در نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانهای کشور اعلام شد
سه مطالبه بخش خصوصی برای تحقق اقتصاد دیجیتالی
رهنگاشت تحول راهبردی نصر کشور (بیستون) با حضور وزیر ارتباطات و رییس مرکز ملی فضای مجازی رونمایی شد
فخری زارع / مولف
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۸
چشم انداز نصر کشور تا افق 1401
رسول سراییان دبیرکل نصر کشور در ابتدای این نشست ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص تحول اقتصاد دیجیتال در 6 کشور، به تشریح چشمانداز سازمان نظام صنفی رایانهای کشور تا افق 1401 پرداخت و گفت: ساماندهی توانمندسازی، توسعه و پیشرانی و همچنین نوآوری و پیشتازی از اهداف مهم نصر کشور برای رسیدن به این چشمانداز است.
وی افزود: سند برنامه راهبردی سازمان نظام صنفی رایانهای تحت عنوان «بیستون» است و در این سند پیشنهاداتی عملیاتی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در بازه زمانی 3 ساله 1398 تا 1400 به وزارت ارتباطات ارایه شده است.
مطالبات بخش خصوصی فاوا
سراییان در بخش دیگری از سخنان خود حضور وزیر ارتباطات و رییس مرکز فضای مجازی را مغتنم شمرد و خواستهها و مطالبات بخش خصوصی برای پیشبرد توسعه اقتصاد دیجیتال را مطرح کرد.
وی گفت: اینکه حمایت میکنید تا در کشورهای دیگر نمایشگاه ICT برگزار کنیم و یا در کشور خودمان این نمایشگاه برگزار شود ، اقدام بسیار خوب و مهمی است. اما بخشخصوصی در راستای رسیدن به اقتصاد دیجیتال چند نیاز مهم دارند؛ نخست اینکه آموزش ببینند و انتقال دانش با سایر کشورها را داشته باشند. در این خصوص روی سه کشور روسیه، چین و هند فکر شده و باید با حمایت دولت اتحاد استراتژیک با بخش خصوصی شکل بگیرد تا با انتقال دانش و تجربه توانمندی صنف ICT افزایش پیدا کند.
وی درباره درخواست دوم بخش خصوصی حوزه فاوا افزود: در حوزه زیرساختی و پشتیبانی نیز میتوان مدل کشور ترکیه را الگو کرد و سه مرکز تحول دیجیتال در کشور راهاندازی کرد تا بتوان صنایع مختلف را با مفاهیم اقتصاد دیجیتال آشنا کرد.
وی همچنین در مورد درخواست سوم بخش خصوصی فاوا گفت: موضوعی که به شدت کمبود آن حس میشود، دانش طراحی بیزینس مدلهای جدید متناسب با تحولات دیجیتال است که متاسفانه این دانش در کشور وجود ندارد. بخش خصوصی باید با حمایت دولت یاد بگیرد که در فضای جدید چه بیزینس مدلهایی داشته باشد.
وی تصریح کرد: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و کمک کند تا سهم صنف و شرکتهای ICT در بازارهای سرمایه افزایش پیدا کند.
دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانهای کشور در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی بهترین گزینه و راهکار برای تحقق و تحول اقتصاد دیجیتال در کشور و هوشمند کردن شهرها استفاده از مدل مشارکتی ppp است.
لزوم همگرایی برای رسیدن به اقتصاد پلتفرمی
در ادامه نشست ابوالحسن فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور نیز با تاکید بر اینکه همانطور که استارتآپها حمایت میشوند باید از شرکتهای بزرگ در حوزه ICT هم حمایت شود، گفت: باید به سمتی برویم که شرکتهای بزرگ باهم همگرا کنیم تا ماموریتی ویژه و مشترک انجام دهند. این قدرتی ملی و اقتصادی است.
وی افزود: در حال حاضر اختلاف شدید تکنولوژی در حوزههای سختافزار و نرمافزار به دلیل شکستن مرزها زیاد است و نیازمند شبکهسازی و همگرایی بین نیروهاست. البته اقتصاد ما توانایی سرمایهگذاری در حوزه سختافزار را ندارد. زیرا راهاندازی کامل زنجیره تولید محصولات سختافزاری به سرمایهگذاریهای سنگینی نیاز دارد. اما در حوزه نرمافزار این فرصت وجود دارد تا با همگرایی شرکتها و هدف قرار دادن بازارهای کشورهای همسایه این بخش را توسعه دهیم.
فیروزآبادی در خصوص اقتصاد پلتفرمی نیز گفت: اقتصاد پلتفرمی چالش ما در اقتصاد آینده دنیاست که مهلت زیادی در این خصوص نداریم. تمامی مردم، تکنولوژیستها، جامعه مدنی و بخش خصوصی در کنار دولت با ید به یک اجماع در این رابطه برسند زیرا اگر حامی این تصمیم نباشند، این استراتژی قطعا محکوم به شکست خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر برای موفقیت در اقتصاد فضای مجازی مردم باید نقشپذیری داشته باشند. بنابراین تمامی مردم برای حفظ استقلال در این جریان جهانی که شرکتها، رهبری آن را به دست گرفتند باید بپذیرند که صرفا مصرفکننده نباشند.
تجربه مسدودسازی برنامههای ایرانی روی اپل
فیروزآبادی در مورد مسدودسازی برنامههای ایرانی روی اپل نیز گفت: حذف برنامههای ایرانی توسط پلتفرمها یک تجربه است که به طور قطع به ایران محدود نمیشود و نوعی ابزار سیطره بر ملتهاست. ما برای اینکه نقش بیشتری در این بازار داشته باشیم، باید بازارگشایی کنیم و دولت در این زمینه فقط می تواند کمک کند. بازیگر اصلی بخش خصوصی و مردم هستند.
وی افزود: توقع ما این است که از بالا به این موضوع نگاه شود. قطعا اگر بتوانیم هرچه بیشتر پلتفرم ارایه دهیم و این پلتفرمها را نه تنها در ایران که در کشورهای منطقه و بازارهای جهانی گسترش دهیم، میتوانیم در جامعه پلتفرمی آینده، نقش بیشتری داشته باشیم، اما اگر تسلیم شویم همه بازتده خواهیم بود.
فیروزآبادی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها همچون کره جنوبی، اندونزی، روسیه، چین و حتی اروپا در حال تلاش برای سهم گیری از اقتصاد پلتفرمی دنیا هستند، گفت: متاسفانه در ایران به دلیل ناهماهنگی سرعت قانونگذاری با تحولات جهانی، همگرا شدن در این تحول جهانی کار سنگینی میطلبد و البته اقتصاد فضای مجازی حوزه ناشناختهای است که از طریق گفتوگو میتوان به آن دست یافت.
رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه باید نگاه ما در اقتصاد دیجیتال فتح بازارهای جهانی باشد، گفت: اگر تمرکز خود را در اقتصاد دیجیتال معطوف به ایران و بازارهای داخل قرار دهیم در این بازی رقابتی بسیار فشرده بازنده خواهیم شد.
کاهش سهم بازار اپل در ایران
در ادامه نشست محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تبریک سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات با بیان اقدام کمپانی امریکایی اپل در تحریم اپلیکیشنهای ایرانی و محدودیت دسترسی به این نرمافزارهای کاربردی برای کاربران آیفون، گفت: تا پیش از این اقدام، روند رو به رشدی را در استفاده از گوشیهای آیفون در کشور شاهد بودیم.
وی ادامه داد: مطابق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طی ۵ روز متوالی ۷۰ هزار گوشی فعال داخل شبکه نیز، خاموش شده است.
وی گفت: سال ۸۹ نیز اپل ایران را تحریم کرد اما نه تنها تقاضای گوشی آیفون در کشور کاهش نیافت بلکه بیشتر هم شد. اما درحال حاضر، خاموش شدن گوشیهای این شرکت در شبکه، نشان از توسعه اپلیکیشنهای ایرانی دارد و اپل در حال از دست دادن سهم بازار خود در ایران است.
FCPها در تله بنیانگذار
وی در ادامه درباره تغییرات بستههای بلندمدت اپراتورهای همراه گفت: در خصوص تعرفهها لازم است به سهم هزینه ICT در سبد خانوار نگاه کنیم. ما وظیفه توسعه بازار ICT را داریم، افزایش تعرفه چه در قالب قانون و چه فراقانونی که نباید توسط اپراتورها انجام شود، اگر این تعادل را به هم بزند، نتیجهاش کاهش اندازه بازار و افزایش مشکلات برای مردم است.
آذری جهرمی همچنین در مورد سرنوشت طرح بازبینی پروانه شرکتهای ارتباطات ثابت (FCP) برای جذب سرمایه به بازار اینترنت ثابت گفت: وزارت ارتباطات پیشنهاد داده است برای کاهش هزینههای شرکتهای FCP و جذب سرمایهگذاری به شیوه مقرون بهصرفه، آنها با یکدیگر ادغام شوند تا از امکانات یکدیگر در راستای توسعه بازار خود استفاده کنند؛ اما متاسفانه آنها در این زمینه دچار تله بنیانگذار هستند، یعنی اینکه آن فردی که شرکت را تاسیس کرده است میخواهد همچنان همهکاره شرکت باشد.
مولف : فخری زارع