در نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه تلکام اعلام شد:
برنامهریزی مبیننت برای ورود به بورس تا 1401
تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۲
شرکت ارتباطات مبیننت از سال ۸۷ پروانه خود را در خدمات ارتباطات ثابت بهعنوان یک اپراتور FWA دریافت کرد که در سال 95 یک ارتقا تکنولوژی به LTE داشت و در حال حاضر بهعنوان یک اپراتور در دو حوزه انبوه و حوزه سازمانی سیستمهای ارتباطی ثابت کشور فعالیت دارد.
در این نشست که پس از افتتاحیه نمایشگاه تلهکام و در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، حسین طهرانی مدیرعامل، مهدی غیناقی، رییس هیات مدیره و ناصر مرادی، مدیرکل فروش سازمانی مبیننت حضور داشتند و گزارشی از عملکرد مبیننت در ۲ سال گذشته و چشمانداز این شرکت ارائه کردند.
افزایش ظرفیت ۲.۵ برابری شبکه و ۳ برابری مصرف خانگی
در ابتدا حسین طهرانی آماری از وضعیت مبیننت در دوران همهگیری کرونا داد و گفت: از اول سال ۱۴۰۰ تا به امروز در بخش خدمات انبوه مبیننت، بیشترین میزان مصرف اینترنت را در بین اپراتورهای فعال ثبت کردیم و امروز بیش از ۴۲۰۰۰۰ خانه به شبکه مبیننت متصل هستند. ما از سال ۹۸ و در دوران کرونا در ۳ لایه اصلی شبکه خود، افزایش ظرفیت ۲.۵ برابری داشتیم و ترافیک روزانه و میزان مصرف خانگی مبیننت به بیش از ۳ برابر افزایش یافت.
طهرانی در ادامه خدمات سازمانی این شرکت را معرفی کرد و به گفته او در بخش خدمات سازمانی، شرکت مبیننت پس از مخابرات ایران بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده و به صورت تخصصی طراحی، فروش و خدمات پس از فروش را به صورت مجزا از خدمات خانگی سرویس میدهد.
۱۵۰۰ شرکت از خدمات سازمانی مبیننت استفاده میکنند
مدیرعامل مبیننت با معرفی خدمات سازمانی این شرکت ادامه داد: در حوزه سازمانی یکی از مهمترین استراتژیهایی که مبیننت بر اساس سهم بازار گسترده خود دنبال میکند، حرکت از لایه اتصالات به لایه نرم افزار است. یکی از ترندهای مطرح جهان در بخش سازمانی انتقالات ابری است. ما به سازمانها کمک کردیم که گذار آنها به سمت سرویسهای ابری، به خصوص سرویسهای متمرکزی که قابل ارائه به سازمانهای بزرگ است را تسهیل کنیم. در همین راستا از سال گذشته ما راهاندازی سرویسها روی لایه اتصالات را برای سازمانها شروع کردیم و بیش از ۱۵۰۰ سازمان با گستردگی جغرافیایی پراکنده در سطح کشور با مبیننت همکاری میکنند.
طهرانی برخی از سرویسهای سازمانی این شرکت را معرفی کرد و توضیح داد: سازمانهای بزرگ کشور به واسطه ارتقای ابزار تکنولوژی، همواره نیازمند توسعه زیرساختهای پروسسینگ و ذخیرهسازی خود هستند. اولین سرویسی که در بخش سازمانی مبیننت، برای رفع این نیاز راهاندازی شد مبیکلود بود. از همین جا شروع به راهاندازی سرویسهای ابری خود کردیم که به عنوان مثال سرویس ابری کانتکت سنتر (Contact Center) راهاندازی شد که سازمانها بدون نیاز به راهاندازی زیرساخت این ابزار در سازمان خود میتوانند از لایه VOIP تا اپراتور پشتیبابی به راحتی استفاده کنند. سرویس نظارت تصویری ابری (VSaaS) یکی دیگر از سرویسهای سازمانی مبیننت است. این سرویس به سازمانهایی با گستردگی جغرافیایی بالا کمک میکند تا به طور همزمان و با لودینگ مناسب، تمام دوربینهای خود در سطح کشور را بر بستر ابر مبیننت و فضای ذخیرهسازی ما یا سازمان خود بررسی و مدیریت کنند.
او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ محصول اتصالات سازمانی ما توانست رشد ۶۵ درصدی سهم بازار را به خود اختصاص دهد و پرچمدار خدمات سازمانی ما شود. محصولات دیگر ما مثل دیجیتال ساینیج، VOIP و دیگر سرویسها همگی در راستای استراتژی انتقال از لایه اتصال به لایه نرمافزار راهاندازی شدهاند و با ادامه این مسیر در سالهای آینده مبیننت به اپراتور هوشمندسازی سازمانها تبدیل خواهد شد.
استراتژی آینده مبیننت
مهدی غیناقی، رییس هیات مدیره در ادامه این نشست از استراتژی 5 ساله این شرکت رونمایی کرد و به گفته او مبیننت با راهاندازی این استراتژی به پوستاندازی و رشد بزرگ دست پیدا خواهد کرد.
غیناقی به تمرکز این برنامه بر روی IOT اشاره کرد و گفت: تکنولوژی اینترنت اشیا یکی از موضوعاتی است که مبیننت به صورت تخصصی به آن ورود میکند و از یک سال گذشته کار بر روی این حوزه شروع شده است. قرارداد اولین اپراتور هوشمند اینترنت اشیا کشور به صورت رسمی در روزهای گذشته با شهرداری تهران و سازمان آتشنشانی تهران امضا و مبیننت به عنوان اولین اپراتور هوشمند حریق شهر تهران معرفی شد.
تحول دیجیتال، موضوع دیگر در چشمانداز ۵ ساله مبیننت است که طبق توضیحات رییس هیات مدیره این شرکت فرآیندهای آن شروع شده و مدلهای آن در حال طراحی میباشد که در ماههای نزدیک برای استفاده سازمانی از آن رونمایی خواهد شد.
مهدی غیناقی با توضیح درباره وضعیت تکنولوژی 5G این شرکت ادامه داد: تکنولوژی 5G هم در دستور کار آینده مبیننت قرار دارد. تعدادی سایت راهاندازی شده اما به دلیل مسائل اقتصادی روند آن به کندی جلو میرود و در تلاش هستیم در سال آینده روند راهاندازی این تکنولوژی در کشور را توسعه داده و سریعتر این سرویس را در اختیار کاربران مبیننت قراردهیم.
رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات مبیننت درباره آینده خدمات سازمانی این شرکت گفت: در بحث خدمات سازمانی، مبیننت ارائه دهنده خدمات سازمانی شرکت همراه اول هم میباشد و مبیننت مجری دو محصول خدمات سازمانی و اینترنت اشیا همراه اول خواهد بود و روند انتقال این دو سرویس به مبیننت در حال انجام است. دوستان ما در واحد سازمانی در کنار محصولات خود محصولات همراه اول را هم ارائه میدهند. میتوان گفت این همکاری در گروه همراه اول و حتی کشور بیسابقه بوده و پیشبینی میشود در سال آینده رشد چشمگیری داشته باشد.
رییس هیات مدیره مبیننت همچنین از برنامهریزیها برای ورود این شرکت به بورس خبر داد و گفت که در صورت پیشرفتن امور طبق برنامه، این شرکت تا سال 1401 وارد بورس خواهد شد.
غیناقی در ادامه افزود: امیدواریم در برنامهای که وزارت ارتباطات برای گسترش شبکه ثابت خانگی دارد، بتوانیم نقش چشمگیری داشته باشیم و به گسترش شبکه وایرلس خانگی کمک کرده و نقش خود را ایفا کنیم. لازم به ذکر است در ۲ سال گذشته ما توانستیم به تمامی برنامههای تدوین شده خود در کوتاهمدت برسیم و امیدواریم این استراتژی هم در مدت زمان تعیین شده به سرانجام برسد.
مدیرعامل مبیننت نیز درباره نقشآفرینی این شرکت در توسعه ارتباطات ثابت گفت: سهم کنونی FWA در ارتباطات ثابت خانگی 15 درصد است که ما آمادگی داریم آن را به 20 درصد از 20 میلیون پورت برنامهریزی شده برسانیم.
وی افزود: این هدفگذاری موانعی دارد که مشکلات با شهرداری، مشکلات سرمایهگذاری و بازدهی اقتصادی در مناطق با تعداد کاربر کمتر از آن جمله است. اما مهمترین مانع توسعه FWA نظام تعرفهای حاکم است که آن را دچار عدم تعادل میکند.
طهرانی توضیح داد: پایین نگهداشتن تعرفه موبایل موجب شده که اپراتورها نتوانند توسعه لازم را انجام دهند.
حضور مبین نت در تلکام با محصولات متنوع سازمانی
در ادامه این نشست ناصر مرادی، مدیرکل فروش سازمانی مبیننت درباره حضور مبیننت در نمایشگاه امسال گفت: ما در این نمایشگاه تمام خدماتی را که میتواند برای سازمانها راهاندازی شود، به نمایش گذاشتیم و من از تمامی سازمانها چه کوچک و چه بزرگ دعوت میکنیم که از محصولات ما در غرفه مبیننت واقع در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه بینالمللی بازدید داشته باشند و از نزدیک نسخه دمو این سرویسها را مورد بررسی قراردهند.
مدیرکل فروش سازمانی مبیننت درباره اهداف بخش خدمات سازمانی این شرکت گفت: در تلاش هستیم سهمی در هوشمندسازی سازمانها داشته باشیم و ما شبکهWAN AS SERVICE و حرکت به سمت IT AS SERVICE را به عنوان یک ترند در تمام دنیا در دستور کار خود قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم پکیج کاملی را به سازمانها ارائه کنیم و در کنار ICT سازمانها باشیم.