پرواز نماد بورسی «همراه»
سیمکارت در ایران 26 ساله شد
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۲
آیتیمن- کمتر کسی در روزهای نخستین واگذاری 4 سیم کارت از سوی شرکت ارتباطات سیار با نام تجاری همراه اول تصور می کرد که این ابزار ارتباطی به نخستین و مهمترین وسیله ارتباطی، مکالمه و دسترسی ایرانیان به اینترنت در کشور تبدیل شود.
شاید جوان ترها ندانند این شبکه گسترده که حالا به راحتی و از شمال تا جنوب و تمامی جاده های کشور در دسترس ایشان است، چه روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
زمانی که در تبلیغات تلویزیونی، سیم کارت ها با تشریفات، در یک بسته به اندازه جعبه کفش که حاوی یک سیم کارت، یک گوشی بزرگ، شارژر و دفترچه راهنما بود از سوی کارکنان همراه اول به درب منزل خریداران با شور خاصی تحویل می شد.
در آن سال ها پذیرش سیم کارت و ارتباطات سیار به آسانی پیش نمی رفت. برخی نمایندگان مجلس آن را ابزاری لوکس و خاص برای قشر مرفه جامعه می دانستند. برخی نمایندگان نیز نگرانی های امنیتی داشتند و این پرسش را مطرح می کردند که چه معنی دارد که هر شهروند عادی یک بیسیم در اختیار داشته باشد.
شعار تبلیغاتی عرضه نخستین سیم کارت ها در ایران این بود: «با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید»
نخستین آگهی که برای معرفی تلفن همراه آن زمان در روزنامه های سیاه و سفید اطلاعات و کیهان به چاپ رسید با این متن همراه بود. «شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد.» در این آگهی آمده بود که ۵ هزار شماره ثبت نام به عمل خواهد آمد و یک ماه بعد از ثبت نام واگذاری ها صورت می گیرد.
آخرین وضعیت و جایگاه اپراتورهای موبایل
از آن سال ها تا کنون اما همراه اول تنها نماند و رقبای زیادی به صحنه آمدند. ایرانسل، تالیا، رایتل، چند اپراتور استانی و این اواخر اپراتورهای مجازی که برخی ماندند و برخی رفتند. اما تمام این رقبا حتی در مجموع هم نتوانستند، نیمی از سهم بازار موبایل کشور را به خود اختصاص دهند.
حالا جدیدترین آمار از وضعیت اپراتورهای موبایل کشور که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است، نشان می دهد ضریب نفوذ همراه اول در پایان سه ماهه نخست سال 99 رقمی معادل 77.40درصد و بعد از آن با فاصله 16درصدی ایرانسل قرار دارد که ضریب نفوذ 61.55درصدی را دارد. اپراتور رایتل هم با ریزش سهم در قیاس با سال قبل تنها رقم 5.14درصدی از ضریب نفوذ در کشور را در اختیار گرفته است.
اما اگر به آمار ضریب نفوذ اپراتورهای موبایل در مدت مشابه سال قبل یعنی سه ماهه نخست سال 98 دقت شود، مشخص می شود که همراه اول حتی در حال افزایش فاصله و پیشرفت خود در ضریب نفوذ نسبت به ایرانسل است. بر اساس آمار سال 98 ضریب نفوذ همراه اول در سال قبل 73.17درصد و ایرانسل نیز 60.13درصد بوده است. به عبارت دیگر فاصله همراه اول با ایرانسل در ضریب نفوذ در این سال معادل 13 درصد بوده است که در سال جاری این فاصله با رشد 3درصدی به 16درصد فاصله با ایرانسل رسیده است.
همچنین گستردگی شبکه همراه اول باعث شده تا در راستای اجرای طرح رومینگ ملی، این اپراتور بار اصلی مشترکان اپراتورهای دیگر (ایرانسل و رایتل) در نقاطی که فاقد شبکه و پوشش آنتن دهی هستند را نیز به عهده داشته باشد.
پاسخ مثبت بازار سرمایه به 26سالگی همراه اول
اما علی القاعده افزایش ضریب نفوذ، ایجاد شبکه گسترده، جلب رضایت مشترکان و پیشرفت های حاصله باید از نظر مالی و اقتصادی هم آثار خود را نمایان کند.
موضوعی که از چشم فعالان بازار بورس و سرمایه نیز پنهان نمانده است.
همراه اول به عنوان تنها اپراتور کشور در بازار بورس، در واقع شفاف ترین اپراتور از نظر اعلام درآمدها، هزینه ها و گردش مالی نیز شناخته می شود.
لذا در نتیجه مجموع اقدامات انجام شده از 26 سال قبل تاکنون، اعم از ایجاد زیرساخت های گسترده، بالاترین ضریب نفوذ، سرمایه گذاری های کلان، رضایتمندی مشتریان و دارا بودن بیشترین مشترک و در نهایت شفافیت مالی همراه اول، واکنش بورس به تحولات و پیشرفت های اخیر این اپراتور کاملا مثبت بوده است.
این موضوع از آن جهت قابل تامل و اهمیت است که در شرایطی که به واسطه مشکلات ناشی از شیوع کرونا، وضعیت اقتصادی کشور و دنیا در شرایط مطلوب و باثباتی نیست و بسیاری از شرکت های بورسی نیز از این نوسانات در امان نمانده اند، اما آمارها نشان می دهد ارزش هر سهم همراه اول از حدود 4 هزار و 100 تومان در هشتم تیرماه سال جاری، به بالای 7 هزارتومان تا مردادماه جاری رسیده است.
در تحلیل دلایل رشد ارزش سهام همراه اول نیز می توان شاخص های متعدد نظیر انتشار گزارش رسمی سازمان رگولاتوری از رشد سهم بازار همراه اول بر خلاف دیگر اپراتورها که روند ریزشی داشته اند و همچنین انتشار خبر برنامه ریزی دولت برای ایجاد چهارمین صندوق سرمایه گذاری موسوم به «دارا 4» با اتکای به عرضه سهام همراه اول و چند شرکت دیگر دانست که در مجموع با استقبال و صف سرمایه گذاران در بورس مواجه شده است.