با پشت سر گذاشتن سامسونگ و هواوی
اپل دوباره فروشنده شماره یک بازار موبایل شد
تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۴
آیتیمن- شرکتهای تحقیقات بازار کانالایز و کانترپوینت برآورد کردند فروش آیفون در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به حدود ۸۲ میلیون دستگاه رسید که رکورد بالای جدیدی برای اپل بود و این شرکت را فروشنده شماره یک بازار تلفن هوشمند ساخت.
فروش سامسونگ در طی همین مدت بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و به بیش از ۶۲ میلیون دستگاه رسید.
شرکتهای شیائومی، اوپو و ویوو در جایگاههای سوم، چهارم و پنجم ایستادند در حالی که فروش هواوی پس از تحریمهای آمریکا و محروم شدن این شرکت از دسترسی به قطعات کلیدی آمریکایی، ۴۱ درصد کاهش یافت.
امبر لیو، تحلیلگر شرکت کانالایز گفت: هواوی در نتیجه تحریمهای آمریکا، در بیشتر بازارها پسروی داشت. تصمیم این شرکت برای فروش برند Honor ممکن است تصمیم مهمی باشد زیرا این برند تحت محدودیتهای مشابه هواوی قرار نمیگیرد.
هواوی این برند را در اواخر سال گذشته فروخت و به این برند ارزان قیمت فرصت داد بتواند دوباره قادر به تامین قطعات مورد نیازش باشد. هواوی در ایمیلی اعلام کرد طی سال گذشته کسب و کار تلفن هوشمند این شرکت رشد قوی داشت و تبلت، رایانه شخصی و دستگاههای پوشیدنی رشد قابل ملاحظهای داشتند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آیفون جدید درآمد اپل را برای نخستین بار به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رساند و تیم کوک، مدیرعامل اپل به خبرنگاران اعلام کرد پاسخ مصرفکنندگان به مدلهای جدید آیفون با وجود ادامه همهگیری کووید ۱۹ مشتاقانه بوده است.
همچنین طبق رتبهبندی برند فاینانس گلوبال ۵۰۰، اپل برای نخستین بار در پنج سال اخیر از آمازون و گوگل عبور کرد و با ۲۶۳.۴ میلیارد دلار، ارزشمندترین برند جهان است.
طبق این رتبهبندی، استراتژی تنوع سازی اپل موثر واقع شده و ارزش این برند در سال گذشته ۸۷ درصد افزایش یافت. اپل با هدایت تیم کوک، مدیرعامل این شرکت فعالیتش را فراتر از آیفون توسعه بخشید و بخشهایی مانند اپل استور، آی کلود، اپل پادکست، موسیقی، تلویزیون و آرکید را تقویت کرد. این شرکت اکنون در حال برنامهریزی برای تولید یک خودروی برقی خودران تا سال ۲۰۲۴ است.
پنج سال پیش آیفون دو سوم از فروش اپل را تشکیل میداد اما در سال ۲۰۲۰ تنها نیمیاز فروش این شرکت بود. دیویدهای، مدیرعامل برند فاینانس با اشاره به رشد و تنوع سازی اپل گفت: ما شاهد آن هستیم که این شرکت یک بار دیگر متفاوت فکر میکند. از مک به آیپاد، به آیفون، به آیپد، به اپل واچ، به خدمات اشتراکی، به بی نهایت و فراتر از آن.
تحلیلگران پیش بینی میکنند درآمد سه ماهه نخست مالی اپل با کمک فروش قوی آیفون ۱۲، بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار باشد. پس از این که ارزش بازار سرمایه این شرکت در اوت گذشته از دو تریلیون دلار عبور کرد، تحلیلگران پیشبینی میکنند در ۱۲ ماه آینده به مرز سه تریلیون دلار برسد.
آمازون با ارزش ۲۵۴.۲ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد. افزایش ۱۵ درصدی ارزش برند آمازون با فروش آنلاین قوی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا حاصل شد.
گوگل که در دوران همه گیری ویروس کرونا با نخستین کاهش درآمد روبرو شده است، در رتبه سوم قرار گرفت.
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، در این بین، تسلا برند برتر در زمینه سریعترین نرخ رشد در جهان شناخته شد. در حالی که سایر خودروسازان سال گذشته با مشکلات دست و پنجه نرم میکردند، تسلا فروش قوی داشت و تحویل خودرو را افزایش داد.