۰
اختلاف هزینه اعلامی و دریافتی بانک مرکزی در چیست؟

استعلام چک برگشتی با پیامک ممکن شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۹
استعلام چک برگشتی با پیامک ممکن شد
آیتی‌من - بانک مرکزی روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد: مشتریان نظام بانکی از این پس می توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی، از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوند.
در این اطلاعیه آمده است که در راستای تکمیل خدمات سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک (صیاد) و با هدف ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار از طریق ارائه خدمت استعلام مربوط به سوابق چک برگشتی مشتریان، سامانه استعلام پیامکی صیاد به عنوان خدمت ارزش افزوده قابل بهره برداری است.
به این ترتیب ایرانی ها می توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک های صیادی به سامانه استعلام پیامکی این بانک با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ و در قالب زیر از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.
همچنین براساس این اطلاعیه هزینه هر استعلام موفق ۳۵۰۰ ریال است و هزینه اخذ شده، ارتباطی با تعداد پیام های پاسخ ارسال شده برای درخواست کننده استعلام ندارد. اما در عمل روز گذشته از متقاضیان 5000 ریال کاسته شد که مشخص نیست این اختلاف هزینه 150 ریالی از چه بابت است؟
براساس این گزارش قالب ارسال پیامک استعلام به این شکل است: ۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی بر این اساس و در پیامک پاسخ، اطلاع رسانی به صورت رتبه بندی شده بر اساس یکی از رنگ های زیر اعلام می شود:
وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت نارنجی:   صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.
لازم است متن ارسالی جهت اخذ استعلام بدون هیچگونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله و فقط به صورت عددی در قالب اعلام شده برای سامانه ارسال شود. همچنین درحال حاضر از هر شماره تلفن همراه تنها چهار استعلام در روز قابل اخذ است.
چنانچه درخواست کننده استعلام قبل از تکمیل عملیات استعلام اقدام به ارسال استعلامات متعدد کند، نتیجه ارسال شده مربوط به آخرین شناسه استعلام اخذ ارسال شده خواهد بود.
درخصوص اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت. این موضوع در پیامک پاسخ با عبارت «شناسه ملی ... قابلیت استعلام ندارد» اطلاع رسانی می شود.
درخصوص برگ چک های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.
در صورتی که به هر دلیل اعم از بروزرسانی زیرساخت های اطلاعاتی تا مدت زمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشود نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد. 
تمامی پیامک های اطلاع رسانی در خصوص استعلامات ارسال شده تنها با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ به کاربران اطلاع رسانی می شود. بر این اساس ضروری است کاربران در کنترل سرشماره پیامک های واصله دقت لازم را مبذول دارند. 

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۰۳۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما