چرا فیسبوک از گذشتهاش فاصله میگیرد؟
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۱
آیتیمن- فیسبوک دیگر نمیخواهد به این نام خوانده شود؛ در عوض، از شما میخواهد که به آن به عنوان «متا» اشاره کنید.
این تغییر اخیرا از سوی «مارک زاکربرگ» در یک سخنرانی عمومی اعلام شد.
وی میگوید که «متاورس» آینده شرکتی است که او تاسیس کرده است.
«زاکربرگ» گفت که دیگر تمرکز چندانی روی برنامه آبی رنگی که نام آن شرکت را داده و همچنان به عنوان فیسبوک شناخته میشود، نخواهد بود، در عوض تمرکز بر روی «متاورس» خواهد بود و نام شرکت تغییر خواهد کرد تا منعکس کننده آن باشد.
اما ممکن است پشت این تغییر نام و دلایل دیگری که این شرکت برای حذف نام فیسبوک از برند خود انتخاب کرده است، چیزهای بیشتری پنهان شده باشد.
دلیل رسمی
بحث اصلی فیسبوک این است که نام این شرکت منعکس کننده همه کارهایش نیست.
این حتی پیش از آن بوده که موضوع «متاورس» مطرح شود: اینستاگرام، واتساپ، پلتفرم واقعیت مجازی اوکولوس و دیگران، همگی بخشی از شرکت فیسبوک هستند، اما ارتباط مستقیمی با اپلیکیشن آبی رنگی که نام آن شرکت را یدک میکشد، ندارند.
اگر طرح بزرگ «مارک زاکربرگ» در مورد آینده «متاورس» بودن به واقعیت بپیوندد، این موضوع حتی بیشتر هم صادق خواهد بود.
در این اطلاعیه، «زاکربرگ» پیشنهاد کرد که این طرح آینده اینترنت اجتماعی و همچنین آینده فیسبوک است، که به مردم اجازه میدهد در فضاهای مجازی معاشرت، کار و بازی کنند.
او نشان داد که چگونه ممکن است فردی در یک جلسه کاری به عنوان یک هولوگرام ظاهر شود؛ یا روشهایی که افراد میتوانند در واقعیت مجازی در کنار آواتارهای دوستان خود بازی کنند.
دلیل واقعی چیست؟
اما تغییر نام در زمان جالب تری برای فیسبوک از «متاورس» اتفاق میافتد.
رسواییهای بزرگ متعدد در مورد همه چیز، از حریم خصوصی گرفته تا محافظت از جوانان، این نگرانی را به وجود آورده است که فیسبوک به جای کمک به اتصال به جهان، به دنیا آسیب میزند؛ و شاید حتی نگرانکنندهتر برای «مارک زاکربرگ» و سرمایهگذارانش، این موضوع باشد که مردم علاقه خود را به اپلیکیشن فیسبوک و برخی از خدمات دیگر آن از دست میدهند.
تحقیقات داخلی فاش شده نشان میدهد که رشد کاربران فیسبوک به سرعت در حال کاهش است، کاربران آن پیرتر میشوند و این شرکت نگران است که آیا میتواند جایگاه خود را حفظ کند یا نه.
با همه اینها، زمان بسیار خوبی برای فیسبوک است که شرکت خود را از برنامه فیسبوک متمایز کند.
این بدان معناست که این شرکت میتواند خود را از گذشتهاش جدا کند.
در گذشته نیز فیسبوک تلاش کرد تا با کنار هم قرار دادن برنامههای مختلف خود، اقدامی مشابه انجام دهد؛ در سال ۲۰۱۹، واتساپ و اینستاگرام را بهعنوان «ارائه شده توسط فیسبوک» نامگذاری کرد.
این تلاشی آشکار بود برای اینکه مثبت بودن این برندها به برنامه جنجالیتر خود «زاکربرگ» کمک کند.
اکنون به نظر میرسد فیسبوک در جهت مخالف حرکت میکند، حتی اگر به دنبال حل همان مشکل باشد.
البته، این ۲ دلیل با هم تضاد ندارند؛ فیسبوک میخواهد از گذشته دشوار خود عبور کند و آینده خود را به شکل دیگری میبیند.
اما در هر صورت، مهم است که به یاد داشته باشید که در حال حاضر، هیچ تغییر قابل توجهی در مورد «متا» در مقایسه با هفتههای گذشته، زمانی که به عنوان فیسبوک شناخته میشد، ایجاد نشده است.
مرجع : میزان