مشتری اصلی کتابهای دیجیتال ایرانیهای مقیم خارج هستند
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۸
آیتیمن- نرگس مساوات دبیر تحریریه نشر ثالث میگوید: با وجود گرانیهای اخیر، استقبال مردم از غرفه ما، بسیار فراتر از انتظار من بوده است. به عبارتی با توجه به گران شدن کتاب، وجود نمایشگاههای مجازی و فروش بالای ناشرین از طریق سایتهای خود، اصلا انتظار چنین استقبالی از این نمایشگاه را نداشتم.
این فعال فرهنگی میافزاید: البته خرید کتاب مثل قدیم نیست. سالهای قبل مردم با فراغ بال بیشتری کتاب میخریدند و اکنون باید دودوتا چهارتا کنند و یک کتاب را بردارند و دیگری را بگذارند ولی باز هم مردم کتاب میخرند. این موضوع از یک طرف خوشحال کننده است و از سویی غمناک؛ زیرا این سوال پیش میآید که چرا ما این همه آدم علاقمند را از خرید کتاب را به علت مشکلات اقتصادی که روز به روز هم دارد بیشتر میشود محروم کرده ایم.
به گفته مساوات مثل همه جای دنیا این دولت است که در این شرایط باید به کمک ناشران و مردم بیاید: به ویژه در کشوری چون کشور ما که بخش خصوصی قدرت کمیدارد و کاغذ روز به روز گران و گران تر میشود و از دست کسی هم کاری ساخته نیست، دولت باید بهای کاغذ را پایین بیاورد یا لااقل آن را ثابت نگه دارد تا فرجی بشود.
این فعال حوزه نشر میگوید: کتابی که اکنون صدهزار تومان قیمت دارد دو ماه دیگر یک صد و هفتاد هزار تومان خواهد بود. ناشران هم تا حدی میتوانند هزینههایشان را پایین بیاورند. ولی در نهایت مجبورند قیمت کتابهایشان را بالا ببرند. بدون حمایت دولت، هیچ راهی برای جذب مردم به مطالعه وجود ندارد چرا که مردم ما اهل کتاب خواندن هستند ولی گرانی کتاب آنها را از این مهم، محروم کرده است.
مساوات که به آینده حوزه نشر و کتابخوانی یا این شرایط خوشبین نیست، گفت: با تداوم این وضعیت، ناشران بزرگی چون ما، خیلی بیشتر میتوانند هزینههای خود را کنترل کنند. به خصوص ناشرانی که چاپخانه و امثالهم دارند. ولی یک ناشر کوچک، مگر چقدر میتواند هزینه اش را کنترل کند و فروش هم داشته باشد.
مساوات در ادامه به انتشار کتب دیجیتال میپردازد و میگوید: هنوز فاصله داریم تا وقتی که بگوییم این کتابها میتوانند قیمت را کنترل کند یا خیر؛ زیرا کتابهای دیجیتال در ایران فروشی ندارند و بخش عمده خرید این کتابها، توسط ایرانیهای مقیم خارج صورت میگیرد و شهروندان ایرانی هنوز مایلند نسحههای کاغذی کتاب را بخرند.
مرجع : ايرنا