رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:
اپراتورهای موبایل مشمول استفاده از ارز دولتی شدند
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۱
آیتیمن - حسین فلاح جوشقانی گفت: با تمهیدات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی، بسته مقابله با تحریم و نوسانات ارز در این وزارتخانه برای تامین ارز اپراتورهای تلفن همراه تهیه و در ستاد اقتصادی دولت مطرح شد، بنابراین در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
رییس رگولاتوری افزود: پیش از این اپراتورها نیازهای خود را به ما اعلام کرده بودند و پس از بررسی و تایید معاونت توسعه، هماهنگی و امور پشتیبانی و بانک مرکزی نیازها تایید و هماهنگی های ارزی در دولت انجام شد.
فاز دوم رجیستری به تعویق افتاد
وی درباره اجرای طرح رجیستری گفت: در اجرای طرح رجیستری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسوولیت کمیته راهبردی این طرح را به عهده دارد که در دو فاز ساماندهی گوشی های تلفن همراه و ساماندهی تبلتها اجرایی شده است.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه توجه بیشتر ما به فاز نخست این طرح بود گفت: فاز نخست این طرح برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه اجرا شد، البته وزارت ارتباطات برای اجرای مرحله دوم رجیستری که مربوط به تبلت ها می شود آمادگی کامل در حوزه فنی دارد اما ملاحظاتی در حوزه بازار وجود دارد که اجرای آن را تعویق انداخته است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که متولی تامین گوشی تلفن همراه در بازار وزارت ارتباطات نیست گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین گوشی در بازار است، بنابراین موضوع تامین ارز گوشی های تلفن همراه در حوزه وظایف ما نیست، اما برخی سوءاستفاده ها و مشکلات قضایی هنگام تخصیص ارز با قیمت 4200 تومانی صورت گرفت که منجر شد تا تعداد زیادی گوشی در گمرک باقی بماند که برای رفع این موضوع پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
رییس رگولاتوری درباره نحوه اتصال گمرک، وزارت صمت و ارتباطات با یکدیگر گفت: سامانه همتا این سه نهاد را به هم متصل کرده است، این سامانه زیر نظر ما نیست اما از قابلیت های آن در اجرای طرح رجیستری استفاده شده است.
برقراری ارتباط میان سامانه های همتا، گمرک و پلیس
فلاح جوشقانی با بیان رفع مشکلات فنی در حوزه اتصال برخط این سامانه ها گفت: ارتباط سامانه همتا، گمرک و نیروی انتظامی برقرار شده است تا گوشی های تلفن همراه بعد از اربعین (8 آبان) با شماره گذرنامه و شماره مسافری وارد شوند.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه طرح رجیستری در اجرای صحیح اینترنت چیزها تاثیرگذار است افزود: پس از اجرایی شدن اینترنت چیزها در کشور همه تجهیزات باید دارای شناسه IMEI باشند و به سیم کارت متصل شوند.
دفاع از افزایش قیمت تعرفه های ارتباطی
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تنها تامین کننده سرویس تلفن ثابت در کشور مخابرات است افزود: اگرچه استفاده از تلفن ثابت در سال های اخیر روند کاهشی دارد اما وجود آن همچنان مورد نیاز است، البته حکم دیوان عدالت اداری برای حذف تعرفه تلفن ثابت مشکلاتی را برای مخابرات ایجاد کرد که راهکارهای مختلفی برای این معضل ارایه کرده ایم و در حال بررسی است. در حال حاضر 6 تا 7 میلیون خط تلفن ثابت بدون کارکرد وجود دارد و هزینه نگهداری آن بیش از 7 تا8 هزار تومان در ماه است که برای این خطوط فقط آبونمان پرداخت می شود.
فلاح جوشقانی درباره تعرفه های تلفن همراه و شرکت FCP افزود: در چند ماه گذشته با افزایش قیمت ارز، هزینه های خدمات اپراتورها نیز افزایش یافته اما در کمیسیون تنظیم مقررات سقف و کف برای قیمت ها تعیین شده است، بنابراین اپراتورها مجازند بین سقف و کف و بر اساس تحلیلی که از بازار دارند قیمت ها را اعلام کنند.
رییس رگولاتوری ادامه داد: اپراتورها در یکی دو سال گذشته با توجه به شرایط بازار، تعرفه ها را در پایین ترین میزان اعلام می کردند اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی تعرفه ها افزایش یافته است به طوری که اینترنت 10 درصد و مکالمه ها با دو برابر افزایش قیمت مواجه هستند که این افزایش همچنان طبق مقررات است.
وی افزود: مخابرات با طرح همکدسازی 70 درصد قیمت ها را کاهش داد، اما اکنون قیمت ها به سقف رسیده است و گزارش این کار برای کمیسیون تنظیم مقررات آماده شده که بر اساس جمع بندی کمیسیون تنظیم مقررات قیمتی خلاف قانون و بالاتر از سقف تعیین شده نداشتیم.
نتایج بررسی افزایش نرخ بسته های اینترنت موبایل
در خبری دیگر، معاون وزیر ارتباطات همچنین نتایج بررسی ها درباره افزایش نرخ بسته های اینترنت توسط اپراتورهای موبایل را به دستور وزیر ارتباطات و با توجه به نارضایتی کاربران اعلام کرد.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این رابطه به مهر گفت: در افزایش قیمت بسته های اینترنت، سقف و کف تعرفه گذاری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رعایت شده و ما در این زمینه، گزارشات لازم را به این کمیسیون به ریاست وزیر ارتباطات داده ایم.
معاون وزیر ارتباطات گفت: در این حال با اپراتورهای موبایل نیز مذاکراتی صورت گرفته تا نرخ گذاری بسته های اینترنت را بهتر مدیریت کنند اما آنچه مسلم است این است که این افزایش قیمت ها در چارچوب مصوبات صورت گرفته است. وی با بیان اینکه افزایش نرخ بسته های اینترنت موبایل بیشتر در بسته های کوتاه مدت دیده می شود و در بسته های بلندمدت اینترنت، این افزایش کمتر رخ داده است، افزود: به این دلیل به نظر می رسد سیاست گذاری اپراتورها به سمت تشویق مردم برای استفاده از بسته های بلندمدت اینترنت است.
فلاح جوشقانی درباره مدل تعرفه گذاری بسته های اینترنت که به تشویق کاربران به استفاده از اینترنت شبانه منجر شده است، گفت: این موضوع را نیز پیگیری کردیم و به اپراتورها نیز نتایج آن را اعلام کردیم و آنها نیز به مرور در حال حذف برخی بسته های شبانه هستند. البته این مدل نیز یک روش جذب مشتری است و در اکثر اپراتورهای دنیا نیز بسته های اینترنت شبانه با تخفیف به کاربران ارایه می شود.
وی گفت: خیلی از نیازهای کاربران به دسترسی به اطلاعات و دانلود فایل می تواند بدون نیاز به بیدار ماندن نیز انجام شود.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: موضوع این است که ما نمی توانیم بسته های شبانه را محدود کنیم و این موضوع را در اختیار اپراتورها قرار داده ایم. چون در نهایت نیز عده ای از حذف این بسته ها ناراضی خواهند بود. مهم این است که مردم بتوانند نحوه استفاده از اینترنت خود را در ساعات مختلف مدیریت کنند.
رییس رگولاتوری افزود: پیش از این اپراتورها نیازهای خود را به ما اعلام کرده بودند و پس از بررسی و تایید معاونت توسعه، هماهنگی و امور پشتیبانی و بانک مرکزی نیازها تایید و هماهنگی های ارزی در دولت انجام شد.
فاز دوم رجیستری به تعویق افتاد
وی درباره اجرای طرح رجیستری گفت: در اجرای طرح رجیستری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسوولیت کمیته راهبردی این طرح را به عهده دارد که در دو فاز ساماندهی گوشی های تلفن همراه و ساماندهی تبلتها اجرایی شده است.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه توجه بیشتر ما به فاز نخست این طرح بود گفت: فاز نخست این طرح برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه اجرا شد، البته وزارت ارتباطات برای اجرای مرحله دوم رجیستری که مربوط به تبلت ها می شود آمادگی کامل در حوزه فنی دارد اما ملاحظاتی در حوزه بازار وجود دارد که اجرای آن را تعویق انداخته است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که متولی تامین گوشی تلفن همراه در بازار وزارت ارتباطات نیست گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین گوشی در بازار است، بنابراین موضوع تامین ارز گوشی های تلفن همراه در حوزه وظایف ما نیست، اما برخی سوءاستفاده ها و مشکلات قضایی هنگام تخصیص ارز با قیمت 4200 تومانی صورت گرفت که منجر شد تا تعداد زیادی گوشی در گمرک باقی بماند که برای رفع این موضوع پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
رییس رگولاتوری درباره نحوه اتصال گمرک، وزارت صمت و ارتباطات با یکدیگر گفت: سامانه همتا این سه نهاد را به هم متصل کرده است، این سامانه زیر نظر ما نیست اما از قابلیت های آن در اجرای طرح رجیستری استفاده شده است.
برقراری ارتباط میان سامانه های همتا، گمرک و پلیس
فلاح جوشقانی با بیان رفع مشکلات فنی در حوزه اتصال برخط این سامانه ها گفت: ارتباط سامانه همتا، گمرک و نیروی انتظامی برقرار شده است تا گوشی های تلفن همراه بعد از اربعین (8 آبان) با شماره گذرنامه و شماره مسافری وارد شوند.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه طرح رجیستری در اجرای صحیح اینترنت چیزها تاثیرگذار است افزود: پس از اجرایی شدن اینترنت چیزها در کشور همه تجهیزات باید دارای شناسه IMEI باشند و به سیم کارت متصل شوند.
دفاع از افزایش قیمت تعرفه های ارتباطی
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تنها تامین کننده سرویس تلفن ثابت در کشور مخابرات است افزود: اگرچه استفاده از تلفن ثابت در سال های اخیر روند کاهشی دارد اما وجود آن همچنان مورد نیاز است، البته حکم دیوان عدالت اداری برای حذف تعرفه تلفن ثابت مشکلاتی را برای مخابرات ایجاد کرد که راهکارهای مختلفی برای این معضل ارایه کرده ایم و در حال بررسی است. در حال حاضر 6 تا 7 میلیون خط تلفن ثابت بدون کارکرد وجود دارد و هزینه نگهداری آن بیش از 7 تا8 هزار تومان در ماه است که برای این خطوط فقط آبونمان پرداخت می شود.
فلاح جوشقانی درباره تعرفه های تلفن همراه و شرکت FCP افزود: در چند ماه گذشته با افزایش قیمت ارز، هزینه های خدمات اپراتورها نیز افزایش یافته اما در کمیسیون تنظیم مقررات سقف و کف برای قیمت ها تعیین شده است، بنابراین اپراتورها مجازند بین سقف و کف و بر اساس تحلیلی که از بازار دارند قیمت ها را اعلام کنند.
رییس رگولاتوری ادامه داد: اپراتورها در یکی دو سال گذشته با توجه به شرایط بازار، تعرفه ها را در پایین ترین میزان اعلام می کردند اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی تعرفه ها افزایش یافته است به طوری که اینترنت 10 درصد و مکالمه ها با دو برابر افزایش قیمت مواجه هستند که این افزایش همچنان طبق مقررات است.
وی افزود: مخابرات با طرح همکدسازی 70 درصد قیمت ها را کاهش داد، اما اکنون قیمت ها به سقف رسیده است و گزارش این کار برای کمیسیون تنظیم مقررات آماده شده که بر اساس جمع بندی کمیسیون تنظیم مقررات قیمتی خلاف قانون و بالاتر از سقف تعیین شده نداشتیم.
نتایج بررسی افزایش نرخ بسته های اینترنت موبایل
در خبری دیگر، معاون وزیر ارتباطات همچنین نتایج بررسی ها درباره افزایش نرخ بسته های اینترنت توسط اپراتورهای موبایل را به دستور وزیر ارتباطات و با توجه به نارضایتی کاربران اعلام کرد.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این رابطه به مهر گفت: در افزایش قیمت بسته های اینترنت، سقف و کف تعرفه گذاری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رعایت شده و ما در این زمینه، گزارشات لازم را به این کمیسیون به ریاست وزیر ارتباطات داده ایم.
معاون وزیر ارتباطات گفت: در این حال با اپراتورهای موبایل نیز مذاکراتی صورت گرفته تا نرخ گذاری بسته های اینترنت را بهتر مدیریت کنند اما آنچه مسلم است این است که این افزایش قیمت ها در چارچوب مصوبات صورت گرفته است. وی با بیان اینکه افزایش نرخ بسته های اینترنت موبایل بیشتر در بسته های کوتاه مدت دیده می شود و در بسته های بلندمدت اینترنت، این افزایش کمتر رخ داده است، افزود: به این دلیل به نظر می رسد سیاست گذاری اپراتورها به سمت تشویق مردم برای استفاده از بسته های بلندمدت اینترنت است.
فلاح جوشقانی درباره مدل تعرفه گذاری بسته های اینترنت که به تشویق کاربران به استفاده از اینترنت شبانه منجر شده است، گفت: این موضوع را نیز پیگیری کردیم و به اپراتورها نیز نتایج آن را اعلام کردیم و آنها نیز به مرور در حال حذف برخی بسته های شبانه هستند. البته این مدل نیز یک روش جذب مشتری است و در اکثر اپراتورهای دنیا نیز بسته های اینترنت شبانه با تخفیف به کاربران ارایه می شود.
وی گفت: خیلی از نیازهای کاربران به دسترسی به اطلاعات و دانلود فایل می تواند بدون نیاز به بیدار ماندن نیز انجام شود.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: موضوع این است که ما نمی توانیم بسته های شبانه را محدود کنیم و این موضوع را در اختیار اپراتورها قرار داده ایم. چون در نهایت نیز عده ای از حذف این بسته ها ناراضی خواهند بود. مهم این است که مردم بتوانند نحوه استفاده از اینترنت خود را در ساعات مختلف مدیریت کنند.