در کنفرانس خبری مربوط به استارتاپ های سلامت دیجیتال مطرح شد
اگر دولت با استارتاپها همکاری میکرد، هزینههای کرونا کاهش مییافت
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۶
آیتیمن- دیروز (یکشنبه 11 مهرماه) نشست خبری آنلاین مدیران درمانکده برگزار شد.
محسن صدر، بنیانگذار و مدیر عامل درمانکده در این نشست با اشاره به وضعیت صنعت سلامت دیجیتال در ایران و دنیا و اهمیت ارتباط متقابل دولت و استارتاپها در دوران کرونا گفت: پیشرفتها و دستاوردهای درمانکده، به عنوان یکی از بازیگران مهم صنعت سلامت دیجیتال در ایران و تجربهها و آزمون و خطاهای صورت گرفته نشان داد که دولتها با تکیه بر اطلاعات بزرگ دیجیتال BIG DATA و تحلیل دادههای کلان میتوانند نظام سلامت را تقویت کرده و بخش عمده ای از آسیبهایی را که بحرانی چون کرونا بر این نظام وارد می کند، خنثی کنند.
مدیر عامل درمانکده با اشاره به خصلت «پزشک محور» بودن نظام سلامت در ایران گفت: در بحران اخیر دیتاهای ارزشمند استارتاپهای حوزه سلامت میتوانستند در خدمت سیستم رگولاتوری حوزه سلامت قرار گرفته و آسیبهای این همه گیری را به حداقل برسانند. تا جایی که طبق برآوردها احتمال کاهش 30 درصدی مرگومیر و کاهش 20 درصدی هزینههای صرف شده وجود داشت. این در حالی بود که نه تنها متولیان امر از این مساله استقبال نکردند، بلکه حتی سنگ اندازیهایی هم در مسیر استارتاپهایی مانند درمانکده که به صورت خودجوش اقدام به خدمت رسانی میکردند، صورت گرفت.
وی افزود: با اتکا به دیتاهای روی سیستم، امکان پیش بینی و پیشگیری برخی از موجهای بیماری و سبک کردن بار کادر درمان وجود داشت. برای مثال به طور تقریبی و گاهی دقیق میتوانستیم بگوییم که الان کرونا در کجای کشور یا شهر در حال رشد است و موج بعدی از کجا شروع میشود. این مساله میتوانست توصیههایی را درباره سیاستهای قرنطینه و پیشگیریهای اضطراری به همراه داشته باشد که راهنمایی موثری برای دولت بود. این قابلیتها از تست کرونای آنلاین درمانکده و با شناسایی آی پیهای کاربران و حتی تلفنی که تماس با آن گرفته میشد، ایجاد میشد که هیچ استفاده ای از سوی نهادهای مسئول به عمل نیامد.
محسن صدر در ادامه به وضعیت صنعت سلامت دیجیتال در دنیا و ایران پرداخت و با اشاره به این که در دنیا 15 درصد صنعت سلامت دیجیتالی شده گفت: خدمات مختلفی مانند سرویس از راه دور، آزمایشها و خدمات پاراکلینیکی از راه دور انجام میشود، اما این رقم در ایران کمتر از نیم درصد است.
صدر با اشاره به این که در پاراکلینیکها بخش عمده ای از هزینههای MRI و خدمات مشابه ناشی از کلیشه است گفت: در صورت دیجیتالی شدن این خدمات، 20 درصد هزینههای درمانی و بیمه در کشور صرفه جویی میشود که در واقع نوعی صرفه جویی ارزی و دلاری است و نهایتا به نفع بیمار است.
بنیانگذار درمانکده ضمن ارائه دادههای آماری از پروسه رشد این استارتاپ، تحلیلهای دقیقی در خصوص بازار این صنعت ارائه کرد و گفت: رشد درمانکده از سال 98 به سال 99 ده برابر بود و این رشد در سال 99 به 400 به 13 برابر رسید.
در ادامه این نشست، امیرسینا زمانیان، مدیر بازاریابی درمانکده به ارائه آمار و اطلاعاتی درباره درمانکده و تحلیل و بررسی دیتاهای دیجیتال موجود بر بستر این پلتفرم پرداخت و گفت: در تست هوشمند کرونا که در دوره اپیدمی در سایت درمانکده انجام شد، بیش از 7 میلیون و 200 هزار نفر از این صفحه بازدید کردند و 450 هزار نفر از 70 شهر و روستا در تست مشارکت داشتند.
وی در ادامه گفت: با توجه به این استقبال بی سابقه از پلتفرمهایی چون درمانکده، تا امروز کل سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه بیش از 50 میلیارد تومان نیست.
زمانیان در ادامه با اشاره به این که در درمانکده بیمار اصل است و نه فرع و نباید اجازه داد که قدرت پزشک حقوق و نیازهای بیمار را تحت شعاع قرار دهد، گفت: در حال حاضر استارتاپ درمانکده بیش از 20 درصد از سهم سلامت دیجیتال در ایران را در اختیار دارد و قصد دارد این عدد را در 18 ماه آینده 2 و نیم برابر کند. همه اینها در حالی است که در درمانکده همه فرایندها با تمرکز بر بیمار صورت میگیرد.
وی در ادامه به فعالیت دیگری از درمانکده پرداخت و گفت: در دورهای با راه اندازی یک شماره تلفن رایگان برای شروع سال 1400 با تماس تلفنی اقدام به چک کردن علائم کرونا توسط پرستار اقدام کردیم. در این پروسه بعد از دادن جوابهای اولیه، در صورت لزوم تماس پزشک با بیمار و انجام کمکهای ضروری در صورت مشکوک بودن به کرونا را داشتیم.
زمانیان با اشاره به این که نتیجه این کمپین در بازه زمانی سه هفته بسیار قابل ملاحظه بود، ادامه داد: در نتیجه این کمپین بیش از 5 هزار تماس دریافتی و بیش از 2 هزار تماس خروجی پزشک با بیمار داشتیم که تمام این خدمات به صورت رایگان انجام شد.