۰
سهام کنترلی در دست گلرنگ

بنیان‌گذاران از «تپسی» خارج شدند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۹
بنیان‌گذاران از «تپسی» خارج شدند
بنیان‌گذاران از «تپسی» خارج شدند

آی‌تی‌من- در روزهای یکشنبه و دوشنبه (15 و 16 بهمن‌ماه) 4 بلوک 27.74 ، 13.63 ، 24.62 و 2.95 درصدی سهام شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس (تپسی) در بازار دوم فرابورس از طریق مزایده، روانه میز فروش شد.

به این ترتیب، در مجموع 68.95 درصد سهام این تاکسی اینترنتی از سوی مجموعه گلرنگ به ارزش بیش از 2.1 هزار میلیارد تومان (معادل 38 میلیون دلار) خریداری شد.

میلاد منشی‌پور، بنیان‌گذار تپسی پس از عرضه این بلوک‌ها، گفت: روزی تاریخی برای تپسی و اکوسیستم استارت‌آپی است. خرید سهام توسط یکی از معتبرترین هلدینگ‌های صنعتی، نویدبخش آینده‌ای روشن برای تپسی در مسیر رشد پرشتاب و اثرگذاری حداکثری در اقتصاد است. سرمایه‌گذاران تپسی با نرخ بازگشت مناسبی برای اولین بار از طریق بورس، سرمایه‌ را نقد کردند. امید می‌رود این مسیر برای سهامداران و کارآفرینان استارت‌آپی میسر و منجر به افزایش تمایل ورود سرمایه‌گذاران به این اکوسیستم شود.

وی افزود: تپسی با شبکه‌ای از کاربران شامل 23 میلیون مسافر و بیش از 2.5 میلیون راننده، زیرساخت فنی کارآمد، هوش مصنوعی مقیاس‌پذیر و نیروهای متخصص، بستری آماده برای رشد چند ده‌ برابری در اقتصاد دیجیتال است. این در حالی است که صنعت دیجیتال داخلی هنوز به حوزه‌های بسیاری ورود نکرده است. از طرفی گروه مدیریتی همواره ایده‌ها و برنامه‌های بزرگی برای رشد و توسعه کسب و کار در حوزه‌های خدماتی جدید در ذهن داشته که تحقق آن نیازمند ورود سرمایه معنادار است.

توییت میلادی منشی پور
منشی پور با اشاره به چرایی این تغییر و خروج بنیان‌گذاران تپسی توضیح داد: با مطالعه شرایط موجود، تصمیم گرفته شد با همراهی تمامی سهامداران عمده ضمن یکپارچه کردن ساختار سهامداری و تامین پشتوانه مالی مناسب، زمینه برای توسعه همه‌جانبه تپسی در آینده‌ نزدیک فراهم شود. تپسی با این تغییرات، وارد مرحله‌ای جدید از چرخه عمر خواهد شد.

به این ترتیب تپسی به اولین استارت‌آپ داخلی تبدیل شد که پس از ورود به بازار سرمایه و ارزش‌گذاری، مسیر خروج را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرد.

تپسی در بدو ورود به فرابورس 1.1 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود که ارزش عرضه انجام‌ شده رشدی 90 درصدی را در بازه 1.5 ساله نشان می‌دهد. 

منشی‌پور که با این معامله، از ترکیب سهامداری تپسی خارج شده است، در رشته توییتی اشاره کرد که اعضای تیم تپسی از یک هزار نفر عبور کرده، هم اکنون در 31 شهر فعال است و برای صدها هزار نفر به شغل اول و دوم تبدیل شده است.

گفتنی است که گروه صنعتی گلرنگ در چند ماه اخیر ۱۰۰ درصد سهام «الوپیک» را هم خریده است و در پلتفرم «شب» هم سه میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده بود. این شرکت با راه‌اندازی پلتفرم «اُفود» به حوزه سفارش آنلاین غذا هم وارد شده تا رقیب اسنپ‌فود باشد.
 
واکنش رییس پیشین سازمان فناوری اطلاعات
امیر ناظمی، رئیس پیشین سازمان فناوری اطلاعات خریدن بخش عمده سهام تپسی توسط گلرنگ را راهی جدید برای افزایش ظرفیت‌های کل سیستم استارت‌آپی کشور توصیف کرد.

امیر ناظمی در ایکس نوشت: «انسان‌ها و شرکت‌های توسعه‌گرا راه‌های جدیدی می‌سازند و با ساختن هر راه جدید، این ظرفیت‌های کل سیستم است که افزایش پیدا می‌کند. تبریک به تپسی و گلرنگ که راه‌های جدیدی ساختند:

۱-ورود بنگاه‌های اقتصاد متداول به اکوسیستم
۲-استفاده از ظرفیت بورس
۳-راهبرد خروج
۴-شفافیت اقتصادی»

وی در ادامه هر کدام از این موارد را تشریح کرد و نوشت:

«۱-ورود اقتصاد متداول به اکوسیستم استارت‌آپی در وضعیت فعلی که بانک‌ها در تنگنای منابع هستند سرمایه‌های خرد کافی نیستند و سرمایه‌گذاری خارجی را نفوذ می‌نامند سرمایه‌گذاری بنگاه بزرگی مثل گلرنگ نه تنها سرمایه، بلکه دانش و شبکه ارتباطی، اقتصادی و اجتماعی را هم تامین می‌کند.

۲-استفاده از ظرفیت بورس تپسی هم نخستین استارت‌آپی ایرانی است که IPO شد و هم نخستین شرکتی که بخش مهمی از سهام را واگذار کرد. ورود به بورس و مشهود شدن سرمایه نامشهود، تمایل بنگاه‌های اقتصاد متداول را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد. راهی که می‌تواند الگوی بسیاری باشد

۳-راهبرد خروج (Exit Strategy) بزرگترین مشکل اکوسیستم استارت‌آپی راهبرد خروج بود، که توسط باج‌گیرهای امنیتی سال‌ها تحمیل شد و می‌شود. خروج از این چرخه امکان تکرار آن را افزایش می‌دهد که یک افزایش ظرفیت برای اکوسیستم است.

۴-شفافیت اقتصادی این معامله به دلیل بهره‌گیری از سازوکار بورس کاملا شفاف است. فقدان شفافیت هم سرمایه اجتماعی بنگاه‌ها را کاهش می‌دهد و هم زمینه‌ساز افزایش باج‌گیری‌ها می‌شود. و افسوس که برای سال‌ها جلوی بدیهی‌ترین خواسته‌ها را گرفتند و در پشت سهم‌خواهی‌ها کردند.»

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۶۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين