در پنل «توسعه ارتباطات ثابت، فرصتها و چالشها» در تلکام مطرح شد:
فیلترینگ بازار ارتباطات کشور را کوچک کرده است
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۰
آیتیمن - سیدمجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات در این نشست با اشاره به وجود عقب ماندگی ها در توسعه بخش ثابت، قیمت بسیار پایین دیتای همراه را عامل عدم توسعه در بخش ثابت دانست و افزود: در حال حاضر قیمت دیتای موبایل تفاوت زیادی با اینترنت ثابت ندارد و همین اختلاف کم باعث ضربه زدن به توسعه اینترنت ثابت کشور شده است و از رییس سازمان تنظیم مقررات می خواهم راه حلی برای آن ارایه کند.
نقش فیلترینگ در کاهش مصرف اینترنت
حسین شانه ساز زاده رییس هیات مدیره گروه شرکت های شاتل نیز افزایش فیلترینگ را عاملی برای کاهش مصرف اینترنت در کشور دانست و گفت: در حال حاضر درآمد شرکت های FCP به شدت رو به کاهش است و با افزایش بی رویه فیلترینگ این کاهش درآمد بیشتر هم شده است.
وی 25 تا 30 درصد مصرف اینترنت شرکت ها را مختص تلگرام و اینستاگرام دانست و افزود: با فیلتر تلگرام این میزان مصرف کاهش قابل توجه ای داشته و حالا هم که زمزمه هایی در خصوص فیلتر شدن اینستاگرام شنیده می شود.
شانه ساز زاده با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز باعث شد تا شرکت های اینترنتی به سمت توسعه شبکه خود در حوزه هایی چون VDSL نروند، اظهار کرد: تنها راه افزایش درآمد شرکت های اینترنتی، افزایش مصرف کاربران است که این افزایش مصرف نیز تنها با تولید محتوای تصویری ممکن است بطوری که در دنیا 60 درصد ترافیک مصرفی کاربران مختص محتوای ویدیویی است.
پیشنهاد تعرفه ای مخابرات این هفته بررسی می شود
معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این نشست گفت: هفته آینده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد شرکت مخابرات برای بازنگری در تعرفه های تلفن ثابت را بررسی می کند.
حسین فلاح جوشقانی با اشاره به پیشنهاد شرکت مخابرات برای جبران ضرر و زیان ناشی از حذف آبونمان اظهار داشت: ما موضوع تغییر تعرفه مخابرات را بررسی خواهیم کرد و هفته آینده نیز در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موضوع بررسی این پیشنهاد و راهکارهای حل مشکل به وجود آمده مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: قصد داریم در بازنگری تعرفه ها به نحوی عمل کنیم که تمامی جوانب بررسی شود و فقط موضوع افزایش تعرفه مطرح نباشد بلکه تغییر در برخی هزینه های ثابت، می تواند راهکاری برای حل این موضوع باشد.
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به توسعه نامتوازن سرویس های ارتباطات ثابت نسبت به ارتباطات سیار (موبایل) در کشور گفت: اگر به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته نگاه کنیم، می بینیم که میزان مصرف اینترنت ثابت ۴۰ برابر حوزه موبایل است و مهمترین دلیل این حجم از تفاوت، استفاده از محتوای مناسب پرحجم مانند ویدئو است.
وی گفت: باید برای رسیدن به متوسط جهانی در حوزه ارتباطات ثابت به سمت تکنولوژی های ارتباطات ثابت و نیز توسعه یافتگی در این بخش برویم. اما در حال حاضر در حوزه محتوای داخلی امکان استفاده از ویدئو برای مردم با تکنولوژی های دیگری مانند موبایل نیز ممکن است و اپراتورهای ارتباطات ثابت موفق به جذب کاربر نشده اند.
وی با تاکید بر اینکه در کشور با توسعه نیافتگی در حوزه ارتباطات ثابت مواجه هستیم گفت: آمار جهانی نشان می دهد که ما در بحث دسترسی به اینترنت موبایل در رتبه ۵۷ جهان و در اینترنت ثابت رتبه ۱۰۸ را داریم. به نحوی که سرعت دسترسی اینترنت موبایل ۲۴ مگابیت به ازای هر فرد و سرعت دسترسی به اینترنت ثابت ۵ مگابیت بر ثانیه است.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: این موضوع یکی از دلایلی است که باعث ریزش کاربران ارتباطات ثابت نسبت به موبایل شده است و البته نزدیک بودن حاشیه قیمت این دو مدل خدمات، از دیگر دلایل این عدم توسعه یافتگی است.
وی با تاکید بر اینکه تغییر قیمت میان اینترنت موبایل و اینترنت ثابت (ADSL) در شرایط فعلی با توجه به کشش بازار منطقی نیست، بیان داشت: هم اکنون اعتراضات مردم در گرانی تعرفه های موبایل را می بینیم و نمی توان در این شرایط باز هم تعرفه ها را تغییر داد.
رییس سازمان تنظیم مقررات با بیان این که تصمیم غیرکارشناسانه و یک شبه در حذف آبونمان تلفن ثابت تاثیر منفی در بخش تلفن ثابت داشته است، گفت: اجرای حکم دیوان عدالت اداری حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد مخابرات را کاهش می دهد که این مساله جلوی توسعه مناسب در بخش ارتباطات ثابت را می گیرد.
وی با بیان اینکه برآورد سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات ثابت ۱۰ هزار میلیارد تومان با دلار ارزان و کمتر از ۸ هزار تومان بوده است گفت: با توجه به تغییر نرخ ارز، نرخ بازگشت سرمایه در این حوزه از ۵ سال به ۱۲ سال تغییر کرده است.
وی همچنین با اشاره به بررسی سبد درآمدی اپراتورهای موبایل تاکید کرد: سهم درآمد اپراتورها از مکالمه ۳۰ درصد و ۷۰ درصد درآمد این اپراتورها از دیتا و اینترنت است.
به گفته وی، اپراتورهای موبایل ۸ میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.
نقش فیلترینگ در کاهش مصرف اینترنت
حسین شانه ساز زاده رییس هیات مدیره گروه شرکت های شاتل نیز افزایش فیلترینگ را عاملی برای کاهش مصرف اینترنت در کشور دانست و گفت: در حال حاضر درآمد شرکت های FCP به شدت رو به کاهش است و با افزایش بی رویه فیلترینگ این کاهش درآمد بیشتر هم شده است.
وی 25 تا 30 درصد مصرف اینترنت شرکت ها را مختص تلگرام و اینستاگرام دانست و افزود: با فیلتر تلگرام این میزان مصرف کاهش قابل توجه ای داشته و حالا هم که زمزمه هایی در خصوص فیلتر شدن اینستاگرام شنیده می شود.
شانه ساز زاده با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز باعث شد تا شرکت های اینترنتی به سمت توسعه شبکه خود در حوزه هایی چون VDSL نروند، اظهار کرد: تنها راه افزایش درآمد شرکت های اینترنتی، افزایش مصرف کاربران است که این افزایش مصرف نیز تنها با تولید محتوای تصویری ممکن است بطوری که در دنیا 60 درصد ترافیک مصرفی کاربران مختص محتوای ویدیویی است.
پیشنهاد تعرفه ای مخابرات این هفته بررسی می شود
معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این نشست گفت: هفته آینده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد شرکت مخابرات برای بازنگری در تعرفه های تلفن ثابت را بررسی می کند.
حسین فلاح جوشقانی با اشاره به پیشنهاد شرکت مخابرات برای جبران ضرر و زیان ناشی از حذف آبونمان اظهار داشت: ما موضوع تغییر تعرفه مخابرات را بررسی خواهیم کرد و هفته آینده نیز در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موضوع بررسی این پیشنهاد و راهکارهای حل مشکل به وجود آمده مورد بررسی قرار می گیرد.
وی افزود: قصد داریم در بازنگری تعرفه ها به نحوی عمل کنیم که تمامی جوانب بررسی شود و فقط موضوع افزایش تعرفه مطرح نباشد بلکه تغییر در برخی هزینه های ثابت، می تواند راهکاری برای حل این موضوع باشد.
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به توسعه نامتوازن سرویس های ارتباطات ثابت نسبت به ارتباطات سیار (موبایل) در کشور گفت: اگر به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته نگاه کنیم، می بینیم که میزان مصرف اینترنت ثابت ۴۰ برابر حوزه موبایل است و مهمترین دلیل این حجم از تفاوت، استفاده از محتوای مناسب پرحجم مانند ویدئو است.
وی گفت: باید برای رسیدن به متوسط جهانی در حوزه ارتباطات ثابت به سمت تکنولوژی های ارتباطات ثابت و نیز توسعه یافتگی در این بخش برویم. اما در حال حاضر در حوزه محتوای داخلی امکان استفاده از ویدئو برای مردم با تکنولوژی های دیگری مانند موبایل نیز ممکن است و اپراتورهای ارتباطات ثابت موفق به جذب کاربر نشده اند.
وی با تاکید بر اینکه در کشور با توسعه نیافتگی در حوزه ارتباطات ثابت مواجه هستیم گفت: آمار جهانی نشان می دهد که ما در بحث دسترسی به اینترنت موبایل در رتبه ۵۷ جهان و در اینترنت ثابت رتبه ۱۰۸ را داریم. به نحوی که سرعت دسترسی اینترنت موبایل ۲۴ مگابیت به ازای هر فرد و سرعت دسترسی به اینترنت ثابت ۵ مگابیت بر ثانیه است.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: این موضوع یکی از دلایلی است که باعث ریزش کاربران ارتباطات ثابت نسبت به موبایل شده است و البته نزدیک بودن حاشیه قیمت این دو مدل خدمات، از دیگر دلایل این عدم توسعه یافتگی است.
وی با تاکید بر اینکه تغییر قیمت میان اینترنت موبایل و اینترنت ثابت (ADSL) در شرایط فعلی با توجه به کشش بازار منطقی نیست، بیان داشت: هم اکنون اعتراضات مردم در گرانی تعرفه های موبایل را می بینیم و نمی توان در این شرایط باز هم تعرفه ها را تغییر داد.
رییس سازمان تنظیم مقررات با بیان این که تصمیم غیرکارشناسانه و یک شبه در حذف آبونمان تلفن ثابت تاثیر منفی در بخش تلفن ثابت داشته است، گفت: اجرای حکم دیوان عدالت اداری حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد مخابرات را کاهش می دهد که این مساله جلوی توسعه مناسب در بخش ارتباطات ثابت را می گیرد.
وی با بیان اینکه برآورد سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات ثابت ۱۰ هزار میلیارد تومان با دلار ارزان و کمتر از ۸ هزار تومان بوده است گفت: با توجه به تغییر نرخ ارز، نرخ بازگشت سرمایه در این حوزه از ۵ سال به ۱۲ سال تغییر کرده است.
وی همچنین با اشاره به بررسی سبد درآمدی اپراتورهای موبایل تاکید کرد: سهم درآمد اپراتورها از مکالمه ۳۰ درصد و ۷۰ درصد درآمد این اپراتورها از دیتا و اینترنت است.
به گفته وی، اپراتورهای موبایل ۸ میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.