معاون علمی فناوری رییس جمهور:
ریسک محصولات دانش بنیان را می پذیریم
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۸
سورنا ستاری گفت: پس از انقلاب تعداد زیادی نیروی متخصص در صنعت هوافضا تربیت کرده ایم که باید این نیروها به این صنعت تزریق شوند.
وی ادامه داد: همه ما باید ریسک جذب فارغ التحصیلان را بر اساس نیاز صنعت هوانوردی و تولید تجهیزات صنعت هوافضا بپذیریم؛ البته این راه باز شده و شرکت فرودگاهها، فرهنگ ریسک پذیری استفاده از تولیدات دانش بنیان داخلی را پذیرفته است.
ستاری با بیان اینکه در طول سالهای گذشته، در بخش هوانوردی نظامی اتفاقات خوبی افتاده و محصولات دانشبنیان بخشخصوصی، امتحان خود را پس داده است، گفت: قراردادهای تکنولوژیک هوانوردی دوطرفه است؛ از یک سو باید بخشهای دولتی هوانوردی، مانند شرکت فرودگاهها ریسک استفاده از این محصولات را بپذیرند و از سوی دیگر نیز، شرکتهای طرف قرارداد باید مسوولیت پذیر باشند و از این پس، دیگر نباید ضمانتنامه اجرای این قراردادها، نامه روسای دانشگاه ها باشد؛چراکه این روش غلطی است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه نباید با شخصیت دانشگاهی خودمان با شرکتها قرارداد ببندیم، تاکید کرد: شرکت های دانشبنیان باید ریسک قراردادها را بپذیرند و مسوولیت پذیر باشند؛ به همین دلیل تاکید داریم که قراردادها با شرکت های دانش بنیان باید در قالب شرکت باشد نه دانشگاه، ضمن اینکه شرکت مذکور نیز باید خسارت بدهد.
ستاری افزود: دانشگاهها از یک سو غر میزنند که صنعت به ما سفارش نمیدهد، از طرف مقابل هم بخش صنعت به قراردادهایی اشاره میکند که معلوم نیست چه کسی پاسخگوی خسارات آنها است؛ به همین دلیل ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمادگی داریم تا این ریسکها را بپذیریم و بخش صنعت وارد قراردادهای این چنینی بشود.
معاون رییس جمهور یادآور شد: ما پیش از انقلاب هواپیمای پیشرفته داشتیم؛ اما هیچ دانش و نیروی متخصص در زمینه هوانوردی نداشتیم و نمی توانستیم به هواپیماها دست بزنیم؛ اما الان هم در زمان تولید هواپیما و هم تعمیرات و قطعات، نیروهای متخصص داریم.
ستاری تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تا تمام ریسک های مالی و حقوقی قراردادهای شرکت های دانش بنیان با صنعت هوانوردی را بپذیرد.
وی ادامه داد: همه ما باید ریسک جذب فارغ التحصیلان را بر اساس نیاز صنعت هوانوردی و تولید تجهیزات صنعت هوافضا بپذیریم؛ البته این راه باز شده و شرکت فرودگاهها، فرهنگ ریسک پذیری استفاده از تولیدات دانش بنیان داخلی را پذیرفته است.
ستاری با بیان اینکه در طول سالهای گذشته، در بخش هوانوردی نظامی اتفاقات خوبی افتاده و محصولات دانشبنیان بخشخصوصی، امتحان خود را پس داده است، گفت: قراردادهای تکنولوژیک هوانوردی دوطرفه است؛ از یک سو باید بخشهای دولتی هوانوردی، مانند شرکت فرودگاهها ریسک استفاده از این محصولات را بپذیرند و از سوی دیگر نیز، شرکتهای طرف قرارداد باید مسوولیت پذیر باشند و از این پس، دیگر نباید ضمانتنامه اجرای این قراردادها، نامه روسای دانشگاه ها باشد؛چراکه این روش غلطی است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه نباید با شخصیت دانشگاهی خودمان با شرکتها قرارداد ببندیم، تاکید کرد: شرکت های دانشبنیان باید ریسک قراردادها را بپذیرند و مسوولیت پذیر باشند؛ به همین دلیل تاکید داریم که قراردادها با شرکت های دانش بنیان باید در قالب شرکت باشد نه دانشگاه، ضمن اینکه شرکت مذکور نیز باید خسارت بدهد.
ستاری افزود: دانشگاهها از یک سو غر میزنند که صنعت به ما سفارش نمیدهد، از طرف مقابل هم بخش صنعت به قراردادهایی اشاره میکند که معلوم نیست چه کسی پاسخگوی خسارات آنها است؛ به همین دلیل ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمادگی داریم تا این ریسکها را بپذیریم و بخش صنعت وارد قراردادهای این چنینی بشود.
معاون رییس جمهور یادآور شد: ما پیش از انقلاب هواپیمای پیشرفته داشتیم؛ اما هیچ دانش و نیروی متخصص در زمینه هوانوردی نداشتیم و نمی توانستیم به هواپیماها دست بزنیم؛ اما الان هم در زمان تولید هواپیما و هم تعمیرات و قطعات، نیروهای متخصص داریم.
ستاری تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تا تمام ریسک های مالی و حقوقی قراردادهای شرکت های دانش بنیان با صنعت هوانوردی را بپذیرد.
مرجع : مهر