آسیبهای آموزش مجازی به دانشآموزان
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۷
آیتیمن- در این بین دانشآموزان خصوصاً در مقاطع پایینتر شرایط سختتری را برای آموزش داشتند زیرا کار کردن با کودکان ۷ یا ۸ ساله آن هم از پشت تلفن همراه یقیناً کاری دشوار بود.
به این مشکلات عدم دسترسی بسیاری از دانشآموزان به اینترنت، تلفن هوشمند و یا مشکلات شبکه شاد را هم باید اضافه کرد به طوری که میتوان ادعا داشت بسیاری از دانشآموزان به صورت مستقیم آسیب دیدند.
اما در این بین جان دانشآموزان و خانوادههای آنها یقیناً در اولویت است؛ هرچند آموزش مجازی مسیر سختی را برای دبیران، دانشآموزان و مادران و پدران ایجاد کرده اما حفظ جان آنها قطعاً در اولویت است. لذا دولت باید هر چه سریعتر مساله واکسیناسیون را پیش ببرد؛ آن هم در استان محرومیچون خراسان شمالی که به دلیل زیرساختهای ضعیف و درآمدهای اندک بسیاری از دانشآموزان به سامانه شاد دسترسی ندارند.
آموزش مجازی برخی دروس غیرممکن است
علاوه بر این مسائل، تدریس بسیاری از دروس از طریق فضای مجازی حتی برای دانشآموزان مقاطع بالاتر عملاً غیر ممکن بود. مهدی صداقتیان، یکی از معلمان درس ریاضی در مقطع متوسطه اول است. وی در گفتگو با مهر اظهار کرد: خاصیت درس ریاضی این است که باید واکنش دانشآموزان را به حرفهای خود ببینی تا به ادامه تدریس مشغول شوی.
صداقتیان بیان داشت: معلم ریاضی باید بداند که نحوه تدریسش چه اثراتی دارد و میزان فهم ریاضی دانشآموزان چقدر است تا تدریس خود را بر آن منطبق کند؛ اما اکنون این اتفاقات از بین رفته است.
این دبیر ریاضی گفت: اکنون معلمان فیلمیارسال میکنند و بدون دریافت بازخورد به تدریس خود ادامه میدهند و این مساله یقیناً به دانشآموز آسیب وارد میکند.
وی در انتها گفت: حتی همین شبکه شاد نیز در اختیار همه ی دانشآموزان استان نیست لذا دولت باید توجه ویژه ای برای واکسینه کردن دانشآموزان داشته باشد تا کلاسها زودتر حضوری شود.
هاتف عالمی، دبیر درس کار و فناوری نیز گفت: بیشترین آسیب از مجازی بودن کلاسها را دروس عملی دیدند زیرا ماهیتشان زیر سوال رفت.
وی افزود: اگر کلاس حضوری باشد دانشآموزان میتوانند در کارگاههای مختلف حاضر شوند و کار عملی درست کنند اما اکنون دانشآموز به راحتی با بهانه نداشتن امکانات از زیر کار طفره میرود.
عالمیتاکید کرد: حضوری شدن مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی و عدم شتاب زدگی میتواند جانی دوباره به آموزش بدهد.
والدین نیز ازسوی دیگر نگرانند؛ آنها طی دو سال گذشته استرسهای زیادی برای تحصیل فرزندشان داشتهاند و حالا امیدوار به بازگشایی مدارس هستند.
افت تحصیلی صدمات جبران ناپذیر دارد
مهدی مودی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این خصوص گفت: مهمترین بخش افت آشکار، حذف ۳۰ درصد از مطالب آموزشی کتابها بود که در سال تحصیلی جاری بناست که ۱۰۰ درصد محتوا و مسائل تربیتی و فرهنگی و پرورشی به صورت کامل آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه افت تحصیلی پنهان در آموزش مجازی آثار جبران ناپذیری به همراه داشته است، افزود: آموزش مجازی، قابل قبول بوده اما مطلوب نبوده است و در مکانهایی که دسترسی به سامانه شاد نداشتند و یا درسنامه توزیع شده، معایبی به همراه داشته و تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار داده است.
مودی با بیان اینکه اگر به سمت آموزش حضوری گام برنداریم، مشکلات دیگری خواهیم داشت، گفت: سلامت جسمیو روحی دانشآموزان با سوق یافتن مطلق به آموزش مجازی به خطر میافتد.
یک سوم دانشآموزان ابتدایی از شاد محروم بودند
عصمت بدخشان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: ۱۰۴ هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی تحصیل میکنند که ۴۷ هزار آنها در روستاها هستند.
وی افزود: در استان خراسان شمالی به دلیل فقر مالی و فرهنگی و نبود تجهیزات زیرساختی، در سال تحصیلی گذشته ۳۲ هزار دانشآموز مقاطع ابتدایی از حضور در فضای شاد و کلاسهای مجازی محروم شدند.
بدخشان بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته ۱۳ هزار دانشآموز خراسان شمالی به عنوان دانشآموز نیاز به تلاش بیشتر تشخیص داده شدند و در تابستان با همکاری بسیج دانشگاه فرهنگیان، بسیج دانشجویی و آموزش و پرورش آموزشهایی با عنوان طرح تداوم یادگیری برگزار شد، که به دنبال آن ۱۱ هزار دانشآموز در این کلاسها شرکت کردند تا بتوانند عقب ماندگی تحصیلی را جبران کنند.
اکنون آموزشهای غیر واقعی و بازخوردهای مصنوعی، عدم یادگیری کامل دروس، دوری از فضای حقیقی و کاهش روابط اجتماعی، مشکلات جسمیو روحی ناشی از استفاده مداوم از فضای مجازی و افت تحصیلی از اصلی ترین آسیبهای آموزش مجازی به شمار میآیند که با افزایش واکسیناسیون و بازگشایی مدارس میتوان امیدوار به حل آنها بود.
مرجع : مهر