مدیرعامل شرکت سیگما در گفتوگو با فناوران:
کشور به سرمایه گذاری در حوزه رایانش ابری نیاز مبرم دارد
تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۸
لطفا به طور مختصر زمینههای فعالیت شرکت سیگما را توضیح دهید؟
شرکت سیگما در چهار حوزه تخصصی شامل مشاوره، پورتالسازمانی، رتبه بندی اعتباری و خدمات ابر عمومی(رایانش ابری) فعالیت دارد. که به اختصار هر یک را معرفی میکنم.
1- پورتالهای سازمانی و خدمات الکترونیکی: که از زيرسيستمهايي مانند مديريت محتوا (CMS)، برنامهساز و فرمسازقدرتمند با امکان يکپارچهسازي با وبسرويسها و ديتابيسها، فروشگاه الکترونيکي و غيره تشکيل شده است و ميتوان از مهمترينشاخصههاي اين محصول به پايداري و امنيت اشاره کرد.
2- ارائه خدمات ابری: شرکت سيگما از روز مهندس سال 1397اقدام به راهاندازی سرویس و خدمات ابری عمومی با نام تجاری سیگما کلود (www.Sigma.Cloud) کرده است. این خدمات شاملسرورهاي مجازی، DNS ابري، فضای ذخیره سازی ابری، دیوار آتش ابري، کپي پشتیبان ابری و ... است.
3- رتبه بندی اعتباری: زمینه سوم فعالیت شرکت سیگما، خدمات رتبه بندی اعتباری یا همان خدمات اعتبارسنجی که شرکت سيگما آن را از سال 1397 با در قالب مشارکت با شرکت مشاوره رتبهبندياعتباري ايران راهاندازي کرده است و این روزها بحث آن در مورداخذ وامهای بدون ضامن و فروش قسطي بسیار داغ و پربازدیداست.
4- مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات: شرکت سيگما به عنوان مشاور رتبه يک و با تجربه در دو شاخه اصلي، مشاوره در امور راهبردي فناوري اطلاعات و مشاوره در امور فني در حوزه فناورياطلاعات شناخته شده و ارائه خدمت مينمايد. به عنوان نمونه موضوعات مشاوره در امور راهبردي ميتوان به حکمرانيالکترونيکي، دولت الکترونيکي، تحول ديجيتال، مشارکت عموميخصوصي (PPP)، تدوين نمونه قراردادها و تدوين تعرفههای خدماتفاوا اشاره نمود و همچنين براي مثال از موضوعات مشاوره در امور فني ميتوان به راهکارهاي امنيتي خاص، ارزيابي ديتاسنتر، انتخاب نرمافزار، بهينهسازي سرعت سامانهها، معماري نرمافزار و غيره اشاره نمود. شرکت سيگما طي 18 سال گذشته افتخار ارائه خدمات مشاوره به کميسيون اجتماعي و دولت الکترونيکی هياتوزيران، معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور(سازمان امور اداري و استخدامي)، سازمان فناوري اطلاعات ايران، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي، سازمان نظام صنفي رايانهاي، شهرداري تهران، آستان قدس رضوي، بنياد علوي، شرکت ايرانسل و ديگر سازمانها و شرکتهاي خصوصي و دولتي و تعدادي از بانکهاي کشور اشاره کرد.
خدماتی که زيرسیستم برنامه ساز سیگما به مشتریان ارایه میهد، چگونه است؟
سیگما در پورتال خود در کنار زيرسيستم مديريت محتوا (CMS)، یک زیرسیستم به نام برنامه ساز دارد. برنامه ساز برای سیگما و مشتریان این امکان را فراهم میکند که بتوانند فرایندها و خدمات شان را به راحتی به صورت الکترونیکي ارایه بدهند.
زيرسيستم برنامه ساز سیگما از ابزارهاي فرم ساز، گزارش ساز، یکپارچه ساز و گردش کار تشکیل شده است. یعنی مشتریانمیتوانند فرمها و فرآيندهايي که نیاز دارند را خودشان به راحتیایجاد کنند.
گردش کار این فرمها را تعریف و مشخص کنند که این فرمها با چه سیستمهای ديگري میتوانند تبادل اطلاعات کنند. در نهایت از طریق گزارشساز روي اطلاعات سامانه، انواع داشبوردهارا ایجاد کنند. شرکتها و سازمانها میتوانند با استفاده از برنامه ساز در کنار زيرسيستم مديريت محتوا در قالب پورتالی یکپارچه، بر روی آن همه خدمات و فرايندهايشان را اطلاع رسانی و به صورت الکترونيکي ارائه کنند و دیگر نیازی به تهیه سامانههای مجزا و متعدد نیست. در حال حاضر با ابزار برنامه ساز بیش از 2000 فرمالکترونیک و بیش از 300 خدمات الکترونیک است ایجاد شده است.
برنامهساز سیگما چه مزیتهایی نسبت به سیستمهایمشابه دارد؟
یکی عمق بیشتر قابلیتها است. چون ابزارهایی مانند پورتال از زيرسیستمهای مختلف تشکیل میشوند. بعضی سیستمها هستند که از هر ابزاری یک بخش کوچکی دارند و به صورت کامل نیستند. در پورتال و برنامهساز سيگما سعی شده است عمق ابزارها زیاد باشد که بتوان کارهای پیچیدهتر را با آن به سهولت انجام داد.
موضوع دوم؛ امنیت بالای پورتال سيگما است. شرکت سیگما تلاش نموده است در حوزه امنيت اصول چرخه حيات امن نرمافزار را رعايت و اجرا نمايد. به عنوان شاهدي بر اين مطلب، در تمام سایتهایی که هکها ثبت میشوند مثل zone-h شرکت سيگما فاقد هرگونه امکان سابقه هک شدن است و به لطف خدا و تلاش همکارانخود، در 18 سال گذشته، توانسته است امنیت کامل پورتال مشتریان را برقرار و تضمین کند.
موضوع بعدی؛ بحث پایداری نرم افزار و پشتیبانی از نیازهايسازمانهای بزرگ است. مثلا پایگاه داده (database) پورتالسيگما از کلاسترينگ یا وب سرور آن از توزيع بار (Load-Balancing) پشتيباني ميکند که اگر هر بخش قطع شود، بتوانند به راحتی سامانه به کارش ادامه بدهد. همچنين در پورتال و برنامهساز سيگما، امکان سیاستگذاري کلان و متمرکز و چندسطحي براي عملکرد زيرپورتالها و سامانهها وجود دارد. يکياز ديگر نيازمنديهاي سازمانهاي بزرگ پشتيباني از حجم بالاياطلاعات و تعداد بالاي کاربران همزمان است. بحث دیگر امکان پيادهسازي استانداردها و ضوابط روز دنياي وب و اینترنت است. به عنوان مثال بانک سامان یکی از مشتریان سیگما، در ارزيابيمردمیو ارزيابي داوران جشنواره وب ايران در سال 1400 حائز رتبه اول شده است، یا سازمان ملی استاندارد ايران يکي ديگر ازمشتريان سيگما، در ارزیابی سازمانهای دولتی در سال 1400 به مقام هشتم در بين صدها دستگاه اجرايي دست یافته است. این موفقیتها نشانه دهنده این مطلب است که ابزار لازم و قدرتمند فنی در اختیار مشتریان قرار گرفته است و در صورت تلاش و همکاری نزدیکتر با سیگما، بالاترین رتبهها را مشتریان سیگما کسب خواهند کرد.
اکنون با چه موسسات، شرکتها و بانکهایی در حال تعامل هستید؟
در حال حاضر سیگما در حوزه نظام بانکی کشور با بخشهایی از بانک مرکزی، بانک سامان و بانک کشاورزی و موسسه مالی اعتباری نور و همچنين شرکت خدمات انفورماتیک و شرکت مدیریت امن کاشف و ... همکاری میکند.
فروشگاه الکترونیکی سیگما چه قابلیتهایی دارد؟
یکی دیگر از زیرسیستمهای داخل پورتال در کنار زيرسيستمهايمديريت محتوا و برنامه ساز، زیرسیستم فروشگاه الکترونیکی است.زیرسیستم فروشگاه الکترونیکی به شرکتهایی که میخواهندفروش آنلاین داشته باشند، کمک میکند. در این بخش، در مرحله نخست باید دسته بندی محصولات را تعریف کنند، سپس مشخصات محصولات قیمت و شرایط حمل را تعریف کنند و در نهایت یک کاربر از طریق سبد خرید میتواند سفارشاتی که دارد را ثبت کند و وارد فروشگاه شود و در قسمت مدیریت فروشگاه، امکان مدیریت سفارشات وجود دارد.
راهکار شما در حوزه امنیت رایانش ابری چیست ؟
رایانش ابری حوزه بسیار پیچیدهای است. برای اینکه بتوان امنیت را فراهم کرد باید در اولين گام، معماری ابر به صورت امن طراحی شود. شبکههاي مختلف باید از هم جدا باشند که حملات نتواند گسترش پیدا کند و هرکدام بايد در داخل خود بخشبندي شوند. بايدحملات بهصورت توزيع شده تشخيص داده شود و با آنها مقابله شود. یعنی اگر به هر نقطه از ابر حمله شد در نقاط دیگر هم جلوی آن را گرفته شود. سیگما سعی کرده است از طریق شرکای تجاریخود در اروپا، بخشي از دانش معماری امن و طراحی امن را کسب و به دانش انباشته و تجربه قبلي خود افزون کند. در مرحله بعد یعنی پیاده سازی امن، وقتی ابر طراحی و معماری شد باید به صورت امن پیاده شود. همانطور که نصب میشود، همزمان امنيت پیاده سازی شود. دسترسیها به حداقل برسد، یک سیستم مانیتورینگ و رصد ایجاد شود، که هر مساله ای که رخ دهد بتوان آن را سریع تشخیص داد. همچنین برای این کار یک تیم مانیتورینگ قوی باید داشت و تغييرات را به دقت کنترل و تست نمود. در بحث سوم؛ در زمینهبازیابی سریع از اطلاعات و سرویسها، سيگما امکاناتی ایجاد کردهاست که فوراً بتوان آنها را بازیابی کرد و تا اگر احیاناً مشکلی همبه وجود بیاید در تمام طول 24 ساعت، امکان بازیابی را داشت و بايد مرتب در اين خصوص مانور انجام شود.
سیگما با تلاش بسیار زیاد توانسته است پس از چندين سال تحقيقات، سرویسهاي ابری خود را راهاندازی کند و آن را توسعه دهد. تا کنون، سرمایه گذاری چند ده میلیاردی از منابع داخلی شرکت در آن صورت گرفته است ولي برای توسعه بيشتر آن به منابع مالی جدید و گستردهتر نیاز دارد. سیگما در حال حاضر صدها مشتری دارد که از خدمات شرکت استفاده میکنند و به لطف خداوند متعال از خدمات ابري شرکت سيگما راضي هستند و هر سال آن را تمديد ميکنند. از زمانيکه ابر عمومي سیگما راهاندازیشده موفق شده است، تاییدیه دانش بنیان و پروانه تحقیق و توسعه را نيز دريافت کند. خدمات ابري سيگما در حال حاضر مشتریان زیادی اعم از دولتی، دانشگاهی، شخصی، شتاب دهنده و مشتری استارتاپ دارد. از زمانی هک يکي از شرکتهاي معروف، در انتهايسال 1399 و ابتدای سال 1400، بسیاری از مشتریان آنها به سمت ما مهاجرت کردهاند. در دوره کرونا خدمات شرکت سیگما، در حوزههاي خدمات ابري و خدمات اعتبارسنجی رشد بسیار خوبیداشته است. شرکت سيگما مصمم است با کمک سرمایه گذارانفهیم و آینده نگر بتواند در حوزه خدمات ابري نسبت به توسعه بيشاز پيش آن، اقدام کند.
برای صادرات هم برنامهای دارید؟
خروجی نرم افزار پورتال و رایانش ابری در سیگما چند زبانه است.همانند هر شرکتی که در کشور کار میکند، فعاليت با درآمد صرفاً ریالي در اين شرايط بسيار دشوار است و سیگما به شدت دنبال صادرات و سرمایهگذار است. اما صادرات فقط با حرف زدن انجام نمیشود با توجه به تجربهای که ما در این چند سالی که مشغول به فعالیت هستیم به راحتی امکان پذیر نیست. در حال حاضر سیگماهر 2 یا 3 ماه یکبار نسخههای جدیدی بر اساس نیاز مشتریان و قابلیتهای جدیدتری در حوزه ابر و پورتال ارایه میدهد. سیگماتجربههای خود را با کارکردن بر روی محصولات افزایش داده و میدهد و طبق استانداردهای جدید تکنولوژی به طور مکرر در حال تولید نسخهها و فعالیتهای جدید است که اگر این کار در شرکتهای حوزه فناوری و فاوا انجام نشود، قطعاً با مشکل جدي مواجهمیشوند.
نرخ رشد سالیانه استفاده از سرویسهای ابری چقدر است؟
تا قبل از همه گیری کرونا نرخ رشد سالیانه استفاده از سرویسهایابری در دنیا بیست درصد بود. بعد از کرونا نرخ رشد سالیانه سرویسهای ابری دنیا از بیست درصد تا سی درصد افزایش پیدا کرد. در ایران با توجه به اینکه ابری وجود نداشته است و به ابرهايبينالمللي نيز دسترسي وجود ندارد و اخيراً تعدادي از شرکتهايداخلي در این حوزه حضور پیدا کردهاند، لذا رشد خدمات ابريحدود چهل تا پنجاه درصد برآورد ميشود. در ایران نرخ رشد سرویس ابری فعلاً از نرخ رشد بازار سرویس دنیا بیش تر است ورشد بازار خدمات ابری ادامه خواهد داشت و نیاز به توسعه خدماتابري در عرض و عمق تا مدتهای طولانی تمام نخواهد شد.