۰
وزیر ارتباطات در آیین رونمایی از خدمات جدید پست‌بانک:

پست‌بانک با تبدیل‌شدن به بانک حوزه دیجیتال سودآور شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۰
پست‌بانک با تبدیل‌شدن
 به بانک حوزه دیجیتال سودآور شد
پست‌بانک با تبدیل‌شدن به بانک حوزه دیجیتال سودآور شد

آی‌تی‌من-  محمدجواد آذری جهرمی ‌در ابتدای آیین رونمایی از خدمات جدید پست‌بانک ایران در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: ابتدا یاد و خاطره شهید بزرگوار، شهید محسن فخری زاده را که مظلومانه و بنا به شواهد به دست شقی‌ترین انسان‌های روی زمین یعنی صهیونیست‌ها به شهادت رسید گرامی‌می‌داریم، انشا الله که دست انتقام الهی تقاص خون این شهید بزرگوار را از عاملان این جنایت خواهد گرفت و طبیعتاً جمهوری اسلامی‌هم پاسخ به این عملیات کوردلانه را جزو حقوق خودش می‌داند و دستگاه‌های امنیتی و نظامی‌به‌وقت خودش به این شرارت پاسخ خواهند داد.

وی در ادامه با تقدیر از خدمات مدیران و خانواده ۲۵۰۰ نفره پست‌بانک گفت: ضرورت ایجاد پست‌بانک برای توسعه عدالت اجتماعی بود. پست‌بانک ایجاد شد برای پست مالی که یکی از زیرمجموعه‌های خدمات پستی در جهان است و به‌عنوان یک بانک ثبت‌شده تا خدمات بانکی را در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته بسط دهد. بر همین اساس پست‌بانک گسترده‌ترین سیستم بانکی و شعب را در سراسر کشور در اختیار دارد و خدمات بسیار زیادی را به‌ویژه برای مردم مناطق محروم ارایه می‌کند.

آذری جهرمی‌افزود: در مقطعی این بانک به تصمیم قانون‌گذار در لیست واگذاری قرار گرفت و بخشی از سهام پست‌بانک در قالب سهام عدالت و بخشی هم به‌عنوان کشف قیمت در بازار سرمایه عرضه شد و با توجه به اینکه خدمات این بانک بیشتر به‌صورت غیراقتصادی دیده‌شده بود با زیان انباشته قابل‌ توجه‌ای مواجه شده بود که میزان زیان انباشته از سرمایه ثبتی‌اش فزونی گرفته بود که به‌نوعی این بانک در آستانه قرار گرفتن ذیل مقررات فصل ۱۴۱ قانون تجارت بود.

وی ادامه داد: در این دوره، مأموریت جدیدی برای پست‌بانک تعریف کردیم و خواستیم در کنار توسعه عدالت اجتماعی به یک حوزه دیگر که آن‌هم مربوط می‌شود به عدالت اجتماعی بپردازد که آن‌هم حمایت از کسب‌وکارهای نوپا بود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: حمایت‌هایی که از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها در کشور صورت می‌گرفت در قابل دانش‌بنیان‌ها بود که عمدتاً شرکت‌هایی بودند که از منابع حمایتی دولتی قابل‌ توجه‌ای بهره می‌گرفتند ولی دریافت آن برای همه امکان‌پذیر نبود.

وی بابیان اینکه در بسط عدالت اجتماعی و در بسط استفاده از خلاقیت‌ها در تغییر ساختار اقتصادی دولت و کشور، تلاش کردیم که با اجرای طرح نوآفرین همه استارتاپ‌های کشور را در ذیل پوشش حمایتی قرار دهیم گفت: بر اساس این طرح هرجایی هر خلاقیتی وجود داشته باشد دولت به عدالت و نه به رانت می‌تواند از همه حمایت کند. بر این اساس پست‌بانک مجری این طرح شناخته شد و به‌عنوان بانک تخصصی حوزه ICT هم معرفی شد.

آذری جهرمی‌افزود: فعالیت در این حوزه باعث شد که شرکت‌های ارتباطی خدمات، تراکنش‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایشان را به سمت پست‌بانک بیاورد و مدیریت خوب هم باعث شد که پست‌بانک به رشد اقتصادی برسد. واگذاری بیشتر پست‌بانک در بازار سرمایه را هم بر اساس پیگیری‌ها و قانون متوقف کردیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته پست‌بانک ۹۸ میلیارد تومان سود عملیاتی داد و امسال هم بالغ‌بر پیش‌بینی‌ها نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان سود خواهد داشت و با تجدید ارزیابی که انجام خواهد شد و در حال صورت گرفتن است پست‌بانک از ذیل ماده ۱۴۱ خارج می‌شود و جزو بانک‌های سود آور خواهد بود و این اقدام نتیجه نظم و انضباطی بود که در اجرای مقررات بانکی صورت گرفت.

وزیر ارتباطات در ادامه با تأکید بر اینکه پیشگامی‌پست‌بانک در توسعه خدمات دولت الکترونیک و توسعه خدمات دیجیتال مساله‌ای است که مورد انتظار است و خیلی نباید تعجب کرد از خدماتی که امروز ارایه می‌شود گفت: انتظاری که من از مجموعه مدیران پست‌بانک دارم این است، آن چیزی که پست‌بانک را از وضعیت نامناسب اقتصادی رهانید و به سمتی برد که سود ده شود پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای نوپا و فعالیت به‌عنوان بانک اختصاصی حوزه دیجیتال بوده است.بنابراین بسیاری از مقررات پست بانک هم باید متناسب با این ساختار اصلاح شود.

آذری جهرمی‌افزود: بسیاری از وجوه اداره شده که در قالب طرح نوآفرین تصویب و به بانک می‌رود الان به دلیل وجود مانع وثایق به مشکل می‌خورند. اگر بخواهیم با نظام سنتی بانک به این حوزه بپردازیم فرق پست‌بانک با سایر بانک‌ها چیست؟ یک کسب‌وکار کوچکی که در یک شهرستان و استان کوچک راه افتاده است و سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیاز دارد و ما بخشی از آن را در قالب وجوه اداره شده تأمین می‌کنیم وثایق موردنظر بانک را از کجا باید تأمین کند؟ البته منطقی است که بانک هم در موقع سرمایه‌گذاری درخواست وثیقه کند. در هر حال حل این مشکل نیاز به راه‌حل‌های خلاقانه دارد، راه‌حل خلاقانه مساله‌ای است که باید مدیران بانک به آن فکر کنند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که ما صندوقی داریم تحت عنوان صندوق نوآفرین؛ صندوق نوآفرین شاید بتواند بخشی از سهام شرکت‌های نوپا را به وثیقه بگیرد و تعهد بدهد به پست‌بانک برای پرداخت این وثایق. این‌یک راه‌حل است حتماً راه‌حلی‌های دیگری وجود دارد که تحقق آن منجر به پیاده‌سازی عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌شود.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه کشور زمانی پیشرفت می‌کند که ما به خلاقیت‌ها میدان دهیم گفت: همچنین کشور زمانی پیشرفت می‌کند که ما اجازه دهیم تخریب خلاق در ساختارهای قدیمی‌و مندرس کشور صورت پذیرد. وقتی تخریب خلاق به سمت توسعه و پیشرفت صورت بگیرد طبیعتاً ساختار سنتی در برابر آن ایستادگی می‌کند. وظیفه حکومت‌ها تسهیل این فرایندها است.

وی افزود: ما انتظار نداریم که در بخش خودمان که باید از صنایع خلاق و اقتصاد دیجیتال حمایت کند مانع‌تراشی شود. همه مدیران کل در سطوح استان‌ها باید شیوه‌های خلاقانه خود را به هیات‌مدیره و مدیرعامل پیشنهاد دهند و راه‌حلی برای برداشتن موانع جلوی پای کسب‌وکارها ارایه کنند.

آذری جهرمی‌در خاتمه گفت: این مجموعه اقداماتی که در دستور کار مدیران قرار دارد می‌تواند پست‌بانک را روزبه‌روز نامدارتر کند و بین بانک‌های کشور جایگاه قابل ‌توجه‌ای پیدا کند و سرمایه‌گذاران خود را به سمت افزایش سرمایه ترغیب کند. بار دیگر بیست و پنجمین سال فعالیت پست‌بانک را به همه مدیران و کارکنان آن تبریک می‌گویم.

پوشش اینترنت کشور به ۹۴ درصد رسید
رییس سازمان فناوری ایران نیز در مراسم رونمایی از طرح‌های پست‌بانک ایران با بیان اینکه پست بانک خود را به عنوان بانک پیشرو در استفاده از فناوری اطلاعات معرفی کرده است، اظهار کرد: پست بانک به سوی بانکداری الکترونیکی حرکت رو به پیشرفتی را آغاز کرده است.

امیر ناظمی‌با تأکید بر اینکه این فراگیری هم جنبه زیرساختی و هم خدمات محتوا دارد، تصریح کرد: فراگیری در حوزه خدمات به معنای این است که خدماتی ارایه شود که گروه‌های مختلف با نیازمندی‌های خاص بتوانند از این خدمات استفاده کنند و در حوزه بانکی و مالی که گسترش و فراگیری خدمات موردتوجه بیشتری است اولین موضوع احراز هویت افراد بدون نیاز به حضور برای استفاده از خدمات مالی است.

وی افزود: دومین موضوع دسترس‌پذیری خدمات بانکی است که به معنای آنکه هر گروه از مشتریان با توجه به نیازمندی‌های خاصی که دارند بتواند از آن خدمات استفاده کنند.

رییس سازمان فناوری بابیان اینکه بسیاری از مواقع تصور ما این است که میزان استفاده از یک نیازمندی خاص کم است، گفت: وقتی به یک مساله توجه می‌کنیم که به‌طور متوسط گروه‌های خاصی نیازمند این خدمات می‌شوند و امروز بر همین اساس خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات و دسترس‌پذیری در حوزه بانکی و مالی در پست‌بانک رونمایی می‌شود.

ناظمی‌با تأکید بر اینکه رابطه بانک‌ها و فناوری اطلاعات یک ارتباط دوسویه است، گفت: بانک‌ها از یک‌سو از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند تا خدمات مالی بهتری به شهروندان ارایه دهند و ابزارهایی مانند کیف پول الکترونیکی و احراز هویت و حتی ابزارهای مرتبط با شفافیت مالی در این دسته قرار دارند و از سوی دیگر بانک‌ها با حمایت از صندوق‌های جسورانه به توسعه تکنولوژی فناوری اطلاعات کمک می‌کنند.

ناظمی‌با بیان اینکه هشت سال پیش میزان دسترسی به فناوری اطلاعات در کشور ۲۲ درصد بوده و امروز با استراتژی‌های وزارت ارتباطات ۸۱ درصد مردم حداقل هفته‌ای یک‌بار از اینترنت استفاده می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر سطح پوشش اینترنت در کشور به ۹۴ درصد رسیده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات بابیان اینکه یکی از استراتژی‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری فراگیری خدمات فناوری اطلاعات در کشور بوده است، افزود: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای رشد بالا در فراگیری فناوری اطلاعات برای سومین سال پیاپی توسط ITU انتخاب‌شده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران بابیان اینکه پست‌بانک به‌عنوان یکی از بانک‌های پیشرو در استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری معرفی کرده است، اظهار کرد: پست‌بانک به‌سوی بانکداری الکترونیکی حرکت روبه‌پیشرفت را آغاز کرده است.

ناظمی‌با تقدیر از کنشگران اجتماعی که مساله دسترس‌پذیری را به یک موضوع عمومی‌تبدیل کرده‌اند، گفت: امروز استفاده از خدمات بانکی برای نابینایان مسیر می‌شود و این موضوع با پیگیری نابینایانی رقم خورد که این موضوع را تبدیل به یک دستور کار سیاستی کردند.
 
کد مطلب : ۲۷۴۸۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين