اینترنت رایگان به همه دانشجویان نمیرسد
رتبه بندی دانشگاهها از نظر آموزش الکترونیکی
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۵
آیتیمن- وی با بیان اینکه اختصاص اینترنت برای هر یک از دانشجویان کار غیرممکن و دشواری است، گفت: اینترنت برای دانشجویان در راستای آموزش در بستر مجازی باید از طریق استفاده از سامانههای دانشگاهها انجام شود چرا که این کار بهترین روش تحت پوشش قرار دادن همه دانشجویان در استفاده از اینترنت است.وی افزود: برخی میگویند چرا به هر یک از دانشجویان اینترنت رایگان اختصاص نمییابد که باید در این رابطه بگویم تعداد دانشجویان همیشه در حال تغییر است و نمیتوان برای هریک از آنها براساس گوشی همراه این افراد اینترنت تعلق گیرد.معاون آموزشی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری ادامه داد: بسیاری از سیم کارتهای مورد استفاده دانشجویان به نام آنها ثبت نشده و از نظر قانونی نمیتوان برای همه دانشجویان کشور اینترنت رایگان ارایه کرد.وی درباره اختصاص اینترنت به دانشجویان توضیح داد: خیلی از دانشجویان از طریق تلفن منازل خود به اینترنت متصل شده و آموزش خود را دنبال میکنند،بنابراین نمیتوان برای تمام دانشجویان در سطح کشور اینترنت رایگان اختصاص داد از طرفی تعداد قابل توجهی از دانشجویان از خوابگاههای دانشگاهی استفاده میکنند.خاکی صدیق گفت: بهترین راهکار و روش برای اینکه تمام دانشجویان از اینترنت برخوردار باشند، ارایه سرویس اینترنت رایگان به سامانههای دانشگاهها و استفاده دانشجویان از این سیستم است.وی در پایان یادآور شد: وزارت علوم لیست متقاضیان دریافت اینترنت دانشگاهیان را به وزارت ارتباطات ارسال کرده است و وزارت ارتباطات قرار است سامانه ای را به زودی رونمایی کند که دانشجویان بتوانند از طریق آن آموزش الکترونیکی خود را دنبال کنند.معاون آموزشی وزارت علوم همچنین از رتبهبندی آموزش الکترونیکی در دانشگاهها خبرداد و گفت: مذاکرات این کار از سه ماه قبل با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمیاست آغاز و طرح نهایی شد.به گزارش تسنیم، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در کنفرانس آسیبشناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران گفت: با شیوع ویروس کرونا و همهگیری آن در جهان بهخصوص کشور ایران، وضع روزمره زندگی و بههمراه آن آموزش تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت.وی افزود: ادامه آموزشهای دانشگاهی و عدم توقف آنها به سه راهکار احتیاج داشت که هر طور شده بتوانیم آموزشها را حتی بهمدت کوتاه ادامه دهیم. تحقق این امر بستگی به جایگزینی آموزش الکترونیکی و آموزش غیرحضوری، انعطافپذیری در قوانین آموزشی و واگذاری اختیارات به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: بهمنظور اجرای راهبردها 8 اقدام جانبی در هفت ماه گذشته صورت گرفت که از اولین اقدامهای آن میتوان به ایجاد یک قاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیمسازی در حوزه معاونت آموزشی پرداخت که بهدنبال آن کارگروه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد.
وی ادامه داد: دومین عامل راهبردی بهمنظور تحقق و ادامه پیدا کردن آموزش الکترونیکی، فرهنگسازی پیرامون ضرورت آموزشی الکترونیکی با توجه به مقاومتهایی بود که در سطح دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی در ابتدا از سوی برخی اعضای هیئت علمیو دانشجویان انجام میشد.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: سومین عامل راهبردی جهت تحقق آموزش الکترونیکی ترویج، آموزش و آشنایی با روشها، مزایا و چالشهای یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بود که در این قسمت میتوان به صدها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی، دورههای آموزش الکترونیکی، تهیه و چاپ نشر الکترونیکی صدها جزوه دانشگاهی در مؤسسات آموزش عالی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان پرداخت.
خاکی صدیق ادامه داد: همچنین سایتهای تخصصی در وزارت عتف و بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با هدف ترویج و آموزش الکترونیکی راهاندازی شد.
وی گفت: چهارمین اقدام صورتگرفته در این امر، تجهیز سختافزاری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بود که علیرغم محدودیتهای بسیار شدید مالی در اواخر سال 98 و 99، تجهیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارایه آموزشهای الکترونیکی تقریباً در همه دانشگاهها در اولویت قرار گرفت.
خاکی صدیق ادامه داد: پنجمین اقدام، تعامل با وزارت ارتباطات بهمنظور رایگان کردن خدمات اینترنتی در حوزه آموزشهای الکترونیکی دانشجویان و ارتقای کیفیت سرویسدهی با توجه به حجم فوقالعاده کاربران بود. نظارت و گردآوری اطلاعات درباره روند اجرا و فرایندهای آموزش الکترونیکی در کشور ششمین اقدام صورتگرفته از سوی وزارت علوم بود.
مرجع : فارس