همکاری یک پیامرسان بومی با پیامرسانهای روسی
ایجاد مرکز انتقال پیام بین پیامرسانها در دستور کار قرار گرفت
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۱
آیتیمن- خبرگزاری فارس مدعی شد برخی از کاربران با ثبت سوژه در این سامانه پیشنهاد ادغام پیامرسانهای ایرانی برای ارایه کیفیت بهتر را مطرح کردهاند.
کاربران میگویند: با پراکندگی پیامرسانهای داخلی و چند دستگی و سردرگمیمخاطب در استفاده از هر یک از پیامرسانها ضروری است که همه را با یک نام واحد ادغام و کیفیت خدمات را بیشتر کنید تا از پراکندگی مخاطب جلوگیری شود.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا وجود پیامرسانهای داخلی متعدد در شرایط فعلی را یک دوره گذار دانست.
وی در واکنش به پیشنهاد کاربران برای داشتن یک پیامرسان داخلی به جای تعدد پیامرسانها، گفت: ما هم معتقدیم که این تعداد پیامرسان متعدد مورد نیاز نیست و ضرورتی برای آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: اما نمیتوان به یکباره این پیامرسانها را کنار گذاشت بلکه درحال تقویت آنها هستیم که در نهایت دو تا سه پیامرسان که از همه اقبال بیشتری دارند و زیرساختشان آمادهتر است به عنوان پیامرسانهای عمومیتر مطرح شوند و عمومیت پیدا میکنیم.
همکاری یک پیامرسان بومی با پیامرسانهای روسی
در خبر دیگری در همین رابطه یک مقام مسوول در وزارت ارتباطات گفت: برای ایجاد ارزش افزوده ویژه پیامرسانهای ایرانی در برابر پیامرسانهای خارجی راهاندازی مرکز انتقال پیام بین پیامرسانها در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش مهر، محفل هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک (مهافمپ) با عنوان «یکپارچه سازی تبادل پیام بین پیامرسانها» با حضور مهدی انجیدنی مدیرعامل یکی از پیامرسانهای بومیو مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
انجیدنی در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص ابعاد مختلف راهاندازی مرکز تبادل پیام بین پیامرسانهای داخلی افزود:
از ۱۰ سال قبل اقتصاد پلتفرمیو دغدغههای اجتماعی در حوزه کنترل و توسعه پیامرسانها باعث شد در اتحادیه اروپا اینترکانکشن بین پیامرسانها توسعه یافت و بر اساس قوانین تعیین شده هزینه اینترکانکشن با پیامرسان بزرگتر بود.
وی هدف از این تصمیم اتحادیه اروپا را توسعه پیامرسانهای محلی و مسائل پدافندی عنوان کرد و افزود: برای اینترکانکشن بین پلتفرمها دو روش وجود دارد که روش نخست به دلیل اینکه در اختیار و انحصار شرکتهای بزرگ قرار دارد کاربردی نیست.
مدیرعامل یک پیامرسان بومیبا بیان اینکه روش دوم برای اینترکانکشن بین پلتفرمها که کاربردی تر است، راهاندازی مرکز تبادل پیام بوده و اکثر کشورهای مختلف دنیا به این سمت رفتهاند اضافه کرد: در این روش وابستگی به برند خاص وجود ندارد و از استانداردهای قویتر تبادل پیام استفاده شده است و قابلیت دیریت کنترل بیشتری وجود دارد.
وی در خصوص دستاوردهای توسعه این سیستم و شیوه گفت: پیرو سفرهایی که با هیأت وزارت ارتباطات به روسیه داشتیم یک سری پیشنهادات به پیامرسانهای روسیه داده شد و آنها میخواستند که این فناوری را از شرکت زیرمجموعه اریکسون خریداری کنند که شرکت اریکسون حاضر به فروش نشده بود و ما طرحی را ارایه دادیم و نمونه آن را به وزارت ارتباطات ارسال کردیم که با استقبال دو پیامرسان روسی روبه رو شد.
انجیدنی با بیان اینکه با یک روش ساده میتوان مرکز تبادل پیام راهاندازی کرد که فازهای توسعه هم برای آن در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در نهایت کار با دو پیامرسان Ok و VK شروع شده و در مرحله آزمایشی با تعداد کاربر خاص شروع به کار کرده ایم تا پیامرسانهای روسیه بتوانند تاییدیههای لازم را از کشور خودشان دریافت کنند.
وی با بیان اینکه این زیرساخت در دنیا به شدت فراگیر خواهد شد و تا دو یا سه سال آینده از هر پیامرسانی به پیامرسان دیگر میتوان پیام صادر کرد، افزود: مرکز تبادل پیام بین چند پلتفرم یک مدل شبیه ستارهای ارتباط را برقرار میکند و خودش از چند زیرسیستم همگام سازی، کانتکتهای تبادل پیام و… تشکیل میشود.
به گزارش مهر، محفل هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک (مهافمپ) با عنوان «یکپارچه سازی تبادل پیام بین پیامرسانها» با حضور مهدی انجیدنی مدیرعامل یکی از پیامرسانهای بومیو مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
انجیدنی در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص ابعاد مختلف راهاندازی مرکز تبادل پیام بین پیامرسانهای داخلی افزود:
از ۱۰ سال قبل اقتصاد پلتفرمیو دغدغههای اجتماعی در حوزه کنترل و توسعه پیامرسانها باعث شد در اتحادیه اروپا اینترکانکشن بین پیامرسانها توسعه یافت و بر اساس قوانین تعیین شده هزینه اینترکانکشن با پیامرسان بزرگتر بود.
وی هدف از این تصمیم اتحادیه اروپا را توسعه پیامرسانهای محلی و مسائل پدافندی عنوان کرد و افزود: برای اینترکانکشن بین پلتفرمها دو روش وجود دارد که روش نخست به دلیل اینکه در اختیار و انحصار شرکتهای بزرگ قرار دارد کاربردی نیست.
مدیرعامل یک پیامرسان بومیبا بیان اینکه روش دوم برای اینترکانکشن بین پلتفرمها که کاربردی تر است، راهاندازی مرکز تبادل پیام بوده و اکثر کشورهای مختلف دنیا به این سمت رفتهاند اضافه کرد: در این روش وابستگی به برند خاص وجود ندارد و از استانداردهای قویتر تبادل پیام استفاده شده است و قابلیت دیریت کنترل بیشتری وجود دارد.
وی در خصوص دستاوردهای توسعه این سیستم و شیوه گفت: پیرو سفرهایی که با هیأت وزارت ارتباطات به روسیه داشتیم یک سری پیشنهادات به پیامرسانهای روسیه داده شد و آنها میخواستند که این فناوری را از شرکت زیرمجموعه اریکسون خریداری کنند که شرکت اریکسون حاضر به فروش نشده بود و ما طرحی را ارایه دادیم و نمونه آن را به وزارت ارتباطات ارسال کردیم که با استقبال دو پیامرسان روسی روبه رو شد.
انجیدنی با بیان اینکه با یک روش ساده میتوان مرکز تبادل پیام راهاندازی کرد که فازهای توسعه هم برای آن در نظر گرفته شده است، یادآور شد: در نهایت کار با دو پیامرسان Ok و VK شروع شده و در مرحله آزمایشی با تعداد کاربر خاص شروع به کار کرده ایم تا پیامرسانهای روسیه بتوانند تاییدیههای لازم را از کشور خودشان دریافت کنند.
وی با بیان اینکه این زیرساخت در دنیا به شدت فراگیر خواهد شد و تا دو یا سه سال آینده از هر پیامرسانی به پیامرسان دیگر میتوان پیام صادر کرد، افزود: مرکز تبادل پیام بین چند پلتفرم یک مدل شبیه ستارهای ارتباط را برقرار میکند و خودش از چند زیرسیستم همگام سازی، کانتکتهای تبادل پیام و… تشکیل میشود.
طرح ایجاد سرورهای ذخیرهساز در وزارت ارتباطات
وی با بیان اینکه در پیشنهادی که به وزارت ارتباطات ارایه شده ۵ فاز طراحی شده و ارسال پیام خصوصی و فایل در فاز اول انجام میشود، گفت: پیامرسانها یک لایه اتصال در حوزه مخاطبان دارند و سرویس کانتکت سینک سنتر در این زمینه پیش بینی شده و این سرویس بسیار کاربردی است و در داخل کشور به عنوان یک سرویس قابل استفاده خواهد بود.
وی گفت: در این سیستم وقتی که پیام از یک پیامرسان به پیامرسان دیگر منتقل شد کاربر متوجه میشود که کدام مخاطب در دیگر پیامرسانها فعال بوده است و تمام پیامها از مسیر مرکز تبادل پیام بین دو پیامرسان جابه جا میشود و فایلها و محتوای چند رسانهای نیز از طریق یک واسط بین همه این پیامرسانها قابل مدیریت است البته در پروژه روسیه از این روش کامل استفاده نشده است. کاربر فرستنده عضو هر پیامرسانی باشد فایل در پیامرسان مبدا ذخیره شده ولی در دیگر پیامرسانها قابل استفاده است.
انجیدنی یادآور شد: در این خصوص پیشنهاد مطرح شده در اروپا این است که در یک جایگاه مشترک فایلها ذخیرهسازی شده و با این کار صرفه جویی مهمی در میزان سرورهای ذخیره سازی انجام میشود.
وی ادامه داد: یکی از چالشهایی که در کشور ما و دیگر نقاط وجود دارد که وقتی یک اتفاق میافتد کلیپهای ثابت بارها و بارها ارسال میشود و این در یک سیستم ذخیره سازی بارها به تعداد پیامرسانها ذخیره شود ولی به دنبال این هستیم که در چنین شرایطی فایل در یک ابر ملی ذخیرهسازی شده و با این روش در منابع کشور در حوزه استوریج صرفه جویی میشود.
وی گفت: در این سیستم وقتی که پیام از یک پیامرسان به پیامرسان دیگر منتقل شد کاربر متوجه میشود که کدام مخاطب در دیگر پیامرسانها فعال بوده است و تمام پیامها از مسیر مرکز تبادل پیام بین دو پیامرسان جابه جا میشود و فایلها و محتوای چند رسانهای نیز از طریق یک واسط بین همه این پیامرسانها قابل مدیریت است البته در پروژه روسیه از این روش کامل استفاده نشده است. کاربر فرستنده عضو هر پیامرسانی باشد فایل در پیامرسان مبدا ذخیره شده ولی در دیگر پیامرسانها قابل استفاده است.
انجیدنی یادآور شد: در این خصوص پیشنهاد مطرح شده در اروپا این است که در یک جایگاه مشترک فایلها ذخیرهسازی شده و با این کار صرفه جویی مهمی در میزان سرورهای ذخیره سازی انجام میشود.
وی ادامه داد: یکی از چالشهایی که در کشور ما و دیگر نقاط وجود دارد که وقتی یک اتفاق میافتد کلیپهای ثابت بارها و بارها ارسال میشود و این در یک سیستم ذخیره سازی بارها به تعداد پیامرسانها ذخیره شود ولی به دنبال این هستیم که در چنین شرایطی فایل در یک ابر ملی ذخیرهسازی شده و با این روش در منابع کشور در حوزه استوریج صرفه جویی میشود.
ایجاد ارزش افزوده در پیامرسانهای ایرانی
در ادامه این نشست مظفری مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص ساز و کارهای قانونی پیش بینی شده برای راهاندازی مرکز انتقال پیام افزود: با توجه به دغدغههای موجود در کشور برای اینکه ساز و کاری ایجاد شود تا ارزش افزودهای برای پیامرسانها در برابر پیامرسانهای خارجی ایجاد شده و امکانی فراهم شود که بتوان با استفاده از یک پیامرسان داخلی به دیگر پیامرسانها پیام ارسال کرد این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: در ارتباط با پیامرسانهای داخلی ذهنیتی که وجود دارد این است که نگاهها و دغدغههای کنترلی حساسیتهایی را در جامعه فضای مجازی به دنبال دارد و همین مسئله در اقبال به سمت پیامرسانهای داخلی و اقتصاد آنها اثر منفی میگذارد. حال اینکه یک مرکز هم تبادل هم وجود داشته باشد در تقویت ذهنیتهای منفی تأثیر دارد و سازمان فناوری اطلاعات تاکید دارد که ما فقط یک گذرگاه باشیم و هدف اصلی اتصال و تبادل پیام به صورت پوینت تو پوینت باشد.
مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: نکتهای که وجود دارد این است که جمعیت آماری فضای مجازی ما در بین چند پیامرسان فعال و بزرگتر داخلی توزیع شده است و یکی از نگاههای ما در گذرگاه تبادل پیام ارایه خدمات یکپارچه دولت به این جامعه آماری در پیامرسانهای مختلف است.
وی با بیان اینکه دغدغه ما در فاز اول این است که گذرگاهی برای تبادل پیام متنی، مولتی مدیا و… بین پیامرسانها ایجاد شده و به کاربران تجمیع شده خدمات ارایه دهیم، گفت: دغدغهای که شاید برای پیامرسانهای داخلی وجود داشته باشد دغدغه رقابت بین پیامرسانهاست؛ البته در شرح خدمات جامع این پروژه ملی که در حال آماده سازی است دغدغههای پیامرسانها، کاربران و حاکمیت را پاسخ دادهایم.
مظفری با بیان اینکه این سرویس زیرساختی است و قصد نداریم با ارایه این سرویس پیامرسانها را در حوزه توسعه درگیر کنیم، ادامه داد: فاز اول مربوط به تبادل پیام متنی و فایل است و در فاز اول Call in و Call out مد نظر نیست.
وی گفت: در ارتباط با پیامرسانهای داخلی ذهنیتی که وجود دارد این است که نگاهها و دغدغههای کنترلی حساسیتهایی را در جامعه فضای مجازی به دنبال دارد و همین مسئله در اقبال به سمت پیامرسانهای داخلی و اقتصاد آنها اثر منفی میگذارد. حال اینکه یک مرکز هم تبادل هم وجود داشته باشد در تقویت ذهنیتهای منفی تأثیر دارد و سازمان فناوری اطلاعات تاکید دارد که ما فقط یک گذرگاه باشیم و هدف اصلی اتصال و تبادل پیام به صورت پوینت تو پوینت باشد.
مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: نکتهای که وجود دارد این است که جمعیت آماری فضای مجازی ما در بین چند پیامرسان فعال و بزرگتر داخلی توزیع شده است و یکی از نگاههای ما در گذرگاه تبادل پیام ارایه خدمات یکپارچه دولت به این جامعه آماری در پیامرسانهای مختلف است.
وی با بیان اینکه دغدغه ما در فاز اول این است که گذرگاهی برای تبادل پیام متنی، مولتی مدیا و… بین پیامرسانها ایجاد شده و به کاربران تجمیع شده خدمات ارایه دهیم، گفت: دغدغهای که شاید برای پیامرسانهای داخلی وجود داشته باشد دغدغه رقابت بین پیامرسانهاست؛ البته در شرح خدمات جامع این پروژه ملی که در حال آماده سازی است دغدغههای پیامرسانها، کاربران و حاکمیت را پاسخ دادهایم.
مظفری با بیان اینکه این سرویس زیرساختی است و قصد نداریم با ارایه این سرویس پیامرسانها را در حوزه توسعه درگیر کنیم، ادامه داد: فاز اول مربوط به تبادل پیام متنی و فایل است و در فاز اول Call in و Call out مد نظر نیست.
اهتمام جدی به حریم خصوصی و شهروندی
وی گفت: تاکید ما در خصوص باز بودن این مجموعه این است که فایلها در مبدا و مقصد ذخیره شوند و اینکه ما در مرکز داده پیام، ذخیره پیام داشته باشیم مد نظر ما نیست و این امر دلایل بسیاری دارد. یکی از نکات مهم حریم خصوصی و شهروندی است که ما نمیخواهیم این دغدغه ایجاد شود؛ وقتی سرویس جدید از سوی حاکمیت ارایه شود برخی سو برداشتها موجب میشود که بهرهبرداری لازم را از دستاوردهای سرویس نتوانیم داشته باشیم.
مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه طراحی پروژه با بخش خصوصی بوده و راهبری و بهره بری آن با حاکمیت است، تاکید کرد: از تجربیات گذشته برای استفاده از سرویسهای جدید استفاده میکنیم و نمیخواهیم وارد مباحثی شویم که شائبه داشته باشد با جدیت به این سمت خواهیم رفت که این مرکز به دنبال ذخیره داده نباشد.
وی با بیان اینکه در این گذرگاه پیام میخواهیم ارتباط را بین پیامرسانهای ناهمگون فراهم کنیم، یادآور شد: هر مخاطب پیامرسان خودش را دارد و در شروع کار ترافیک به سمت مرکز انتقال داده شاید زیاد نباشد ولی بعد از مدتی مخاطبان پس از راهاندازی این سیستم، پیامرسان خود را انتخاب کرده و دیگر پیامرسانها را حذف میکنند.
مظفری با بیان اینکه برای اجرای این پروژه یک بازه زمانی ۶ ماهه در نظر گرفته شده است یادآور شد: یکی از مهمترین مزایای این سیستم ارایه خدمات دولت به جامعه آماری قابل توجهی است و وقتی همگام سازی اطلاعات کانتکتها برای ارتباط دوسویه مهیا شود میتوان خیلی از خدمات را به این جامعه اماری در حوزههای مختلف ارایه کرد.
انجیدانی در ادامه این جلسه که به صورت مجازی پخش شد، در خصوص عدم استقبال پیامرسانها از چنین مرکزی گفت: مراکز تبادل داده بین پلتفرمها ۸ سال است که در دنیا آغاز به کار کرده و در ابتدای امر ژاپن، کره جنوبی و بعد به هلند و کانادا رسید.
مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه طراحی پروژه با بخش خصوصی بوده و راهبری و بهره بری آن با حاکمیت است، تاکید کرد: از تجربیات گذشته برای استفاده از سرویسهای جدید استفاده میکنیم و نمیخواهیم وارد مباحثی شویم که شائبه داشته باشد با جدیت به این سمت خواهیم رفت که این مرکز به دنبال ذخیره داده نباشد.
وی با بیان اینکه در این گذرگاه پیام میخواهیم ارتباط را بین پیامرسانهای ناهمگون فراهم کنیم، یادآور شد: هر مخاطب پیامرسان خودش را دارد و در شروع کار ترافیک به سمت مرکز انتقال داده شاید زیاد نباشد ولی بعد از مدتی مخاطبان پس از راهاندازی این سیستم، پیامرسان خود را انتخاب کرده و دیگر پیامرسانها را حذف میکنند.
مظفری با بیان اینکه برای اجرای این پروژه یک بازه زمانی ۶ ماهه در نظر گرفته شده است یادآور شد: یکی از مهمترین مزایای این سیستم ارایه خدمات دولت به جامعه آماری قابل توجهی است و وقتی همگام سازی اطلاعات کانتکتها برای ارتباط دوسویه مهیا شود میتوان خیلی از خدمات را به این جامعه اماری در حوزههای مختلف ارایه کرد.
انجیدانی در ادامه این جلسه که به صورت مجازی پخش شد، در خصوص عدم استقبال پیامرسانها از چنین مرکزی گفت: مراکز تبادل داده بین پلتفرمها ۸ سال است که در دنیا آغاز به کار کرده و در ابتدای امر ژاپن، کره جنوبی و بعد به هلند و کانادا رسید.
مدیران برخی پیامرسانها توجیه نشدهاند
وی گفت: برکات و لزوم این پروژه برای برخی پیامرسانها توجیه نشده است و میگویند اگر مشتری در محدوده بسته خودشان باشد کفایت میکند در حالی که یک اکوسیستم زمانی کامل میشود که مشتری حق انتخابهای مختلف داشته باشد. اگر نسبت جمعیتی کشور را بر مبنای ۴۰ میلیون نفری که میتوانند از پیامرسانها استفاده کرده، ۴۰ میلیون نفر در نظر بگیریم و هر پیامرسان ۳ تا ۱۰ میلیون کاربر فعال داشته باشد، از طریق راهاندازی این سیستم میتواند با ۳۰ میلیون کاربر دیگر ارتباط داشته باشد.
مدیرعامل یک پیامرسان گفت: بر اساس اعلام اتحادیه اروپا از ارتباطات فراگیر به عنوان مشتریان سایه یاد شده است اگر پیامرسانهای داخلی بدانند که این اقدام شانس بینالمللی شدن، توسعه بازار و افزایش ارتباطات را فراهم میکند قطعاً از این رویه استقبال میکنند و به نظرم این اقدام گامی در مسیر بازکردن دربهای پیامرسانهای داخلی به روی کشورهای دیگر است.
وی با بیان برقراری ارتباط یک پیامرسان بومیبا دو پیامرسان کشور روسیه گفت: این پیامرسان ۳.۵ میلیون کاربر داخلی و ۱۶۰ میلیون نفر کاربر روسی خواهد داشت و این دروازه بزرگ برای گسترش اکوسیستم و درآمدپیامرسانهاست و نباید در این زمینه دید کوتاه مدت داشته باشد. آینده اکوسیستم و صنعت در جهان در گرو این موضوع است همانطور که اینترکانکشن بین اپراتورهای موبایل امروز امری غیرقابل اجتناب به شمار میرود.
انجیدنی با بیان طرح ارایه شده در این زمینه گفت: در ۵ فاز طرح اجرایی به وزارت ارتباطات ارسال شده و اجرای آن در طول ۶ ماه تحقق یافتنی است و اگر اقدامات اجرایی شروع شود میتوانیم تجربه ارتباط فراگیر بین پیامرسانها را داشته باشیم.
انجیدانی با بیان رویه پیامرسانهای بزرگ دنیا گفت: آنها به جای یک پیامرسان خیلی بزرگ به دنبال فدریشنهای کوچکتر هستند، مثلاً فیسبوک میخواهد شبکه خود را به ۲۰۰ فدریشن تقسیم کند و آنها را تحت یک فدراتور هدایت کند. فیسبوک کیف پول جدیدی را فعال کرده و بخشی از اکوسیستم زندگی فیسبوک است و میخواهد در هر کشور یک فدریشن راهاندازی کرده و این کیف پول غیر از ارز خودش پول ملی آن کشور را نیز پشتیبانی کند.
وی یادآور شد: این موضوع برای پیامرسانهای ایرانی میتواند یک ایده خوب باشد که بتوانند وارد همکاری با کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی شده ضمن صادرات فناوری به کشورهای دیگر از ایجاد اکوسیستمهای اقتصادی غیرمستقیم بهره مند شده و سودآوری داشته باشند.
مدیرعامل یک پیامرسان گفت: بر اساس اعلام اتحادیه اروپا از ارتباطات فراگیر به عنوان مشتریان سایه یاد شده است اگر پیامرسانهای داخلی بدانند که این اقدام شانس بینالمللی شدن، توسعه بازار و افزایش ارتباطات را فراهم میکند قطعاً از این رویه استقبال میکنند و به نظرم این اقدام گامی در مسیر بازکردن دربهای پیامرسانهای داخلی به روی کشورهای دیگر است.
وی با بیان برقراری ارتباط یک پیامرسان بومیبا دو پیامرسان کشور روسیه گفت: این پیامرسان ۳.۵ میلیون کاربر داخلی و ۱۶۰ میلیون نفر کاربر روسی خواهد داشت و این دروازه بزرگ برای گسترش اکوسیستم و درآمدپیامرسانهاست و نباید در این زمینه دید کوتاه مدت داشته باشد. آینده اکوسیستم و صنعت در جهان در گرو این موضوع است همانطور که اینترکانکشن بین اپراتورهای موبایل امروز امری غیرقابل اجتناب به شمار میرود.
انجیدنی با بیان طرح ارایه شده در این زمینه گفت: در ۵ فاز طرح اجرایی به وزارت ارتباطات ارسال شده و اجرای آن در طول ۶ ماه تحقق یافتنی است و اگر اقدامات اجرایی شروع شود میتوانیم تجربه ارتباط فراگیر بین پیامرسانها را داشته باشیم.
انجیدانی با بیان رویه پیامرسانهای بزرگ دنیا گفت: آنها به جای یک پیامرسان خیلی بزرگ به دنبال فدریشنهای کوچکتر هستند، مثلاً فیسبوک میخواهد شبکه خود را به ۲۰۰ فدریشن تقسیم کند و آنها را تحت یک فدراتور هدایت کند. فیسبوک کیف پول جدیدی را فعال کرده و بخشی از اکوسیستم زندگی فیسبوک است و میخواهد در هر کشور یک فدریشن راهاندازی کرده و این کیف پول غیر از ارز خودش پول ملی آن کشور را نیز پشتیبانی کند.
وی یادآور شد: این موضوع برای پیامرسانهای ایرانی میتواند یک ایده خوب باشد که بتوانند وارد همکاری با کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی شده ضمن صادرات فناوری به کشورهای دیگر از ایجاد اکوسیستمهای اقتصادی غیرمستقیم بهره مند شده و سودآوری داشته باشند.
ارایه خدمات دولتی بر بستر پیامرسانها
مظفری در پاسخ به سوالی در خصوص زمان به بهرهبرداری رسیدن طرح گفت: قرار است این طرح از ۶ ماه دیگر خدمات دولت هوشمند و الکترونیک بر بستر پیامرسانها را به مردم ارایه کند و سعی خواهیم کرد که این پروژه به سرانجام برسد. امیدواریم که اتفاقات خوبی در ارتباط بین پیامرسانها رقم خورده و البته گامهای دیگری برداشته شده و در آینده اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
رؤیای پلتفرم یکپارچه ملی محقق میشود
انجیدانی نیز در پایان این نشست گفت: امیدواریم با تلاشهای سازمان فناوری اطلاعات و مجموعه وزارت ارتباطات بتوانیم شاهد ارتباط یکپارچه بین پیامرسانهای ایرانی باشیم و رؤیای پلتفرم یکپارچه ملی محقق شود و اکنون به تحقق این رؤیا بسیار نزدیک هستیم.