۰
نامه اعتراضی هیات رییسه کمیسیون صیانت به معاون قوانین مجلس:

کار کمیسیون صیانت تمام است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۵
کار کمیسیون صیانت تمام است
کار کمیسیون صیانت تمام است

آی‌تی‌من_ مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس و رییس کمیته اقتصاد دیجیتالکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ‌در توییتی نوشت: «همان‌طور که مکرر گفته شده مهلت ۳ماهه کمیسیون صیانت بهپایان رسیده و رای استمزاجی هم نشان داد که اکثریت مجلس بامسیر طی شده موافق نیستند و مجلس از طریق صحن علنی و باهمکاری شورای عالی فضای مجازی، صنوف و نخبگان، تکلیفمدیریت فضای مجازی را مشخص خواهد کرد.

آنچه در جلسه غیرعلنی به رای استمزاجی نمایندگان گذاشته شد،گزارش کمیسیون مشترک بود. باید این گزارش برای ادامه بررسیدر کمیسیون مشترک رای اکثریت را کسب می‌کرد اما فقط ۱۰۹ رایآورد و لذا نتوانست نمایندگان را برای ادامه کار قانع کند.»

وی افزود: «نکته مهم اینکه این رای گیری استمزاجی بود و در رایگیری استمزاجی ملاک رای بیشتر است و  درحالی که مخالفان۱۲۰ رای و موافقان ۱۰۹ رای داشتند پس تکلیف مشخص شده وکار کمیسیون ویژه پایان یافته است.

همانطور که از اظهارات آقای سلیمی ‌عضو هیأت رییسه مجلسمشخص است، با توجه به ماده ۱۶۵ آیین نامه داخلی مجلس،هیات رییسه مجلس موضوع ادامه فعالیت کمیسیون مشترک را بهموافقت اکثریت نمایندگان با رای استمزاجی مجلس منوط کرد و باتوجه به اینکه گزارش کمیسیون رای نیاورد، بررسی طرح به صورتاصل ۸۵ منتفی شد.»

• اعتراض هیات رییسه کمیسیون صیانت به معاون قوانینمجلس
در همین حال اما اعضای هیأت رییسه کمیسیون مشترک طرححمایت از کاربران در فضای مجازی در نامه‌ای خطاب به معاونقوانین مجلس نسبت به کارشکنی‌ها در مسیر کار کمیسیوناعتراض کردند.

به گزارش فارس، متن کامل نامه هیأت رییسه کمیسیون مشترکخطاب به معاون قوانین مجلس به این شرح است: 
«بازگشت به نامه شماره ۱۰۵۷۲۷ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۳ موارد ذیل بهاطلاع جنابعالی می‌رسد. البته این موارد قبلا در تاریخ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ طی نامه شماره ۱۱۴۵۰۰ به اطلاع رییس محترممجلس شورای اسلامی‌رسیده است، ولیکن از آنجا که تا کنونپاسخی دریافت نشده است، مجددا اعلام می‌گردد.

متأسفانه بعد از انتشار نامه بازگشتی فوق که خارج از ساعتاداری تنظیم و صادر گردیده و قبل از تحویل به ما در اختیاررسانه‌ها قرار گرفته بود، اقدامات متعدد جنابعالی در جلوگیری ازفعالیت کمیسیون مشترک اصل ۸۵ قانون اساسی مشهود بوده وعملا موجب اختلال جدی در انجام وظایف نمایندگی اعضایمحترم کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدماتپایه کاربردی فضای مجازی گردیده است.

اطلاع دارید کمیسیون مشترک اصل ۸۵ قانون اساسی طرححمایت پس از برگزاری ۱۳ جلسه رسمی‌و ۳۵ جلسه جانبی ازجمله جلسات کارگروه مشترک با مرکز پژوهش‌های مجلس، درتاریخ سوم اسفند ماه کلیات طرح را با رأی موافق ۱۹ عضو از ۲۰نفر اعضای حاضر تصویب کرد. جنابعالی در ساعت ۲۱ همان روزاقدام به انتشار نامه‌ای خطاب به رییس کمیسیون مشترک اصل ۸۵قانون اساسی نمودید و به استناد مواد (۱۶۵)، (۱۶۶) و (۱۴۲) آیین نامه داخلی مجلس، روند اخذ آرای اعضای کمیسیون را مغایرآیین نامه دانستید؛ لذا قابل ذکر است:
١. چنین رویه‌ای بدون اطلاع دقیق از موارد مذکور و مستندات ورسانه‌ای کردن آن ناشی از عدم دقت و کم توجهی به مفاد آیین نامهبوده، در حالی که دقیقا آیین نامه‌های مربوط رعایت گردیده و قابلارایه است.

۲. این کمیسیون علاوه بر جلسات برگزار شده در دفتر رییسمحترم مجلس (دو جلسه)، دفتر نائب رییس محترم اول مجلس (سهجلسه)، جلسات کارگروه و کمیته‌ها، حداقل پانزده جلسهکارشناسی، جلسات متعدد با مرکز پژوهش‌ها، جلسات منظمهفتگی از ۱۴۰۰/۷/۲۵ تا ۱۴۰۰/۱۲/۳ حداقل چهل و هشت جلسهبررسی و جلسه اظهار نظرات موافقان و مخالفان شکل گرفته استو القاء شبهه عدم رعایت مواد (۱۶۵) و (۱۶۶) کاملا نادرست است واعمال ماده (۱۴۲) آیین نامه داخلی نیز از اختیارات کمیسیوناست.

۳. در جلسه ۱۴۰۰/۸/۲۵ پس از برگزاری جلسه و طی فرایند بررسیبرابر آیین نامه داخلی کلیات طرح آماده رای گیری بود و لیکن بهدلیل دریافت نامه محرمانه مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۵ وزیر محترم ارتباطاتو فناوری اطلاعات که خطاب به ما صادر و رونوشت آن برایریاست محترم مجلس نیز ارسال شده بود، در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۱ بهدعوت رییس محترم جلسه‌ای با حضور اعضای هیات رییسهکمیسیون مشترک اصل ۸۵ قانون اساسی طرح، وزیر محترمارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس محترم مرکز ملی فضایمجازی و معاون محترم قوانین مجلس شورای اسلامی‌برگزار شدکه هدف آن اتخاذ تصمیم درباره درخواست وزیر محترم مبنی براعمال نظرات آن وزارتخانه و رییس محترم مرکز ملی فضای مجازیقبل از بررسی نسخه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ (نسخه تهیه شده توسطمرکز پژوهش‌های مجلس در اجرای ماده (۱۴۲) آیین نامه داخلی وتصویب شده در کمیسیون فرهنگی قبل از ارسال به صحن) بود.

فلذا در آن جلسه مقرر شد در جهت همکاری مجلس و دولت محترم ودبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، با رأی اعضای محترمکمیسیون، طرح برای تهیه نسخه جدید به کارگروه مشترک مرکزپژوهشهای مجلس با کمیسیون مشترک اصل ۸۵ قانون اساسیارجاع شود. این پیشنهاد در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۹/۹ کمیسیونمشترک اصل ۸۵ قانون اساسی طرح شد.

در آن جلسه که مانند سایر جلسات، کمیسیون با شفافیت کامل وبه طور زنده و مستقیم از طریق رسانه‌ها پخش شد و جنابعالی همدر جلسه حضور داشتید، اعضای محترم کمیسیون طرح را جهتتهیه نسخه جدید به کارگروه مشترک ارسال نمودند؛ فلذا تهیهنسخه جدید توسط کارگروه مشترک نه تنها وجاهت دارد، بلکه باتوجه به تصمیم جلسه ۱۴۰۰/۹/۱ و مصوبه جلسه ۱۴۰۰/۹/۹کمیسیون، به عنوان تکلیف قانونی معین گردیده و در همان زمانکمیسیون مشترک اصل ۸۵ قانون اساسی اراده خود مبنی بربررسی نسخه جدید را بیان نموده است. حال این سؤال مطرحمی‌شود چنانچه برابر اعلام جنابعالی قرار بود کمیسیون مشترکاصل ۸۵ قانون اساسی کلیات نسخه اولیه ارجاعی به کمیسیونیعنی نسخه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ را به رأی بگذارد، اساسا چه نیازی بهتشکیل جلسه اول آذر ماه با حضور رییس مجلس و سه جلسهبعدی که در حضور نائب رییس اول و مرکز پژوهشهای مجلسوجود داشت؟ رییس مجلس در جلسه ۱۴۰۰/۱۰/۷ به آقایان تقیپور و سیاهکلی توصیه فرمودند با توجه به درخواست مرکزپژوهش‌های مجلس طی نامه مورخ ۱۴۰۰/۹/۳۰ مهلت مجددا بهمدت بیست روز تمدید شود. اگر بنا بود نسخه جدید مورد استفادهقرار نگیرد، آیا این همه صرف وقت برای تهیه نسخه جدید که بسیارپخته تر بوده و به اقرار اکثر صاحب‌نظران، عمده ایرادات واردشدهبه نسخه قبلی در آن مرتفع گردیده است، توجیه منطقی دارد؟

اگر قرار بود کلیات نسخه ۲۶ تیرماه رای گیری شود تشکیل جلسهاول آذرماه در حضور رییس مجلس برای چه بود؟ جنابعالیشخصا در آن جلسه حضور داشتید و اعمال تغییرات مد نظروزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی را نه تنها پذیرفتید بلکهتوصیه کردید! طرح موضوع در جلسه ۱۴۰۰/۹/۹ کمیسیونمشترک اصل ۸۵ قانون اساسی که با تصمیم جلسه مذکور صورتگرفت و جنابعالی هم حضور داشتید، برای چه بود؟
۴. در طول چهل و چهار سال گذشته، توقف کار صحن مجلس باکمیسیون جانشین آن با چنین رویه‌ای در مجلس شورایاسلامی‌بی‌سابقه بوده، این امر به عنوان یک اقدام غیرمتعارف،نظام قانونگذاری را در آینده تهدید می‌کند.

ایراد شکلی طرح شده در نامه بازگشتی فوق توسط جنابعالی بهدلیل مسکوت بودن در آیین نامه قابل استناد نمی‌باشد.

در ادامه نظر جنابعالی را به موارد متعدد تخلف انجام شده توسطمعاونت قوانین جلب می‌کنیم:
1- در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ کارکنان زیر مجموعه جنابعالی ازبارگذاری دعوت‌نامه‌های ارسالی توسط ما به اعضای محترمکمیسیون در سامانه مکاتبات مجلس ممانعت به عمل آورده اند وعملا بدون قبول مسئولیت حقوقی تعطیلی جلسات، کمیسیونمشترک اصل ۸۵ قانون اساسی را تعطیل نموده‌اید و این تخلفبزرگ خلاف قانون اساسی که در اصل ... بیان می‌نماید: هیچ کسنمی‌تواند ...
عملا نمایندگان را از انجام وظیفه نمایندگی خود منع نموده‌اید.

۲- در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ در یک اقدام آشکار خلاف قانون، نسخهارجاعی به کمیسیون را از سامانه قانونگذاری حذف نموده‌اید؛دلیل این کار چیست؟ آیا اراده‌ای خارج از مجلس و رأی نمایندگانبه شما فرمان می‌دهد؟

۳- برابر قانون اساسی، جنابعالی و هیچ شخص دیگری حقتعطیل کردن مجلس و کمیسیون‌های ذیل آن را ندارد؛ فلذا لازم استبدون فوت وقت ضمن بارگذاری مصوبه کمیسیون مشترک اصل ۸۵قانون اساسی در سامانه قانونگذاری مجلس و اعلام مهلت لازمجهت ثبت پیشنهادات نمایندگان محترم، دعوتنامه‌های کمیسیونرا جهت تشکیل جلسات برابر آیین نامه بارگذاری نمایند تا اعضایکمیسیون مشترک اصل ۸۵ قانون اساسی بتوانند به موقع وظایفخود را نسبت به بررسی جزئیات و تصویب به موقع طرح به انجامبرسانند.

بدیهی است در صورت ادامه کارشکنی‌ها در مسیر فعالیتکمیسیون مشترک اصل ۸۵ قانون اساسی و عدم همکاریجنابعالی، پیگیری‌ها و اقدامات قانونی از طریق کمیسیون اصلنودم و سایر مراجع قانونی به عمل خواهد آمد.»
 
مرجع : خانه ملت
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۵۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما