وزیر ارتباطات: 3 سال دیگر فیبرنوری میرسد
انتقاد کاربران و کسبوکارها از کندی و اختلال اینترنت
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۰
آیتیمن- در گزارش میدانی که از اقشار مختلف در سطح شهر تهران نظرسنجی شده، کاربران از سرعت اینترنت و اختلال در اینترنت موبایل و ثابت اظهار نارضایتی کرده و برخی به ضعیفتر شدن کیفیت اینترنتثابت تاکید داشتند.
یکی از کارمندان شرکت حمل و نقل بازرگانی در همین باره به مهر گفت: بیشتر کار ما استفاده از اینترنت برای ارتباطات با شرکتهای داخلی و شرکتهای خارجی است و ما قطعاً در شرکت از اینترنت ثابت استفاده میکنیم اما دائم با قطع و وصل شدن اینترنت روبرو هستیم.
در ادامه یک فروشنده مواد غذایی گفت: ما در فروشگاه خود به اینترنت تلفن ثابت متصل هستیم و با کندی سرعت مواجهیم. به عنوان مثال زمانی که عبارتی را در وب جست و جو میکنیم تا باز شدن صفحه مورد نظر زمان زیادی را باید منتظر بمانیم. این در حالی است که برای این منظور از هیچ وی پی انی نیز استفاده نمیکنیم.
همچنین یکی از کارمندان مستقر در سازمان هلال احمر میگوید: من بیشتر اوقات از اینترنت ثابت استفاده میکنم چون از لحاظ هزینه ارزان و برایم به صرفه تر است. اما انگار اینترنت ثابت نسبت به قبل کندتر شده است. تصاویر و فایلها حتی در پیام رسان های ایرانی به سختیباز میشوند و دسترسی به کارهای بانکی به کندی و با اختلال مواجه است.
در ادامه دو دانشجو درباره اینترنت ثابت و موبایل گفتند: سرعت اینترنتموبایل و اینترنت تلفن ثابت هر دو ضعیف است ما این را زمانی که کارها و فعالیتهایمان را انجام میدهیم و برای تحقیق مجبوریم از اینترنت استفاده کنیم به شدت احساس میکنیم و در کل کیفیت و سرعت عملکرد اینترنت نتوانسته ما را راضی نگه دارد.
یک شهروند میانسال نیز به مهر گفت: من اطلاعات عمومی خود را با اینترنت تلفن همراه سریع به دست می آورم اما فرزندانم با توجه به اینکهبیشتر کارشان با اینترنت است همیشه از اینترنت گلایه دارند.
از سوی دیگر یک فروشنده پوشاک گفت: دستگاهها و سیستمهای ما به اینترنت متصل است اما چون سرعت اینترنت ضعیف است گاهی با مشکل در کارت خوان مواجه میشویم و پرداخت مشتریهایمان زمان بر میشود.
یکی از کارکنان کافی نت نیز گفت: همانطور که میدانید بیشتر کار ما با اینترنت است و اکثر افراد با تصور اینکه سرعت اینترنت در کافینتها خوب است کارشان را به ما میسپارند یا می آیند اینجا کارشان را انجام میدهند اما متأسفانه سرعت چندان بالا نیست و گاهی با قطع و وصلی اینترنت نیز مواجه میشویم. کاری هم نمیتوانیم انجام دهیمبنابراین مجبور میشویم چند دقیقه منتظر بمانیم تا ارتباطات و صفحه مورد نظر پیدا شود.
شهروند دیگری در این رابطه میگوید: من اصلاً اینترنت ندارم. ضعیفاست. از اینترنت ثابت استفاده میکنم. اینترنت ثابت در برخی مناطق اصلاً سرعت ندارد.
شهروندی دیگر در ادامه این چنین گفت: وضعیت اینترنت زیاد خوب نیست. اینترنت موبایل، ضعیف است و وقتی از وی پی ان استفاده میکنم پیامرسان های ایرانی اصلاً باز نمیشود و انگار در کل اینترنت و پیامرسان ها قطع است.
• فراز و نشیبهای اینترنت ایران
سایت جهانی «اسپید تست» اینترنت هر ماه رتبه اینترنت ثابت و موبایل کشورها را در شاخص سرعت اعلام و برترین کشورها را در اینزمینه معرفی میکند.
بررسی وضعیت اینترنت ایران در این سایت نشان میدهد که کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشور از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیستو جایگاه خوبی در جدول این رتبه بندی ندارد.
در سالی که گذشت متوسط اینترنت ثابت جهان براساس آمار اسپید تست از ۶۲ تا ۷۶ و متوسط اینترنت موبایل جهان بین ۲۹ تا ۳۷ مگابیتبرثانیه متغیر بود.
• پاسخ وزیر ارتباطات به گلایههای مردم
این گزارشها در حالی است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان رونمایی از ۳ میلیون پوشش فیبرنوری در کشور، میگوید: یک پروژه بزرگ شروع کردیم به نام پروژه فیبر نوریمنازل و کسب و کارها که انشاالله تا ۳ سال آینده ۲۰ میلیون خانوار را تحت پوشش فیبر نوری قرار میدهد. با این پروژه عملاً سرعت نامحدود و بیش از ۷۰۰ یا ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهیم داشت که حداقل ۶۰ یا۷۰ درصد سرعت فعلی است.
اگرچه وزارت ارتباطات بیشترین تمرکز خود را بر افزایش سرعت اینترنتثابت قرار داده و تنها راه حل این مشکل پهن باند ثابت را در توسعه پروژه فیبر نوری اعلام میکند اما بررسی آمارها حاکی از آن است که سرعت پیشرفت این پروژه برای رسیدن به هدف ۲۰ میلیون خانوار در سال ۱۴۰۴ چندان زیاد نیست و موقعیت کنونی تا رسیدن به هدف فاصله زیادی دارد از همین رو برای افزایش سطح رضایت عمومی از کیفیتاینترنت یا باید سرعت توسعه را افزایش داد یا از ابزارهای جایگزین تا رسیدن به هدف غایی بهره برد.
مرجع : مهر