۰
از تمرکز بر حریم خصوصی تا امکانات تازه مسنجر و اینستاگرام

همه آنچه در کنفرانس F8 فیس‌بوک گذشت(+ ویدیو)

تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۱
همه آنچه در کنفرانس F8 فیس‌بوک گذشت(+ ویدیو)
 
آی‌تی‌من- فیس‌بوک در این رویداد از بازطراحی فیس‌بوک، آپدیت‌های اینستاگرام و یک امکان جدید دوست‌یابی در فیس‌بوک به نام Secret Crush رونمایی کرد و همچنین اعلام کرد که پیام‌رسان یا مسنجر فیس‌بوک سبک‌تر شده و حجم کمتری از حافظه گوشی‌های هوشمند را اشغال می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین اطلاعات و اخباری که در کنفرانس توسعه دهندگان فیس‌بوک اعلام شد، نگاهی می‌اندازیم.
 
بازطراحی فیس‌بوک
فیس‌بوک در قالب طرحی که از آن با نام FB5 یا کرده، قصد دارد که اپ موبایل این شبکه اجتماعی را بازطراحی کند. عدد 5 هم به این دلیل در این نام اختصاری ذکر شده که این پنجمین بار است که فیس‌بوک اپ موبایلش را بازطراحی می‌کند. طراحی جدید قرار است در ماه‌های آینده اعمال شود و مهم‌ترین تغییر قابل مشاهده در آن حذف نوار آبی رنگ بالای صفحه‌ است که فیس‌بوک با این نماد شناخته می‌شود. همچنین طراحی سایت فیس‌بوک دارای رنگی روشن تر خواهد بود. بخش مربوط به استوری که طی 24 ساعت پس از انتشار حذف می‌شود، با قرار گرفتن در مرکز صفحه، قابل رویت‌تر می‌شود.

این شرکت همچنین درصدد است که روش تعامل کاربر تا گروه‌های فیس‌بوکی و رویدادها را بازتعریف کند. با این تغییرات یافتن و مشارکت در گروه‌ها ساده‌تر می‌شود.

زبانه رویدادها (Events) نیز قرار است در طراحی جدید، سهل الاستفاده‌تر باشد و کاربران به سادگی ببینند که در اطراف‌شان چه می‌گذرد، کسب‌وکارهای محلی را بیابند و در مورد این کسب‌وکارها به توصیه‌ها و بررسی‌های کاربران دیگر دسترسی داشته باشند.
 
روزآمدسازی‌های اینستاگرام
اپ اشتراک‌گذاری عکس فیس‌بوک نیز بدون تغییر نمانده و علاوه بر حالتی جدید برای دوربین، در حال بررسی امکانی است که مبارزه با آزارهای اینترنتی را تسهیل می‌کند.

اینستاگرام همچنین قابلیتی را به نام Create Mode معرفی کرد که برای ایجاد پست‌ها و استوری‌هایی کاربرد دارد که ویدیو یا عکس نیستند. معمولا کاربران اینستاگرام علاقه دارند که محتواهایی در متن و با پس زمینه‌های رنگی به اشتراک بگذارند که به این ترتیب کارشان ساده‌تر می‌شود.

قابلیت دیگری که به اینستاگرام افزوده می‌شود، به کار اینفلوئنسرها و مشاهیر برای تبلیغات می‌آید؛ از این پس آنها می‌توانند لباس یا زیورآلاتی را که پوشیده‌اند، برچسب بزنند (تگ کنند) و کاربران با دنبال کردن این برچسب، می‌توانند آنها را درون خود اینستاگرام خریداری کنند.

نکته دیگر که در روزهای اخیر زیاد درباره آن صحبت شده، پنهان کردن پسند (لایک) پست‌های اینستاگرامی است. این شرکت اعلام کرد که در حال  آزمون این قابلیت است. به این ترتیب، توجه کاربران به جای تعداد لایک‌ها به محتوا معطوف خواهد شد و تعداد لایک‌ ویدیوها و تصاویر صرفا برای کسی که آنها را به اشتراک می‌گذارد، میسر خواهد بود. اینستاگرام اعلام کرد که لایک‌های مخفی در همین هفته برای کاربران کانادایی فعال خواهد شد.
 
تغییرات مسنجر
شاید مهم‌ترین تغییر در پیام‌رسان فیس‌بوک، کم شدن حجم آن باشد. فیس‌بوک اعلام کرد که در حال تهیه نسخه‌ای از مسنجر است که باتری گوشی هوشمند را کمتر مصرف می‌کند و کمتر از 30 مگابایت حجم دارد. این اپلیکیشن جدید سریع‌تر هم بالا می‌آید و در کم‌تر از 2 ثانیه در دسترس خواهد بود. خبر دیگر اینکه نسخه دسکتاپ مسنجر هم عرضه خواهد شد.
 
واتس‌اپ برای کسب‌وکارها
پیام‌رسان واتس‌اپ اما تغییرات چندانی را به خود نمی‌بیند. تنها قابلیت مهمی که به این ابزار افزوده می‌شود، بخش کاتالوگ‌هاست که قرار است در ماه‌های آینده ارایه شود. با این امکانات، کسب‌وکارهای کوچکی که وب‌سایت ندارند، می‌توانند با مشتریان‌شان در تعامل باشند.
 
توسعه بخش‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
مارک زاکربرگ نیزاعلام کرد که اوکیولس عرضه دو هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و Oculus Quest را در اواخر ماه مه با قیمت 399 دلار برای هر کدام آغاز خواهد کرد که پیش سفارش این محصولات از هم اکنون آغاز شده است. همچنین فیس‌بوک اعلام کرد که به زودی Oculus for Business راه ارایه خواهد کرد که راهکاری است برای استفاده از این هدست‌ها در شرکت‌های بزرگ است.
 
محرمانگی، آینده فیس‌‌بوک
اما شاید مهم‌ترین بخش کنفرانس F8 به صحبت‌های مارک زاکربرگ برمی‌گردد که می‌تواند شیوه عملکرد این شبکه اجتماعی را در آینده نمایان کند.

زاکربرگ که در طول یک دهه، کاربران را تشویق کرده که همه چیز را در صورت علنی به اشتراک بگذارند، حالا می‌گوید که می‌خواهد به میلیاردها کاربر این شبکه اجتماعی، محرمانگی و حریم خصوصی‌شان را برگرداند.

البته طبیعی است که زاکربرگ، به دلیل فشارهایی که در طول دو سال گذشته بابت نقض حریم خصوصی و نشت اطلاعات کاربرانش متحمل شده  و اعتماد عمومی به سرویسی که ارایه می‌کند، به حداقل رسیده، چاره‌ای هم غیر از این پیش روی خود نمی‌بیند.

زاکربرگ در کنفرانس F8 با بیان اینکه آینده از آن حریم خصوصی است، گفت که این شرکت دو برابر گذشته روی این مبحث تمرکز خواهد کرد.

بنیان‌گذار فیس‌بوک با بیان اینکه تمرکز روی حریم خصوصی نه تنها روی فضاهای عمومی مانند فید اخبار، بلکه در فضاهای خصوصی آنلاین نیز خواهد بود.
 
مدیرعامل فیسبوک گزارش داد در ماه گذشته یک بازنگری سراسری در تمام بخش‌های این شرکت پیرامون حریم خصوصی صورت گرفته است. به گفته زاکربرگ، زیرساخت‌های تمام سرویس‌های فیسبوک از جمله اینستاگرام، واستاپ و مسنجر از نظر فنی، بیشتر از گذشته یکپارچه و هماهنگ می‌شوند. بر این اساس، تمام این زیرساخت‌ها به رمزنگاری سرتاسری (end-to-end encryptoin) مجهز خواهند شد تا یک پیام کاربر در بخش‌های دیگر قابل خواندن نباشد.

خلاصه‌ای از مهمترین‌های کنفرانس توسعه‌دهندگان F8 فیسبوک 2019، را می‌توانید در ویدیوی زیر تماشا کنید.
مرجع : USA Today
کد مطلب : ۲۷۱۸۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما