وزیر ارشاد:
بازیسازان رایانهای عضو بیمه صندوق هنر میشوند
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۳
آیتیمن- محمدمهدی اسماعیلی در نشستی که با تعدادی از بازیسازیسازان با موضوع فرهنگ و ادب پارسی برگزار شد، از اختصاص بسته حمایتی وزارت فرهنگ از شرکتها و فعالان حوزه بازیهای رایانهای خبر داد و گفت: رییس جمهور توجه ویژهای به بازیهای رایانهای دارند، به طوری که کارگروه اقتصاد دیجیتال بستهای برای حمایت از فعالان بازیهای رایانهای در نظر گرفتهاند تا از همه فعالان قدیمی و جدید تولید بازیهای رایانهای حمایت شود، از این رو مسئولان مرتبط وزارت فرهنگ در این عرصه مکلف به پیگیری مکتوب مشکلات بازیسازان هستند.
وی از توافق وزارت ارشاد با صندوق امید و بنیاد برکت با هدف حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و افزود: براین اساس عوامل تولیدکننده بازیهای رایانهای از این تسهیلات بهرهمند خواهند شد.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه از فعالان حوزه بازیساز برای ورود به عرصه فرهنگ و زبان فارسی قدردانی کرد و گفت: لازم است همانگونه که برخی از شرکتهای بازی ساز در بازیهای خود به معرفی و اعتلای زبان فارسی توجه دارند، در نامگذاری شرکتهای خود نیز از اسامی فارسی بهره ببرند.
اسماعیلی افزود: وزارت فرهنگ در دوره جدید آمادگی حمایت از بازیهای رایانهای فعال در زمینه هویتی و زبان فارسی را دارد و اولین گام آن تأمین زیرساختها و برگزاری جشنوارههای داخلی و خارجی با حضور این فعالان خواهد بود.
محمدامین حاجی هاشمی مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در این نشست به توانمندیهای بالای بازیسازان ایرانی به ویژه در حوزه خط و زبان فارسی اشاره کرد و گزارشی از فعالیتهای کمیته زبان فارسی این بنیاد ارایه کرد.
وی گفت: ظرفیت حوزه بازیسازی در کشور در زبان فارسی در فضای مجازی به عنوان یکی از دغدغهها است، زیرا این امر هویت ملی ما به شمار میرود. همچنین توجه به بازیهایی که زبان فارسی در فضای مجازی را تبلیغ میکنند، یکی از اولویتهای ما است. در جشنواره تابستانی بازیهای رایانهای نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بازیساز شرکت کردند که نزدیک دو سوم آنها در بازیهای کلماتی فعال بودند و این مسئله نشان میدهد که چقدر بازیسازی در حوزه زبان فارسی از سوی مردم و شرکتهای تولیدکننده استقبال میشود.
به گفته مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دهه ۹۰، بازیهای ایرانی محتوای زرد داشت، ولی بازی کلمات در همان سالها بارقههای امیدی در صنعت بازیهای کشور ایجاد و ثابت کرد که کار فرهنگی دارای مخاطبان بسیاری در کشور است و بیشترین مخاطب بازیهای ایرانی سبک بازی کلمات و زبان فارسی است که این مسئله جای خوشحالی دارد که هم از سوی مردم و هم تولیدکنندگان مخاطبان بسیاری دارد. به عبارتی حوزه بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه جدی در حوزه اشاعه فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی است.
امید محمدی، یکی از بازیسازان حاضر در این نشست به نمایندگی از شرکت بارانا گیم به مشکلات و دغدغههای این حوزه پرداخت و گفت: از مهمترین آنها زیرساختها و محدودیت حوزه فضای مجازی است. در حال حاضر سرعت اینترنت سرعت مطلوبی پیدا کرده است، ولی بسیاری از بازیسازان همواره با این محدودیتها روبرو هستند.
مرتضی بصارتدار، بازیساز و نماینده بازی گنج فارسی با بیان مشکلات ساختاری تولیدکنندگان بازیهای رایانهای در کشور به جایگاه و ظرفیتهای عظیم نیروی انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه با سرمایهگذاریهای بسیاری هنوز نتوانستند به استعدادهای جوانان ایرانی در این حوزه برسند و باید کارهای جدی در این حوزه انجام شود.
وی افزود: در اقصی نقاط کشور جوانان با استعدادی وجود دارد که با یک دستگاه رایانه ساده بازی تولید میکنند که با کمترین حمایت از سوی مسئولان میتوانند شغل درآمدزایی ایجاد کنند و هنوز شغل بازیسازی در ادارات دولتی و خصوصی کشور شناختهشده نیست و مسئولان باید برنامهریزی جدی در این زمینه داشته باشند.
علی افروغه، نماینده بازی دانا نیز مهمترین مشکل فعالان صنعت بازیسازی در کشور را عدم توجه دانست و گفت: این حوزه نسبت به دیگر هنرها مورد غفلت قرار گرفته است. دانش و استعداد چندبرابر بازیسازی در ایران نسبت به کشورهای همسایه وجود دارد که باید سرمایهگذاری و توجه نسبت به آن افزایش یابد.
وی برای فعال کردن هرچه بیشتر حوزه بازی سازی در کشور پیشنهاد کرد که جشنوارهها و نمایشگاههای به طور منظم برگزار شود و از بازی سازان خارجی برای سفر به داخل ایران دعوت شود تا بازیهای ایرانی به کشورهای خارجی معرفی شود.
نماینده شرکت نردبان اندیشه و بازی «آمیرزا» در این نشست، گفت: بازیهای ایرانی در کشورهای خارجی بویژه فارسی زبان مخاطبان بسیاری دارد و با حل شدن زیرساختها از جمله رفع محدودیتهای اینترنتی میتوان به عرضه بیشتر بازیهای فارسی زبان کمک کرد.
مرجع : وزارت ارشاد