مدیر عامل شرکت پست:
زیرساختهای پست متناسب رشد نکرده است
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳
آی تی من- محمود لیایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بازدیدهای سرزدهای که از آغاز انتصاب تان در پست از نواحی و مراکز پستی داشته اید، چه مشکل و گلایهای از سوی مردم مشهودتر بوده است، افزود: از ۳۰۰ واحد پستی در طی ۲ سال بازدید کردم و به نوعی دو بار کل کشور را کامل بازدید داشتم و مهمترین نکته در این بازدیدها این است که زیرساختهای کنونی ما جوابگوی درخواستهای مردم کشورمان نیست. طی ده سال گذشته، رویکرد مردم از پاکتنامه به سمت بستهها و امانات پستی رفته است و متناسب با این نتوانستهایم خودمان را به روز و زیرساختهایمان را تقویت کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: قبلاً نامهرسان ما یک کیف روی دوش میانداخت و ۱۰۰ پاکت نامه را توزیع میکرد، در صورتی که الان همان نامهرسان با همان موتور باید ۱۰۰ بسته را روی موتور بگذارد یا با خودش حمل کند.
لیایی گفت: در این شرایط، دفاتر پستی ما همان دفاتر گذشته است که قبلاً پاکت نامه میگرفت و حالا باید بسته و کارتون تحویل بگیرد آن هم در حجم خیلی زیاد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مراکز تجزیه مبادلات ما نیز برای این که از پس این کارتونها و بستهها برآید، باید دچار تغییرات ماهوی و اساسی شود تا متناسب با دانش روز دنیا بتوانیم این تجزیه مبادلات را داشته باشیم. وی درباره ناوگان سنگین پست هم گفت: قبلا کامیونهای رهسپاری ما ۱۰ هزار نامه را حمل میکرد و الان همین کامیونها حداکثر میتواند ۳۰۰۰ بسته حمل کند و تعدادش همان تعداد قبل است.
لیایی گفت: در بحث تعداد نیروی انسانی هم متاسفانه روز به روز کم میشود، چون هم اجازه جذب نیروی انسانی جدید را نداریم و هم تعداد مرسولات ما از لحاظ تعداد، وزن، ابعاد و نیروی انسانی افزایش پیدا میکند و قبلاً ۲۵۰ میلیون مرسوله در سال که عمدتاً هم پاکت بود توزیع میشد، اما پاکتها تبدیل به بسته شده و حجم، وزن و تعداد آن هم زیاد شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران افزود: ما بخشی از خلاها را با هوشمندسازی و تحولات دیجیتال پر میکنیم، اما همه اینها با این موضوع قابل جبران نیست و باید به سمت نوسازی ناوگان و تجهیز زیرساختها اعم از زیرساختهای ساختمانی و تجهیزاتی حرکت کنیم.
وی گفت: ما قبلاً تجهیزات دستی داشتیم که باید با رشد فناوری آن را هوشمند کنیم و بارکد خوانها، نوار نقالهها و لیفتراکها و همه تجهیزاتی که قابل به روز شدن و نو شدن است باید توسعه پیدا کنند تا شاهد افزایش سرعت ارسال مرسولات باشیم.
لیایی درباره همکاری شرکتهای خصوصی با پست افزود: ۸۰ درصد فرایند قبول مرسولات پستی را شرکتهای خصوصی که عمدتاً دفاتر پیشخوان دولت هستند انجام میدهند و در نهایت ۲۰ درصد مرسولات را خودمان دریافت میکنیم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر عملکرد پست در این بحث نظارت دارد.
لیایی افزود: بر همین اساس تعداد هابهای پستی را به ۱۰ هاب افزایش خواهیم داد یعنی کل کشور را به ۱۰ منطقه تقسیم میکنیم و هر مرسولهای با توجه به مقصد و مبداش به نزدیکترین هاب پستی ارسال و از انجا به مقصد نهایی ارسال میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران درباره آخرین نتایج نظرسنجی از رضایت مشتریان از پست گفت: در پست اصطلاحی تحت عنوان توزیع موفق و توزیع به موقع داریم؛ توزیع به موقع تابع یک سری شرایط خاص است از این بابت که گیرنده باید در محل حضور داشته باشد یا اینکه اگر کسی خریدی اینترنی داشت باید تامین کننده، کالا را به موقع تحویل پست دهد در حالی که ما خیلی از شرکتهای اینترنتی را داریم که کالاهای درخواستی مردم را به موقع تحویل پست نمیدهند تا پست بر اساس تعهدات زمانبندی خود، مرسولات را به دست صاحبش برساند.
وی افزود: مردم ما این فاصله زمانی خرید کالا تا تحویل به پست را نمیبینند و فکر میکنند به محض خرید، مرسوله تحویل پست میشود، در صورتی که ممکن است تاخیر از سمت فروشنده مرسوله باشد.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: بخشی از تاخیرها هم خارج از تعهد ما است مثلاً در بحث صدور گذرنامه به محض اینکه گذرنامه چاپ میشود، بارکد میخورد و مردم ما تصور میکنند که چاپ شدن گذرنامه و تولید بارکد به معنای تحویل شدن به پست است در صورتی که شاید ۶ تا ۲۴ ساعت طول کشد تا تحویل پست شود.
وی گفت:ما برای باجههای تحویل مرسوله چندین خدمت طراحی کردهایم تا مردم بتوانند به صورت هوشمند یا الکترونیکی مراجعه کنند و اگر نامهرسان ما مراجعه کرد و گیرنده در محل حضور نداشت و مرسوله وارد باجه معطله شد از طریق کد رهگیری که گیرنده دارد فرد مراجعه میکند و نشانی جدیدی میدهد و یا بازه زمانی که در منزل حضور دارد مشخص میکند و با پرداخت هزینه مرسوله را با کمترین زمان تاخیر دریافت میکند.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه بخشی از تاخیرها در ارسال مرسولات ناشی از اشتباهات و تخلفات احتمالی کارکنان و موزعان پستی است گفت: بالاخره در همه دنیا این موارد وجود دارد و بحث سرقت مرسولات و یا گم شدن آن در سیر ارسال ممکن است رخ دهد و یا اتفاقاتی از این قبیل که مثلاً در حین حرکت نامهرسان، بسته پستی از خورجین خودروی او به بیرون میافتد و برخی اوقات هم در مناطق مرزی، کامیونهای پست به ظن قاچاق بازرسی میشوند و همین تاخیرهایی در ارسال مرسولات ایجاد میکند.
وی افزود: مردم همه این دلایل را از چشم پست میبینند و اینکه همه، تقصیر پست باشد اینطور نیست البته ما بخشی را قبول داریم و بخشی خارج از توان و تعهد ماست.
لیایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بحث کارت سوخت و گذرنامه اشکالی که در درج نشانی گیرندگان بود حل شده است؟ افزود: با رایزنیهای صورت گرفته با شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی و شرکت ناجی پاس، این مشکل را به حداقل رساندیم و اکنون ناجی پاس و شرکت پخش و پالایش، آخرین نشانی رسمی و دقیق را از سیستم جی نفت دریافت و بر اساس آن مرسوله را ارسال میکنند که البته باز هم در آن خطا هست، اما درصد خطا بسیار کم شده است.
وی گفت: ما در باجههای معطله تعداد زیادی کارت سوخت داریم که شاید ۶ ماه معطل شده باشد و علت این است که مشتریانی که ماشین را خریدهاند بعد از سه ماه آن محل را ترک کرده اند و بعد از آنکه کارت صادر و از طریق پستچی ارسال میشود، گیرنده در آن محل حضور ندارد و تغییر نشانی داشته است و برای ما ناشناخته میماند و به باجه معطله باز میگردد و گیرنده هم سراغش نمیآید و ما کارت را به شرکت پخش و پالایش و ناجی پاس برمیگردانیم و این قطعاً باعث نارضایتی مردم شده است.
http://itmen.ir
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: قبلاً نامهرسان ما یک کیف روی دوش میانداخت و ۱۰۰ پاکت نامه را توزیع میکرد، در صورتی که الان همان نامهرسان با همان موتور باید ۱۰۰ بسته را روی موتور بگذارد یا با خودش حمل کند.
لیایی گفت: در این شرایط، دفاتر پستی ما همان دفاتر گذشته است که قبلاً پاکت نامه میگرفت و حالا باید بسته و کارتون تحویل بگیرد آن هم در حجم خیلی زیاد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مراکز تجزیه مبادلات ما نیز برای این که از پس این کارتونها و بستهها برآید، باید دچار تغییرات ماهوی و اساسی شود تا متناسب با دانش روز دنیا بتوانیم این تجزیه مبادلات را داشته باشیم. وی درباره ناوگان سنگین پست هم گفت: قبلا کامیونهای رهسپاری ما ۱۰ هزار نامه را حمل میکرد و الان همین کامیونها حداکثر میتواند ۳۰۰۰ بسته حمل کند و تعدادش همان تعداد قبل است.
لیایی گفت: در بحث تعداد نیروی انسانی هم متاسفانه روز به روز کم میشود، چون هم اجازه جذب نیروی انسانی جدید را نداریم و هم تعداد مرسولات ما از لحاظ تعداد، وزن، ابعاد و نیروی انسانی افزایش پیدا میکند و قبلاً ۲۵۰ میلیون مرسوله در سال که عمدتاً هم پاکت بود توزیع میشد، اما پاکتها تبدیل به بسته شده و حجم، وزن و تعداد آن هم زیاد شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران افزود: ما بخشی از خلاها را با هوشمندسازی و تحولات دیجیتال پر میکنیم، اما همه اینها با این موضوع قابل جبران نیست و باید به سمت نوسازی ناوگان و تجهیز زیرساختها اعم از زیرساختهای ساختمانی و تجهیزاتی حرکت کنیم.
وی گفت: ما قبلاً تجهیزات دستی داشتیم که باید با رشد فناوری آن را هوشمند کنیم و بارکد خوانها، نوار نقالهها و لیفتراکها و همه تجهیزاتی که قابل به روز شدن و نو شدن است باید توسعه پیدا کنند تا شاهد افزایش سرعت ارسال مرسولات باشیم.
لیایی درباره همکاری شرکتهای خصوصی با پست افزود: ۸۰ درصد فرایند قبول مرسولات پستی را شرکتهای خصوصی که عمدتاً دفاتر پیشخوان دولت هستند انجام میدهند و در نهایت ۲۰ درصد مرسولات را خودمان دریافت میکنیم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر عملکرد پست در این بحث نظارت دارد.
تعداد هابهای پستی دو برابر میشود
لیایی افزود: بر همین اساس تعداد هابهای پستی را به ۱۰ هاب افزایش خواهیم داد یعنی کل کشور را به ۱۰ منطقه تقسیم میکنیم و هر مرسولهای با توجه به مقصد و مبداش به نزدیکترین هاب پستی ارسال و از انجا به مقصد نهایی ارسال میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران درباره آخرین نتایج نظرسنجی از رضایت مشتریان از پست گفت: در پست اصطلاحی تحت عنوان توزیع موفق و توزیع به موقع داریم؛ توزیع به موقع تابع یک سری شرایط خاص است از این بابت که گیرنده باید در محل حضور داشته باشد یا اینکه اگر کسی خریدی اینترنی داشت باید تامین کننده، کالا را به موقع تحویل پست دهد در حالی که ما خیلی از شرکتهای اینترنتی را داریم که کالاهای درخواستی مردم را به موقع تحویل پست نمیدهند تا پست بر اساس تعهدات زمانبندی خود، مرسولات را به دست صاحبش برساند.
وی افزود: مردم ما این فاصله زمانی خرید کالا تا تحویل به پست را نمیبینند و فکر میکنند به محض خرید، مرسوله تحویل پست میشود، در صورتی که ممکن است تاخیر از سمت فروشنده مرسوله باشد.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: بخشی از تاخیرها هم خارج از تعهد ما است مثلاً در بحث صدور گذرنامه به محض اینکه گذرنامه چاپ میشود، بارکد میخورد و مردم ما تصور میکنند که چاپ شدن گذرنامه و تولید بارکد به معنای تحویل شدن به پست است در صورتی که شاید ۶ تا ۲۴ ساعت طول کشد تا تحویل پست شود.
- توزیع مرسولات فقط ۴ درصد ناموفق است
وی گفت:ما برای باجههای تحویل مرسوله چندین خدمت طراحی کردهایم تا مردم بتوانند به صورت هوشمند یا الکترونیکی مراجعه کنند و اگر نامهرسان ما مراجعه کرد و گیرنده در محل حضور نداشت و مرسوله وارد باجه معطله شد از طریق کد رهگیری که گیرنده دارد فرد مراجعه میکند و نشانی جدیدی میدهد و یا بازه زمانی که در منزل حضور دارد مشخص میکند و با پرداخت هزینه مرسوله را با کمترین زمان تاخیر دریافت میکند.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه بخشی از تاخیرها در ارسال مرسولات ناشی از اشتباهات و تخلفات احتمالی کارکنان و موزعان پستی است گفت: بالاخره در همه دنیا این موارد وجود دارد و بحث سرقت مرسولات و یا گم شدن آن در سیر ارسال ممکن است رخ دهد و یا اتفاقاتی از این قبیل که مثلاً در حین حرکت نامهرسان، بسته پستی از خورجین خودروی او به بیرون میافتد و برخی اوقات هم در مناطق مرزی، کامیونهای پست به ظن قاچاق بازرسی میشوند و همین تاخیرهایی در ارسال مرسولات ایجاد میکند.
وی افزود: مردم همه این دلایل را از چشم پست میبینند و اینکه همه، تقصیر پست باشد اینطور نیست البته ما بخشی را قبول داریم و بخشی خارج از توان و تعهد ماست.
لیایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در بحث کارت سوخت و گذرنامه اشکالی که در درج نشانی گیرندگان بود حل شده است؟ افزود: با رایزنیهای صورت گرفته با شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی و شرکت ناجی پاس، این مشکل را به حداقل رساندیم و اکنون ناجی پاس و شرکت پخش و پالایش، آخرین نشانی رسمی و دقیق را از سیستم جی نفت دریافت و بر اساس آن مرسوله را ارسال میکنند که البته باز هم در آن خطا هست، اما درصد خطا بسیار کم شده است.
وی گفت: ما در باجههای معطله تعداد زیادی کارت سوخت داریم که شاید ۶ ماه معطل شده باشد و علت این است که مشتریانی که ماشین را خریدهاند بعد از سه ماه آن محل را ترک کرده اند و بعد از آنکه کارت صادر و از طریق پستچی ارسال میشود، گیرنده در آن محل حضور ندارد و تغییر نشانی داشته است و برای ما ناشناخته میماند و به باجه معطله باز میگردد و گیرنده هم سراغش نمیآید و ما کارت را به شرکت پخش و پالایش و ناجی پاس برمیگردانیم و این قطعاً باعث نارضایتی مردم شده است.
http://itmen.ir
- انعقاد قرارداد با دو خط هوایی پست بین الملل
مرجع : صدا و سیما