۰
اعلام استراتژی جدید مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد برای رویدادهای نمایشگاهی:

بودجه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به برگزاری دو نمایشگاه B2B اختصاص می‌یابد

نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی 28 تا 31 خرداد برپا خواهد شد
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۶
بودجه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به برگزاری دو نمایشگاه B2B اختصاص می‌یابد

آی‌تی‌من- صبح امروز نشست خبری نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی در ساختمان مرکزی وزارت ارشاد برگزار و اعلام شد نخستین دوره این نمایشگاه 28 تا 31 خرداد در قم برگزار می‌شود.

محمد صادق افراسیابی معاون فرهنگ سازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در این نشست گفت: تاکنون یازده دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با رویکرد B2C در کشور برگزار شده است. در رویکرد جدید وزارت ارشاد، برگزاری چهار نمایشگاه B2B دیده شده است که امسال با توجه به شرایط موجود، برگزاری دو نمایشگاه در دستور کار است.

وی افزود: قرار نیست این نمایشگاه‌ها از سوی دولت برگزار شود و صرفا مرکز رسانه‌های دیجیتال و همچنین مرکز ملی فضای مجازی به عنوان سیاست‌گذار کلان به این حوزه ورود کرده و برگزاری این نمایشگاه‌ها برعهده بخش‌خصوصی خواهد بود.

افراسیابی با بیان این که در نخستین گام برگزاری نمایشگاهی B2B با عنوان «نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی» قطعی شده است گفت: این نمایشگاه از سوی خانه ناشران دیجیتال مذهبی کشور و با همکاری سایر انجمن‌های فعال در حوزه نشر دیجیتال در شهر قم برگزار خواهد شد. یک نمایشگاه دیگر نیز امسال برگزار خواهد شد که بخش خصوصی در حال رایزنی بر سر مکان و تاریخ آن است.

معاون مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال درباره انتخاب قم به عنوان میزبان این رویداد چهار روزه گفت: کثرت نمایشگاه‌ها در تهران از جمله برگزاری الکامپ و تلکام سبب شده تا هم عمر توجه به یک رویداد در تهران بیشتر از یک هفته نباشد و هم فعالان این حوزه بودجه‌ای برای‌شان جهت شرکت در نمایشگاهی در این شهر باقی نماند. اما براساس مطالعات وزارت صنعت، برگزاری نمایشگاه ملی در یک استان سبب شده تا یک سال آن استان و استان‌های همجوار تحت تاثیر رویداد باقی بمانند. همچنین در قم همراه با تهران و مشهد بیشترین تعداد تولیدکنندگان محتوا و اپلیکیشن حضور دارند.

افراسیابی گفت: معیار و شاخص ما برای موفقیت این نمایشگاه، میزان قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی است که بین بخش خصوصی، اپراتورها، تولید کنندگان محتوا، اپ‌استورها، نهادهای دولتی و به طور کلی بین فعالان فضای مجازی با هدف رونق تولید محتوا امضا می‌شود.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در پاسخ به سوال آی‌تی‌من درباره این که چرا برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در این مرکز با آزمون و خطا همراه بوده و آیا هیچ برنامه جامعی در این خصوص طراحی شده است گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مرکز رسانه‌های دیجیتال خواستار تدوین یک برنامه تحول کرده‌اند که جلسات مربوط به آن به طور جدی از سوی رییس جدید مرکز برگزار می‌شود. این برنامه اکنون آماده شده و جهت نظرخواهی و جلوگیری از هم‌پوشانی‌های احتمالی در اختیار سایر معاونان وزارت ارشاد قرار داده شده است. بخشی از این برنامه مربوط به برگزاری رویدادهاست.
برای مثال در آن تصمیم گرفته شده جشنواره رسانه‌های دیجیتال حتما به صورت حاکمیتی برگزار شود چرا که در آن ارزیابی صورت می‌گیرد. اما نمایشگاه‌ها به صورت حاکمیتی برگزار نشده و به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی افزود: برگزاری 4 نمایشگاه B2B در این برنامه دیده شده است. همچنین نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی هر سال به صورت دوره‌ای در یک استان برگزار خواهد شد و قطعا دوره سال آینده در قم نیست. ما نیز بودجه‌ای که برای نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال داشتیم به دو نمایشگاه B2B که امسال برگزار می‌شود اختصاص خواهیم داد.

جزییات نمایشگاه تعاملی کسب و کار‌های فرهنگی در فضای مجازی
سعید مشهدی رییس خانه ناشران دیجیتال مذهبی کشور و دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی نیز درباره این رویداد گفت: با توجه به ماهیت B2B این رویداد، قرار نیست از سوی مردم بازدید شکل بگیرد و درواقع مدل برگزاری به گونه‌ای طراحی شده است که خود کسب و کارها شامل اپراتورها و لایه زیرساخت، لایه پلتفرم‌ها و لایه تولید کنندگان محتوا به عنوان سه ضلع کسب و کار حوزه محتوا، ارتباط مناسبی با هم بقرار کرده تا کسب و کار در این حوزه شکل بزرگ‌تری به خود بگیرد.

وی با بیان این که 10 بخش شامل جمله پلتفرم‌های آموزشی، حوزه پشتیبانی از کسب و کار، خبرگزاری‌ها، VoD، پیام‌رسان‌ها، سبک زندگی، IPTV، بازی‌های رایانه‌ای اپراتورها، تبلیغات و حوزه دینی برای حضور در این رویداد دیده شده‌اند گفت: گردش مالی حوزه ارزش افزوده تلفن همراه 2 تا 3 هزار میلیارد تومان و گردش تقریبی کل حوزه تولید محتوا حدود 5 تا 6 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اما این درآمد به صورت نامتوازن توزیع شده که مذاکراتی در این زمینه با اپراتورهای تلفن همراه داشته‌ایم تا نحوه توزیع درآمد شکل بهتری به خود بگیرد و امیدواریم در نمایشگاه این مدل نهایی و اعلام شود.

امین کمال همدانی عضو کار گروه واحدهای فرهنگی دیجیتال کشور نیز در ادامه به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه کسب و کار دیجیتال اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه تکمیل زنجیره ارزش اتفاق بیفتد و قطعا بخش خصوصی نقش مهمی در این رونق اقتصادی ایفا می‌کند.

یاسر طاهرخانی دیگر نماینده رسانه‌های دیجیتال در کار گروه فرهنگی رسانه‌های دیجیتال نیز گفت: اصل و شالوده نشر دیجیتال سیال است و در مدت کوتاه اتفاقات بزرگی میفتد که سرنوشت رسانه های دیجیتال را تغییر می‌دهد و اگر چابکی مرکز رسانه‌های دیجیتال نبود فضای لازم برای فعالان این بخش مهیا نمی‌شد.

وی افزود: بخش‌های مختلف کشور از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی که گستره بزرگی از مخاطبان را پوشش می‌دهند می‌توانند در این رویداد سهیم شوند و از خروجی‌های آن استفاده کنند.
 
رونق تولید بدون تحریک تقاضا ممکن نیست
ابوالقاسم خداوردی لو نماینده معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: در حوزه اپ استور توانستیم بخش عظیمی از نیازهای کشور را پوشش دهیم. در حوزه های VOD، بازی‌های رایانه‌ای و آموزش ما بسیار موفق بودیم. درواقع نخبگان ما و ظرفیت‌هایی که در نیروی انسانی داریم برگ برنده ما در این بخش هستند.

وی افزود: رونق تولید بدون تحریک تقاضا امکان‌پذیر نیست و در این بخش رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. برگزاری کرسی‌های نقد و بررسی و نگارش مقالات و مصاحبه‌های مرتبط در رسانه‌ها می‌تواند در تحریک تقاضا موثر باشند.
کد مطلب : ۲۷۱۷۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين