روندهای فناوری بانکی در سال ۲۰۲۰
دکتر رضا سمیع زاده / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۳۳
آیتیمن- با وجود اینکه فیسبوک پروژه ارز دیجیتال خود، با نام لیبرا را انجام داده است و گوگل نیز همکاری خود را با سیتی گروپ برای حسابهای جاری آغاز کرده است، به نظر میرسد که این موارد فقط نوک کوه یخ در این بخش هستند و بانکداری در سال 2030 میتواند بسیار متفاوتتر از امروز باشد.
بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند امسال آگاهی بیشتری درمورد پروژه هایی که از طریق Big Tech انجام شده، ایجاد شود.
فینتکها همچنان به پیشرفت روزافزون خود در سیستم بانکی، به ویژه در بین مشتریان جوان نسل هزاره و مشتریهای نسل Z، ادامه میدهند.
در ادامه، به بررسی نحوه عملکرد برخی از این تکنولوژیها در سال 2020 میپردازیم.
1. حرکت شرکتهای فناوری به سوی بانکداری
شرکتهای بزرگ فناوری، با گروهی از توسعهدهندگان درجه یک و ابتکار در ایجاد محصولات مناسب، در سال 2019 مطرح شدند، با این وجود به نظر میرسد این موضوع فقط آغاز مسیر تلاش آنها است.
اپل در ماه اوت اپلکارت خود را با همراهی گلدمن ساکس (Goldman Sachs) راهاندازی کرد. در ماه نوامبر؛ فیسبوک، فیسبوکپی (Facebook Pay) را مطرح کرد؛ مکانیسم پرداختی که با مسنجر، اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک کار میکند.
شرکتهای بزرگ فناوری، تجارت کوچک وامدهی خود را نیز گسترش دادند. آمازون لندینگ (Amazon Lending) حدود یک و نیم میلیارد دلار در سال 2017 و یک میلیارد دلار در سال 2018 به فروشندگان خود وام پرداخت کرده است. پی پال در طی سه ماه بیش از یک میلیارد دلار وام سرمایه در گردش، پرداخت کرده است (بنا به گفته این شرکت 70 درصد از این پرداختیها در محلاتی بوده که بانکها شعبه خود را تعطیل کردهاند) و اسکوئر کپیتال (Square Capital) طی پنج سال گذشته پنج و نیم میلیارد دلار وام به 2750 هزار فروشنده پرداخت کرده است.
استرایپ (Stripe) در ماه سپتامبر، شعبه سرمایه در گردش خود را با نام استرایپ کپیتال راهاندازی کرد.
کارت اعتباری اسکوئرکش (Square Cash) توسط 3.5 میلیون نفر استفاده میشود، این شرکت همچنین در ماه ژانویه برای تجارت کارت اعتباری را راهاندازی کرد. اسکوئر همچنین برای پرداختهای شخص به شخص اپلیکیشن اسکوئر کش را دارد.
اوبر در بخش اوبرمانی (Uber Money) که اخیراً ایجاد شده است، در حال ایجاد ثبات در محصولات خدمات مالی برای مشتریان است. این برنامه در حال حاضر یک حساب بانکی، کارت اعتباری و برنامه بانکداری تلفن همراه را از طریق گریندات (Green Dot) ارائه میدهد. اوبر قصد دارد به رانندگان اجازه دهد به طور خودکار بخشی از هر تراکنش را ذخیره کرده تا یک برنامه جامع سلامتی مالی را ایجاد کند.
برخی از شرکتهای فناوری در مورد برنامههای خود در سال 2020 بیان داشتهاند: گوگل قصد دارد از طریق سیتی گروپ و اتحادیه اعتباری فدرال استنفورد حسابهای جاری بانکی را به مصرف کنندگان ارائه دهد.
هرچند كنگره و قانونگذاران این تلاش را مورد انتقاد قرار دادهاند، اما فیسبوک قصد دارد سال آینده یک شبکه پرداخت کریپتوکارنسی، لیبرا، را بر اساس دارایی دیجیتالی جدید، راهاندازی کند.
یکی از موانع احتمالی شرکتهای بزرگ فناوری، لایحه پیشنهادی «دور نگهداشتن شرکتهای فناوری بزرگ (Big Tech) از فعالیت مالی» است که میخواهد خدمات مالی آنها را محدود سازد. بعید به نظر میرسد که این قانون حداقل در شرایط سیاسی فعلی به تصویب برسد؛ اما بسته به موقعیت، ممکن است این شرایط به سرعت تغییر کند.
در حالی که غالباً یک بانک (گرین دات، گلدمن، سیتی گروپ) در پشت صحنه تلاشهای شرکتهای فناوری وجود دارد، این شرکتها در حال دستیابی به مقیاس قدرتمندی هستند، دادههای خود را افزایش داده و روابط و برند خود را ایجاد کردهاند.
2. بانکها وفینتکها فراهم کردن بینش مشتریان را در اولویت خود قرار میدهند
مدتی است که امکان ارائه مشاوره مناسب به مشتریان در لحظهای که به آن احتیاج دارند، یک هدف متعالی است. بانکها و فینتکها به این هدف نزدیکتر میشوند و پیش بینی میشود امسال تلاشهای خود را در این زمینه افزایش دهند.
در سال 2019، هانتینگتون بانک نرم افزاری را مبتنی بر هوش مصنوعی به بازار عرضه کرد که به مشتریان در زمینه پس انداز، هزینه و دستیابی به اهداف مالی مشاوره میدهد.
یک هشدار ممکن است بگوید که با توجه به نوع فعالیت هزینه و موعد صورتحساب، ممکن است مانده حساب فعلی مشتری فعالیت مورد انتظارش طی هفت روز آینده را پوشش ندهد. هشدارهای پرداخت اشتراك به مشتریان میگوید كه چه زمانی حساب خود را شارژ کنند و یا اینکه چه زمانی نسخه آزمایشی رایگان به پایان خواهد رسید. این بینشها توسط نرمافزار انگیج (Engage) شرکت پرسونتیک (Personetic) به دست میآید که از آنالیز پیشبینی کننده برای نظارت بر دادههای معامله در لحظه استفاده میکند و عادتهای اختصاصی کاربر را برای ارائه بینش به مشتریان شناسایی میکند.
ولز فارگو (Wells Fargo) مشاوره مشابهی را برای مشتریانی که بیش از حد خرج میکنند و یا آنهایی که موعد پرداخت قبضشان رسیده است و از نرم افزار پرسونتیک استفاده میکنند، ارائه میدهد.
دستیار مجازی بانک اریکا آمریكا زمانی را كه بیش از یك بار برای یک خرید پرداخت شده است، به مشتریان هشدار میدهد تا بتوانند اقدامی فوری انجام دهند، سپس اریکا در صورت لزوم آنها را از روند طرح شکایت آگاه میسازد.
توصیههای شخصی نه تنها به تقویت روابط مشتری کمک میکنند، بلکه میتوانند منجربه افزایش فروش شوند. طبق گفته گروه مشاوره بوستون، برای هر 100 میلیارد دلار دارایی موجود در یک بانک، میتوان با شخصیسازی تعامل با مشتری خود، به رشد 300 میلیون دلاری رسید.
3. بانکها روشهای دیگری برای همکاری با فینتکها پیدا میکنند
اچ.اس.بی.سی طی تابستان گذشته پلتفرم وام دیجیتال خود را راهاندازی کرد که بخشی از آن با تکنولوژی امونت (Amount) ساخته شده است. چنین مشارکتهایی با توجه به اینکه سایر بانکها هم به دنبال ورود به فضای وام دیجیتال در سال 2020 هستند، چند برابر میشود. چندین وامدهنده آنلاین وجود دارند که مجوز نرم افزار خود را به بانکها میدهند، از جمله کبج (Kabbage) وآپ استارت (Upstart).
انتظار میرود که بلند (Blend)، فیگرتکنالجیز (Figure Technologies)، امونت، و اونت (Avant) (وام دهنده فینتک)، تعداد بانکهایی که با آنها کار میکنند را به جهت ارائه گزینههای وامدهی دیجیتالی بهتر و سریعتر به مصرف کنندگان افزایش دهند.
بانکهایی مانند بانکوپاپیولار(Banco popular)، تی.دی بنک (TD Bank) و ریجنز بنک (Regions Bank) درحال دریافت مجوز فناوری loan origination از امونت هستند. «بلند» در حال افزایش وامهای خودکار است و با بی.ام.او هریس بنک (BMO Harris Bank) و دیگران همکاری میکند تا تجربه دیجیتالی وامهای مسکن و محصولات افتتاح حساب سپرده را بهبود بخشد.
اچ.اس.بی.سی در زمان راه اندازی این پلتفرم، اذعان داشت كه بازار مدتهاست تحت تأثیر امثال لندینگ کلابها (LendingClub) و امور مالی اجتماعی است. مارکوس منگازی (Marcos Meneguzzi)، رئیس كارتها و وامهای بدون وثیقه برای بانكداری خرد و مدیریت ثروت در اچ.اس.بی.سی آمریكا میگوید: فینتکها در تشخیص سقف وام به مشتری و بهبود تجربه مشتری با پیش مصوبات و تأمین سریعتر وامها، سریعتر بودند.
ممکن است بانکها به کمک نیاز داشته باشند. مطالعه جدید اکسپرین (Experian) نشان داد که وامدهندگان دیجیتال با مصرفکنندگانی که به طور فزایندهای به ارائهدهندگان دیجیتال روی میآورند، سهم بازار خود را در چهار سال گذشته بیش از دو برابر کردهاند.
4. درگیریهای جدیدی بین دو طرف نیز آغاز خواهد شد
طی چندین سال گذشته، روابط بانکها و فینتکها، به لطف مشارکتهای مشترک در زمینه فناوری و سرمایهگذاری، گرمتر شده است.اما از آنجایی که فینتکهای غیر بانکی به طور فزایندهای به دنبال شکار مشتریان بانکداری سنتی هستند، عملکرد برخی از بالادستیها نسبت به بانکها خیرخواهانهتر میشود.
اندی راچلف مدیرعامل شرکت ولث فرانت (Wealthfront) و جان استین مدیرعامل شرکت بترمنت (Betterment) طی رویدادی در سانفرانسیسکو، بانکها را برای ارائه محصولات و خدمات خود مورد انتقاد قرار دادند.
راشلف گفت: همه از فیلم کیبل گای (cable guy) نفرت داشته و از بانكهای خود متنفر هستند. استین از این هم فراتر رفت و اظهار داشت كه محصولات بانكها به آمریکا آسیب میرسانند.
اکنون ولث فرانت و بترمنت حسابهای نقدی با بهره بالا را در ترکیب با یک حساب سرمایه گذاری خودکار ارائه میدهند. ولث فرانت علاوه بر این قصد دارد امسال وام مسکن نیز ارائه کند.
صنایع باید انتظار چنین سخنرانیهای شدیدی را داشته باشند، زیرا رقابت برای جذب صاحبان پس انداز و وام یرندگان شدید میشود. طبق بررسی بیش از 1000 مشتری بانکی ایالات متحده توسط استاتیستا، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که آنها یا از قبل، از یک بانک دیجیتال به عنوان یک گزینه دیگر استفاده میکردهاند و یا با موردی آشنا بودهاند و احتمالاً قصد دارند از آن استفاده کنند.
یک رویکرد، راه اندازی محصولات رقیب است. به عنوان مثال، شعبه آمریکایی بانکو سنتندر (Banco Santander) مستقر در مادرید وام بدون وثیقه را برای مصرف کننده در اوایل سال جاری به صورت آنلاین و همچنین در شبکه شعب خود ایجاد کرد.
رویکردی دیگر سرمایه گذاری بر روی نوآوری و فناوری است. تاد گیبنس، مدیر اجرایی موقت بانک نیویورک ملون، در کنفرانس گلدمن ساکس به حضار گفت: هدف این بانک برای سال 2020 این است که همچنان به سرمایه گذاری بر روی فناوری در سطحی حتی سریعتر از آنچه که در سال 2019 انجام شده، ادامه دهد.
همانطور که تانیا بیکر، رئیس جهانی شتابدهنده فناوری گلدمن ساکس، به حاضرین در کنفرانس فینتک 2019 گفت: ما معیار داریم، ما صورت وضعیت مالی(بیلان) میلیارد دلاری داریم و ما یک برند داریم.
5. داده
سالهاست که بین بانکها و برنامههای فینتک که برای عمل، به دادههای مشتری خود نیاز دارند، تنش وجود دارد.
تعدادی از ابتکارات و مشارکتهای اخیر صنعت با هدف استانداردسازی شیوههای اشتراکگذاری دادهها است و به نظر میرسد زمان پیشنهاد یک مصوبه فرا رسیده است. امسال، جبهه جدیدی از خصومتهای علنی بین بانکها و فینتکها در مورد دسترسی به دادهها ظهور میکند.
اختلافات اخیر بین بانک پی.ان.سی، پی پال و شرکت جمعآوری داده پلید (Plaid)، بعد از اینکه برخی از مشتریان دسترسی به ونمو (Venmo)، یک برنامه پرداخت شخص ثالث را از دست دادند، بر روی نقاط مورد اختلاف تأکید میکند.
این بانک اعلام کرده است که یک اقدام به کلاهبرداری مرتبط با جمعکننده دادهها کشف کرده است و ضمانتهای جدیدی را برای جلوگیری از screen scraping (روشی برای به دست آوردن اطلاعات مشتری با گرفتن مجوز ورود به حسابهای آنها و کپی کردن اطلاعات مشتری) افزوده است. این بانک همچنین میگوید که مشتریان آگاه نیستند زمان استفاده از اپلیکیشن واقعا با چه گسترهای از دسترسی موافقت کردهاند.
جمعکننده داده میگوید پی.ان.سی باید امنیت خود را بهبود ببخشد. شایعاتی وجود دارد كه پی.ان.سی دسترسی به ونمو را برای ارتقای سرویس رقیب، زله (Zelle)، مسدود كرده است، اتهامی كه این بانك آن را انكار میكند.
سایر بانکها نیز موضع مشابهی میگیرند. جی.پی مورگان قصد دارد فینتکهایی را که screen scraping انجام میدهند، مسدود کند. با این حال، جی.پی مورگان، روابط مشترکی با جمعکنندههای اصلی داده دارد.
کارشناسان معتقدند که تنظیمکنندگان در نهایت باید برای ارائه راهنماییهایی که توانایی حل این اختلافات را دارد، وارد عمل شوند.
6. چلنجر بانکها بطور گستردهای افزایش مییابند
تعدادی از چلنجربانکها در ایالات متحده؛ از جمله چایم (Chime)، مانی لاین (Moneylion)، ان-26 و وارو مانی (Varo Money) به خوبی در راه رسیدن به کاملترین ارائه دهندگان خدمات مالی در سال 2020 هستند.
به دنبال یک روند هدایت شده توسط بانکهای سنتی در سال 2019، چایم و وارو هرکدام قصد دارند مشاوره روبو را در سال 2020 ارائه دهند. علاوه بر این، وارو پس از دریافت مجوزهای کامل، میخواهد کارتهای اعتباری صادر کند، ضمن اینکه گزینههای وام فعلی خود را نیز گسترش خواهد داد.
تلاشهای چایم برای افزایش 500 میلیون دلاری بودجه در ماه دسامبر، ارزش آن را به 5.8 میلیارد دلار رساند.
اچ.ام.بردلی (HMBradley) تازه وارد، که در سه ماهه اول 2020 با پشتوانه مالی پی پال و موسس افرم (Affirm)، ماکس لوچین، راه اندازی شد، برنامهای برای ارائه خودکار وام مسکن و انواع دیگر وامها دارد.
زک برانکی (Zach Bruhnke)، بنیانگذار و مدیرعامل اچ.ام.بردلی میگوید: چیزی که ما به عنوان مصرف کننده میخواهیم، بانکی است که در واقع میتواند به ما قرض بدهد. در نهایت ما بانکی میخواهیم که میتواند به ما وام مسکن بدهد، یک ماشین به ما بفروشد و به ما کارت اعتباریای پیشنهاد دهد که میخواهیم از آن استفاده کنیم. به همین دلیل احساس کردیم اینکه بتوانیم به سرعت وام بدهیم بسیار مهم است.
در نهایت، بانکها به یک دلیل این خدمات را اضافه میکنند: حفظ مشتری.
الکس جانسون، مدیر بازاریابی در FICO گفت: هنگامی که شما به استراتژی challenger-bank نگاه میکنید، به نظر میرسد که هدف آنها تلاش برای تأمین نیازهای برآورده نشده مشتریهای فعلی است.
7. ممکن است بانکهای کوچک به سمت ارائه دهندگان اصلی جایگزین بروند
در بین بانکهای کوچک نارضایتی در مورد ارائه دهندگان اصلی بانکداری، فرصتهایی برای رشد فینتکهای جایگزین فراهم کرده است.
میشل تول، مدیرعامل و رئیس استیت بنک با 230 میلیون دارایی، به بانکدارهای آمریكایی گفت كه موسسات كوچكتر پیرو محدودیتهای خدماتی كه توسط هستههای سنتی ایجاد شده است به دنبال جایگزینهای دیگری هستند.
در نتیجه استیت بنک و پراویدنت بنک (Provident Bank) در ایمزبری و نئوکووا (Neocova) در ماساچوست سرمایه گذاری میکنند، که یک پلتفرم اصلی که از هوش مصنوعی و رابطهای برنامه نویسی استفاده میکند را ارائه میدهد تا به وام دهندگان کمک کند حسابهای سپرده و محصولات وام را در لحظه مدیریت کنند.
در حال حاضر تعداد معدودی از موسسات روی ارائه دهندگان دیگر سرمایه گذاری میکنند و انتظار میرود که این تعداد امسال رشد کند.
8. نسل Z انتظارات بانکی را تغییر خواهد داد
اگر موسسات مالی، دهه گذشته را صرف تلاش برای درک نسل هزاره کردند، سال 2020 اولویت نسل جدید را به همراه میآورد: مشتریان نسل Z.
نسلZ اکنون 45 میلیارد دلار هزینه سالانه را کنترل میکند و قدیمیترین مشتریان نسل Z نزدیک به 24 سال دارند که نزدیک به 60 میلیون نفر را در ایالات متحده هستند.
جولیا کارون، مدیر عامل عملیات دیجیتال و امانتی در ولس فارگو میگوید: زمان آن فرا رسیده است که موسسات مالی بتوانند تمرکز بازاریابی و توسعه محصول خود را به این نسل تغییر دهند.
کارون میگوید: اعضای نسل Z طی یک دهه آینده به عنوان بزرگترین مصرف کنندگانی که جهان تا کنون به خود دیده است، شناخته میشوند.
روندهای قدیمی منسوخ شده و ایجاد راههای جدید دیجیتال برای برقراری ارتباط با مشتریان، از جمله فیلم و واقعیت مجازی، برخی از حوزههایی هستند که بانکها میتوانند از آن شروع کنند.
تعدادی از فینتکها، برنامههای کاربردی و ابزارهای جدید را در ذهن کاربر نسل Z قرار دادهاند كه به طور اختصاصی برای كمك به آنها ساخته شده است تا در هنگام تحصیل در دانشگاه، گزارش اعتبار بگیرند، یا به آنها اجازه دهد برای تكمیل کارهای خانگی پاداش پسانداز دریافت کنند.
کالپش کاپادیا، مدیرعامل دیسرو (Deserve) میگوید: آنچه نسل Z را از سایر نسلها متفاوت میکند، این است که آنها از نظر اقتصادی محافظهکارتر هستند. وی افزود: آنها میخواهند از بدهی خودداری کنند و از حساب یا خدماتی که به آنها کمک میکند تا از نظر اقتصادی سالم باشند، استقبال میکنند.
کاپادیا گفت: از آنجا که نسل Z به مشتری اصلی بانکها تبدیل میشود، استفاده از شعب فیزیکی همچنان رو به زوال خواهد بود. آنها موبایل بانک را در اولویت قرار داده و تمایل دارند بانکهای خود را به عنوان رابط معاملاتی مشاهده کنند.
9. نیروی کار با digital-first سازگار میشود
اسنچر (Accenture) تخمین میزند که تا سال 2025 بیش از 50 درصد کارهایی که توسط مسوولان وام، مشاوران مالی، سرپرستان بانکی، منشیها و وام گیرندگان انجام میشود، میتواند به صورت خودکار صورت گیرد.
این شرکت تحقیقاتی تخمین زده است كه بانكهای آمریكای شمالی میتوانند بیش از 70 میلیارد دلار را تا سال 2025 با استفاده از فناوری برای اتوماسیون مشاغل یا كمك به كارمندان صرفه جویی كنند.
در سال 2019، بلومبرگ نیوز گزارش داد که بیش از 50 وام دهنده در سراسر جهان اعلام کردهاند که قصد دارند 780/77 شغل مشترک را کاهش دهند (بیشترین میزان از سال 2015، طبق پروندههای شرکتها و اتحادیههای کارگری).
این کاهشها و افزایش بهرهوری مورد انتظار از طریق فناوری، این سؤال را به وجود میآورد: آیا بانکها میتوانند درباره تغییر دیجیتال فکر کنند و تأثیر آن را بر نیروی کار کم کنند؟
مولف : دکتر رضا سمیع زاده
مرجع : americanbanker.com