افزایش تقاضای دولتها برای حذف توییتهای خبرنگاران
تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۸
آیتیمن- توییتر در گزارش شفافیت خود اشاره کرد در نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی درباره ۹۶۴ هزار و ۴۵۹ حساب کاربری با رفتار خلاف قوانین اقداماتی انجام داده است. این رقم در مقایسه با نیمه نخست ۲۰۲۰ میلادی ۱۴۲ درصد افزایش یافته است. علاوه برآن توییتر محتوای نفرت پراکنی بیشتری را در این بازه حذف کرده است.
نکته مهم آن است که توییتر افزایش اقدامات خود علیه حسابهای کاربری نقض کننده قوانین را به دلیل تغییر در سیاستهای خود در ۲۰۲۰ اعلام کرده است. این شبکه اجتماعی از سال گذشته میلادی در باره محتوایی که به ایجاد ترس و خشونت درباره دسته بندیهای حفاظت شده منجر میشود، اقداماتی انجام داده است. این درحالی است که طی پاندمیکووید ۱۹ میزان آزار و اذیت آنلاین افزایش یافته است.
در کنار این موارد توییتر سیاست خود درباره محتوای نفرت پراکنی را گسترش داده است.
علاوه بر آن در گزارش شفافیت توییتر اعلام شده ۱۹۹ حساب کاربری تأیید شده متعلق به خبرنگاران و رسانههای خبری با درخواست برای حذف محتوا از سوی دولتها روبرو شدهاند. این رقم نشان دهنده ۲۶ درصد رشد درخواست حذف محتوا نسبت به نیمه نخست سال گذشته است.
همچنین بر اساس آمار، بیشترین درخواست حذف محتوا از سوی دولت هند بوده است. همچنین پس از این کشور، به ترتیب دولتهای ترکیه، پاکستان و روسیه بیشترین میزان درخواست حذف محتوا را داشتهاند.
توییتر در نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ درخواست اطلاعات از سراسر جهان داشته و فقط در مقابل ۳۰ درصد درخواستها اطلاعات را فراهم کرده است. چنین درخواستهایی ممکن است از سوی دولتها یا سازمانهایی اعلام شود که خواهان دریافت اطلاعاتی درباره هویت افراد تحت نامهای مستعار هستند.
در کنار این موارد شبکه اجتماعی بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ درخواست قانونی برای حذف محتوای مختلف دریافت کرده که ۹ درصد کمتر از نیمه اول ۲۰۲۰ بوده است.
گزارش دو سالانه شفافیت توییتر که به روند اجرای قوانین این شرکت و حذف محتوا میپردازد در حالی منتشر میشود که اخیراً تحقیقات موشکافانه دولتهای سراسر جهان درباره محتوای انتشار یافته در شبکههای اجتماعی از جمله فیس بوک و یوتیوب به شدت افزایش یافته است.
در خبر دیگری توییتر اعلام کرد ویژگی «فلیتز» (Fleets) را حذف میکند. این ویژگی شامل توییتهایی تمام صفحه در بالای تایم لاین کاربران بود که پس از ۲۴ ساعت منقضی و حذف میشد. دلیل حذف این ویژگی استفاده کم کاربران ۸ ماه پس از ارائه آن در توییتر اعلام شده است.
طبق اخبار موجود از سوم آگوست به بعد، کاربران ویژگی «اسپیس» (چت رومهای صوتی زنده توییتر) را در بالای تایم لاین خود مشاهده میکنند.
تصمیم توییتر برای حذف «فلیتز» فقط مربوط به عدم استفاده از این ویژگی نیست، بلکه شبکه اجتماعی هنوز نمیداند چگونه کاربران را وادار کند بیشتر توییت کنند.
مرجع : مهر