۰
وزارت ارتباطات: اگر تمهیدات نداشتیم، قطعی چند روز ادامه داشت!

پرسش‌های بی‌پاسخ در ماجرای قطع پیام‌رسان‌های بومی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۹
پرسش‌های بی‌پاسخ در ماجرای قطع پیام‌رسان‌های بومی
پرسش‌های بی‌پاسخ در ماجرای قطع پیام‌رسان‌های بومی

آی‌تی‌من- شب دوشنبه برخی پیام‌رسان‌های بومی‌دچار اختلال شدند و امکان سرویس رسانی به کاربران از سوی آنها برای ساعاتی مقدور نبود.

بله و ایتا پیام‌رسان‌هایی بودند که با بیشترین اختلال در دسترسیمواجه بودند که با رفع مشکل که به دلیل قطع برق در یک دیتا سنتر رخ داده بود، این پیام‌رسان‌ها از شب گذشته و صبح روز قبل فعالیت خود را از سر گرفتند.

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با تشریح دلایل فنی که منجر به قطعی پیام‌رسان‌های بومی‌شد، اظهار داشت: اصل ماجرا این بوده که دیتاسنتر به دلیل قطعی برق منطقه به مدت ۲۰ دقیقه بدون برق ماند. اما قاعدتاً در مراکز داده وقتی برق قطع می‌شود دستگاه‌های یو پی‌اس وارد عمل می‌شوند و نمی‌گذارند سرورها خاموش شوند.

وی افزود: این دستگاه‌ها توانی دارند که در دیتاسنترهای بزرگ معمولاً این توان بیشتر از نیم ساعات تا یک ساعت در نظر گرفته می‌شود.پشتوانه آنها نیز ردیفی از دیزل‌های اصلی و پشتیبان است که بایدبتوانند دیتاسنتر را به مدت یک هفته حتی با فرض اینکه برق قطع شود و گازوئیل هم نرسد، روشن نگه دارند.

• آسیب پذیری دیتاسنتر و سهل انگاری در پایداری شبکه
وی با بیان اینکه دیتاسنتری که برق آن قطع شد، جزو دیتاسنترهایحیاتی کشور است، گفت: دو تا سه دیتاسنتر اصلی داریم. دیتاسنتریکه روز گذشته قطع شد، سومین دیتاسنتر اصلی کشور است. یکی از آن‌ها نیز سال گذشته چند بار با آتش سوزی و قطعی برق مواجه بود!

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: دیتاسنتر با توجه به شرایط و رتبه‌اش که نشان می‌دهد چقدر پایدار است، نباید با قطعی ۲۰ دقیقه‌ایبرق خاموش شود و دیزل‌هایش در مدار نیاید. این اتفاق پذیرفتینیست.

وی افزود: از سوی دیگر به دنبال این اتفاق هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌ها نه اطلاع رسانی کرده و نه بیاینه‌ای دادند و در عوض وزارت ارتباطات عذرخواهی کرد. این واکنش، علت مستقیم مشکل را به دولت و وزارت ارتباطات مرتبط می‌کند و این مسأله فضای خوبی را برای افکار عمومی‌ترسیم نمی‌کند.

وی گفت: این در حالی است که در پاسخ به این اختلال باید خود پیام‌رسان‌ها و نهایتاً شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخگو می‌بودند.

کارشناس حوزه فناوری اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر درست است که ارتباط برقرار شده، اما بازیابی اطلاعات و سایر موارد ممکن است تا هفته‌ها با مشکل مواجه باشند. در چنین رویدادهایی وقتیسرور خاموش می‌شود یک هفته تا ۱۰ روز باید شبانه روزی کار کرد تا مشکل به طور کامل رفع شود.

وی تاکید کرد: در این خصوص پیام‌رسان‌ها نیز باید پاسخگو باشند و توضیح دهند. همچنین این موضوع باید مشخص شود که چه کسیاین دیتاسنتر را مدیریت می‌کرده و علت قطعی آنچه بوده است. وقتییک دیتاسنتر حیاتی کشور به واسطه سهل انگاری، پایداری شبکه اصلی کشور را زیر سوال می‌برد، باید تدبیری اندیشیده شود که ایناتفاق دوباره رخ ندهد.

• تمهیدات نداشتیم، قطعی چند روز ادامه داشت
همچنین محمد احسان خرامید، مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جزئیات این اختلال و از سر گرفتن سرویسدهی پیام‌رسان‌ها اظهار داشت: شما وقتی با سیستمی‌کار انجام می‌دهید و برق قطع می‌شود، تا سیستم و برنامه مورد نظر بالا بیاید و … با فرایند زمان‌بری مواجه می‌شوید. قطعی برق و ایجاد اختلال در پیام‌رسان‌ها نیز به همین صورت تا رفع مشکل و سرویس دهی مجدد زمان لازم دارند. این در حالی است که اگر ما پشتیبان (بک‌آپ) نداشتیمو تمهید قطعی برق نداشتیم شاید تا دو سه روز دیگر هم برای حل مشکل زمان نیاز بود.

وی افزود: در اتفاقی که افتاد ما قطعی تمام پیام‌رسان‌ها مواجه نبودیم.تنها بله و ایتا مشکل اساسی داشتند. بقیه فعالیت داشتند و ویراستیو سروش پلاس هم اختلال جزئی داشتند که با سرعت برطرف شد.

این مقام مسؤول در وزارت ارتباطات گفت: از دیشب و در حدود ساعت ۲۴ پیام‌رسان‌ها دیگر هیچ مشکلی نداشتند. فقط ایتا به دلایلی با تأخیربه حالت سرویس دهی قبلی برگشت و این پیام‌رسان نیز از ساعات اولیه صبح امروز فعال شد.

وی با بیان اینکه چیزی به نام هک و حمله نبوده و دیتایی هم از بیننرفته است، گفت: تمهیدات قطعاً وجود داشته است. اگر نداشت، با مشکلات بیشتری مواجه بودیم.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۱۰۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين