معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران:
سازمان رگولاتوری باید از وزارت ارتباطات جدا شود
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۲
آیتیمن- شرکت مخابرات برای فراهم کردن شرایط و زیرساختهای استفاده از اینترنت در کشور قدمهای خوبی برداشته است. ارایه خدمت به شرکتهای واسطه در زمینه بیت استریم توانسته گستره استفاده از اینترنت ADSL را افزایش دهد.
داوود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات در این زمینه معتقد است: شرکت مخابرات قرارداد بیت استریم را آماده کرده است و در اختیار همه شرکتها قرار داده و آماده است که همه شرکتها برای امضای قرارداد بیت استریم اقدام کنند.
گفت و گوی خبرگزاری فارس با معاون امور مشتریان شرکت مخابرات به این شرح است:
به عنوان اولین سوال بفرمایید، در حال حاضر چه مشکلاتی درخصوص خطوط رانژه در مخابرات وجود دارد و اینکه شرکت مخابرات ایران چه راهکارهایی برای کاهش این مشکلات داشته و اجرایی کرده است؟
ما در شرکت مخابرات ایران با مجموعه شرکتهای بخش خصوصی یا به عبارتی شرکتهای FCP در زمینه واگذاری امکانات همکاری بسبار خوبی داریم. این همکاری به نحوی بوده است که هم کنون حدود ۵۰ درصد خطوطADSL ایران توسط این شرکتها بر روی بستر شرکت مخابرات ایران به مردم و مشتریان تجاری واگذار شده است.
بنابراین از زمانی که این شرکتها مجوز گرفته اند همکاری خوبی شروع شده و همچنان ادامه دارد و مشکل خاصی نیز در طی سالهای گذشته وجود نداشته است.
طی سالهای گذشته افزایش نرخ خدمات به نحوی بوده است که هم شرکت مخابرات و هم شرکتهای FCP با مشکل مواجه شده اند، این مساله چگونه حل شده است؟
در دو سه سال اخیر تغییراتی در قیمتها و قیمت تمام شده هم از جهت تجهیزات و هم از جهت نیروی انسانی حادث شده است که مشکلاتی را برای هر دو طرف ایجاد کرده است. میتوانیم بگوییم در دو سال اخیر قیمت تجهیزات تا ۷ برابر افزایش پیدا کرده و هزینه نیروی انسانی هم حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است.
مصوبات سازمان در بحث تعرفه گذاری برای شرکتهای FCP در بحث رانژه، پاور و درانژه (جمع آوری) برای سال ۹۳ و ۹۵ بوده و هنوز علی رغم تورم چند صد درصدی در سالهای گذشته به روز رسانی نشده است.
در سال ۹۶ رشد خدمات مورد استفاده مخابرات ۱۰ درصد بود یا رشد دستمزد نیروی انسانی حدود ۹ درصد بود. ولی سال ۹۷ تا ۹۹ حداقل ۵۰ درصد این دو بخش رشد داشته است. در بحث تجهیزات تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بودهایم. یعنی با این روند افزایش قیمتها که داریم دیگر نمیتوان با آن هزینه و تعرفه سال ۹۳ کار را ادامه دهیم و با شرکتهای FCP جلساتی گذاشتهایم و گفتهایم راه حل بدهند.
این شرکتها به همراه کارشناسان شما چه راهکارهایی تاکنون برای این مساله ارایه کرده اند؟
به نظرم اینجا دو راه حل وجود دارد. یک راه حل این است که خود شرکتهای FCP بپذیرند که قیمت را پرداخت کنند. شرکت مخابرات ایران هم برایشان ادامه کار را انجام دهد. راه حل دوم هم این است که اگر دولت یا سازمان تنظیم مقررات میخواهد برای این شرکتها با تعرفه سالهای ۹۳ و ۹۴ کاری انجام شود، باید برابر ماده ۹۰ اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، هزینه را خودش پرداخت کند.
شرکتهای طرف قرارداد اگر این دو راه حل هر کدامش را موافق باشند، قاعدتا ما هم پیگیری میکنیم و کار را انجام میدهیم و مطمئنم مشکلی برای این شرکتها پیش نمیآید. زیرا اصل بر این است که شرکت مخابرات همکاری با این شرکتها داشته باشد و به غیر از این فکر نمیکند. چون باید این شرکتها فعالیت کنند و مردم به اینترنت و خدماتشان دسترسی داشته باشند.
در بحث بیت استریم شرکت مخابرات در چه وضعیتی قرار گرفته و در آینده شرایط بهتر خواهد شد یا به همین شکل باقی خواهد ماند؟
ما به عنوان شرکتی که زیرساختهای ارتباطی را در اختیار داریم، قرارداد بیت استریم را آماده و در اختیار همه شرکتها قرار داده و از انها خواستهایم که قرارداد را امضا کنند. مشکلی در این زمینه وجود ندارد. پیش بینی این است که همه شرکتهای FCP به تدریج وارد این عرصه شده و قراردادها را امضا میکنند؛ کما اینکه در حال حاضر نیز ۷ یا ۸ شرکت در این بخش اعلام آمادگی کرده و مقدمات برای امضای قرارداد نیز انجام شده است.
قراردادی که به عنوان قرارداد جدید بیت استریم آماده شده است، دارای چه ویژگیهایی است؟
این قرارداد یک نوع قرارداد مشارکتی در واگذاری اینترنت است که بین شرکت مخابرات ایران و شرکتهای FCP امضا میشود. ما این قرارداد را با هماهنگی شرکتهای FCP تنظیم کردهایم؛ به این ترتیب که این شرکتها از امکانات ما استفاده کنند و در بستر ما به صورت تعاملی و همکاری مشترک برای مشترکان ADSL واگذار کنند. به نظرم این قرارداد مقداری طولانی شده است؛ زیرا مدتی از آن گذشته و حدود ۳ و نیم سال آماده شدن این قرارداد طول کشیده است.
البته در چهار ماه اخیر با تغییر مدیریتی که در شرکت مخابرات اتفاق افتاد، این کار به سرعت دنبال شده است. قرارداد بیت استریم طی ماههای گذشته آماده شده و برای شرکتهای FCP ارسال شده است و تعدادی از شرکتها نیز برای امضا اعلام آمادگی کرده اند. پیش بینی من این است که این قرارداد به روند خوبی خواهد افتاد.
ساختار رگولاتوری در شرکت مخابرات برای شرکتهای FCP به چه صورت است؟ شما رگولاتوری میکنید یا از مقام بالاتری این رگولاتوری انجام میشود؟
ساختار سازمانی رگولاتوری به این صورت است که در سازمان تنظیم مقررات یک کمیسیون با عنوان کمیسیون تنظیم مقررات وجود دارد. نهاد تصمیم گیر در این زمینه کمیسیون تنظیم مقررات است و بر اساس ساختار موجود هرچند به ساختار ایرادهایی داریم ولی بر آن اساس کار را پیگیری و دنبال میکنیم. فکر میکنم بر اساس همین ساختار رگولاتوری اگر مقرراتی در این زمینه وضع شده به درستی اجرا شود، شاید بسیاری از مشکلات حل شود.
مثلا رگولاتور وظیفه تنظیم روابط بین همه ذینفعان را دارد. کمیسیون تنظیم مقررات وظیفه تعرفه گذاری منطقی و درست را دارد. این کمیسیون همینطور موظف است در جایی که برای شرکت خصوصی مانند مخابرات و هر شرکت دیگری کار یا وظیفه ای مشخص کند، باید به فکر هزینهها باشد؛ اگر اینها به صورت منطقی انجام شود، طبیعتا مشکلی پیش نخواهد آمد. ما هم در شرکت مخابرات ایران معاونتی ایجاد کردهایم برای تعامل با رگولاتوری و پیگیری کارها در این زمینه.را انجام میدهد.
به نظر شما چه ایراداتی در شیوه رگولاتوری وجود دارد که باید رفع شود و بهتر بتوان کار را انجام داد؟
به نظرم تنها مسئله ای که ما الان به صورت حاد با آن درگیر هستیم، ساختار رگولاتوری است. در این زمینه هم تیم فعلی مقصر نیست. در حال حاضر ساختاری وجود دارد که نمیتواند منافع همه ذینفعان را در بر بگیرد. چون رگولاتوری در یک وزارتخانه مستقر است.
به نظر من شاید در این زمینه باید مطالعه شود. ساختار کمیسیون تنظیم مقررات تبدیل باید به یک ساختار فرا وزارتخانهای و به عبارت دیگر به یک نهاد بالادستی تبدیل شود که بتواند برای کل ذینفعان تصمیم بگیرد.
الان وقتی رگولاتوری در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ریاست آن با این وزارتخانه است، نهاد تصمیمگیر و افراد تصمیمگیر عمدتا در این وزارتخانه هستند و قاعدتا نمیتوانند به وظایف خود به نحو مطلوب عمل کند.
این مساله به نظرم نیازمند به یک مطالعه و بررسی جدی است. برابر مطالعات انجام شده، در اکثر کشورهای دنیا، نهاد رگولاتور مستقل است و به صورت فرا وزارتخانهای اداره میشود. شاید این پیشنهاد بتواند کمک کند تا در آینده برخی از مشکلات و چالشهای فعلی برطرف شود.
از نظر شما موانع پیشرفت و توسعه صنعت ICT در کشور ما چه بوده و چه راهکارهایی برای آن وجود دارد؟
زارعیان: به نظرم چند مشکل اصلی در این زمینه وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی ما در این زمینه مشکل سرمایهگذاری است. باتوجه به تغییرات زیادی که در قیمتها در سالهای اخیر داشتهایم و معادل آن تعرفهها افزایش پیدا نکرده است که این چالش بزرگی است.
اگر سرمایهگذاری در بخش ارتباطات انجام نشود در آینده با مشکلات عدیدهای در زمینه زیرساختهای ارتباطی مواجه خواهیم شد. این چالش باید هر چه سریع تر حل شود. چالش دوم به نظر من همان موضوع نهادهای بالادستی و تعدد نهادهای تصمیم گیری در حوزه ICT و حوزه ارتباطات در ایران است.
سازمان تنظیم مقررات، وزارت ارتباطات، سازمان فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها در این حوزه تصمیم گیری میکنند. به نظر میرسد که یکپارچگی باید در این عرصه ایجاد شود. در این صورت میتوان امیدوار بود که به توسعه ارتباطات در کشور کمک کردهایم.
چالش سوم عدم تکمیل شبکه ملی اطلاعات است. در این زمینه هم باید سرمایهگذاری صورت بگیرد. به نحوی که ما بتوانیم مصرف اینترنت را به صورت عمده ای داخلی کنیم. الان بخش عمده مصرف اینترنت ما اینترنت بین المللی است. برای برطرف کردن این توصیه باید شبکه ملی اطلاعات را تکمیل کرد.
چالش نهایی به اعتقاد من ساختار کشور و گستردگی کشور است. بویژه در مناطق روستایی که سرمایهگذاری زیادی میخواهد و دولت باید در این زمینه ورود کند و کمک کند. فکر میکنم با توجه به تخصصی که در کشور وجود دارد نیروی انسانی قوی که داریم بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
مرجع : فارس