مروری بر تاریخچه اقدامات گوگل علیه ایران
تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۸
آیتیمن- جدیدترین اقدام گوگل در محدودیت کاربران ایرانی، مربوط به حذف اپلیکیشن روبیکا و موتور جستوجوی ذره بین از بازار اپلیکیشنهای گوگل (گوگل پلی) است.
این اقدام گوگل پس از ماجرای ساخت صفحات جعلی در اپلیکیشن روبیکا اتفاق افتاده است. اما دلیل حذف موتور جستوجوی ذره بین از گوگل مشخص نیست.
اقدامات گوگل علیه ایران و کاربران ایرانی تنها به این مورد ختم نمیشود و به تازگی این سرویس دهنده با حذف چند حساب کاربری یوتیوب دست به اقدامیعلیه ایران زده و مدعی شده که این حسابهای کاربری مشکوک در عملیات هماهنگ برای اثرگذاری بر رسانههای اجتماعی نقش داشتهاند و به زبان عربی مطالبی را درباره بیماری کرونا در آمریکا و روابط آمریکا و عربستان منتشر کردهاند.
حذف اپهای ایرانی از سال ۹۶ کلید خورد
سابقه دستبرد به حقوق و حریم شخصی کاربران ایرانی توسط سرویس دهندههای آمریکایی به سال ۹۶ باز میگردد که پس از اپل، گوگل نیز حذف اپلیکیشنهای ایرانی را از گوگل پلی آغاز کرد؛ در آن زمان به دلیل تحریمهای ایالت متحده تعدادی از اپلیکیشنهای ایرانی از جمله بزرگترین ارائهدهندگان خدمات تاکسی آنلاین در ایران از بازار گوگل حذف شدند.
حذف ناگهانی و بدون اطلاع پیام رسانهای تلگرام طلایی وهاتگرام از گوشیهای کاربران نیز از دیگر اقدامات گوگل است که در سال ۹۸ و به بهانه ناامن بودن این اپلیکیشنها و عدم امنیت اطلاعات کاربران صورت گرفت.
محدودیت دسترسی ایرانیها به سرویسهای گوگل
تحریم کاربران ایرانی توسط گوگل تنها به این موارد ختم نمیشود و فروردین ماه امسال نیز ارائه برخی سرویسهای گوگل برای کاربران ایرانی از سوی این سرویس دهنده متوقف شد؛ گوگل IP کاربران ایرانی که از VPN برای دسترسی به سرویسهایی مانند یوتیوب، ویز، اسپاتیفای و گوگل آنالیتیکس استفاده میکردند را شناسایی و دسترسی آنها را قطع کرد و در مورد آن نیز توضیحی نداد.
اعمال سیاستهای تحریمیگوگل علیه کاربران ایرانی در حالی ادامه مییابد که مطابق با آمارهایی که پیش از این از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی ارائه شده است، گوگل سالانه صدها میلیارد تومان در ایران درآمد دارد اما عملاً ۴۴ درصد از کلیه خدمات این سرویس دهنده برای کشور ما مسدود است و در این بین ۱۰۰ درصد از خدماتی که مورد نیاز توسعه دهندگان و کسب و کارها است، در ایران قابل دسترسی نیست.
گفته شده است که در حوزه سیستمعامل ۶۳ درصد، در حوزه تبلیغات کسب و کار ۶۳ درصد و در حوزه آمار تحلیلی ۳۸ درصد از خدمات گوگل در دسترس مردم ایران قرار ندارد.
مرجع : مهر