساززاده با بیان اینکه در زمینه ایجاد زیرساخت فیبر نوری پیشرفت خوبی صورت گرفته است و کاری را که اروپا در ۱۰ سال انجام داده، در ایران ظرف یک سال انجام شده است، گفت: همت و زحمت دکتر زارع پور برای هماهنگی استانداری‌‎ها جهت توسعه فیبرنوری در کشور بی‎‌سابقه بوده و امیدواریم در دولت بعدی هم ادامه پیدا کند. 

وی در رابطه با برنامه شاتل برای ورود به به بورس گفت: شاتل، نماوا و شاتل‌موبایل قطعا وارد بورس خواهند شد. چراکه معتقدیم وقتی یک شرکت بزرگ می‌شود حق مردم است که بتوانند با آن مشارکت کنند.

ادامه انحصارطلبی در بازار مودم
رییس هیات رییسه گروه شرکت‌های شاتل در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا مشکل شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فیبر نوری با تولیدکنندگان مودم رفع شده است یا خیر؟ گفت: تولیدکنندگان مودم در کشور نمی‌توانند قیمت و کیفیت مورد انتظار مردم را تامین کنند. در واقع مشکل این است که جمع پکیج قیمت ما سه میلیون تومان است که تولیدکننده مودم دو میلیون از این رقم را می‌خواهد. در صورتی اگر خودمان تولید کنیم، هزینه مودم برای مشترکان نصف خواهد شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر دو تولیدکننده از مجاری قانونی فشار آورده‌اند که فروش انحصاری داشته باشند. اما شرکت‌ها از لحاظ کیفیت، قیمت و زمان تحویل با آنها مشکل دارند. وزیر ICT دستور رسیدگی  به این موضوع را داده ولی مشکل کماکان به قوت خود باقی است.

در همین حال آرش کریم بیگی مدیرعامل شاتل در تکمیل توضیحات شانه‌ساززاده گفت: مشکلاتی که در مورد تامین مودم فیبر نوری اشاره شد، عینا در بازار مودم‌های‌ سیم‌کارت‌خور هم وجود دارد. 

وی افزود: در این بازار به بهانه تولید داخل بودن مودم به‌نوعی انحصار ایجاد شده و قیمتی که تولیدکنندگان داخلی به اپراتورها ارایه می‌دهند گران‌تر از مودم وارداتی چینی است و به دلیل محدودیتی که برای ترخیص این مودم‌ها وجود دارد، انحصار به وجود آمده است.

وی اضافه کرد:  طنز تلخ این ماجرا جایی بیشتر می‌شود که سال گذشته یکی از این تولیدکننده‌های مودم برای مودمی که خریداری کردیم به دلیل نوسان نرخ دلار، فاکتور دلاری داد که نشان می‌دهد این فضا به هیچ عنوان فضای رقابتی نیست.

واگذاری سهام صبانت به علاءالدین
شانه‌ساززاده در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو در رابطه با سهام صبانت گفت: شرکت صبانت را تحویل گرفتیم، اما با توجه به مواردی که از لحاظ حقوقی و اساسنامه شرکت داشت، مجبور شدیم  60 درصد سهام این شرکت را به گروه علاءالدین واگذار کنیم. 

ضرر 200 میلیارد تومانی نماوا
در ادامه این نشست شجاع‌الدین میرطاووسی رییس هیات مدیره نماوا نیز با بیان اینکه در مسیر هفت ساله از فعالیت نماوا همواره تلاشمان جلب رضایت مشتریان بوده است، گفت: پلتفرم فناوا با ایجاد هزاران فرصت شغلی در دوران سخت کرونا کمک بسیار مهمی برای سینمای ایران بود.

وی با بیان اینکه سال 1403 سال سختی برای نماوا بود، گفت: نماوا به دلیل احترام و ارزشی که برای مشترکین خود قائل است اقدام به سرمایه‌گذاری برای تولید گرانترین سریال شبکه نمایش خانگی کرد که با بدعهدی تهیه کننده  و برابر شدن هزینه‌‎ها به مرحله پخش نرسید. وی افزود: این 200 میلیارد تومان سرمایه برای تولید شش سریال نمایش خانگی می‎توانست استفاده شود.

۱٫۷ میلیون مشترک شاتل‌موبایل در کشور 
‎ آرش کریم ‌بیگی مدیرعامل شاتل موبایل نیز در توضیح خدمات اپراتور شاتل موبایل گفت: شاتل‌‌موبایل تنها اپراتور دانش‌بنیان تلفن همراه کشور و تنها ارائه‌‌دهنده سیم‌کارت هوشمند در ایران است که امکان اتصال خودکار به شبکه هر سه اپراتور دارای شبکه رادیویی را برای مشترکین سیم‌کارت‏‌های خود فراهم کرده و سرویس‎های ترکیبی FMC را عرضه می‎کند.

وی افزود: شاتل موبایل شهریور سال 96 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و در حال حاضر اپراتوری است که سرویس‌ تلفن همراه، ثابت، پلتفرم VOD و… را در خود ارائه می‌کند.

کریم بیگی همچنین اضافه کرد:  تعداد مشترکین شاتل‌موبایل از ۱٫۷ میلیون مشترک گذشته که این تعداد ۱۴ برابر سایر تعداد مشترکین سایر دارندگان پروانه MVNO است.

وی امکان ترابردپذیری را از ویژگی‌‎های شاتل موبایل نام برد و گفت:  این ویژگی  به مشترکین اجازه می‌دهد بدون تغییر دادن شماره موبایل خود سرویس خود را از یک اپراتور به اپراتور دیگر منتقل و از سرویس‌های اپراتور جدید استفاده کنند. 


کد مطلب : ۲۸۳۳۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين