۰

«هفت باشکوه» و FAANG را فراموش کنید؛ عصر AI 5 رسیده است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۸
«هفت باشکوه» و FAANG را فراموش کنید؛ عصر AI 5 رسیده است
«هفت باشکوه» و FAANG را فراموش کنید؛ عصر AI 5 رسیده است

آی‌تی‌من- جیم کریمر، تحلیلگر مالی NBC نخستین بار در سال 2017 اصطلاح FAANG را ابداع کرد که سرواژه‌ نام شرکت‌های فیس‌بوک (متای فعلی)، اپل، آمازون، نت‌فلیکس و گوگل (آلفابت کنونی) بود. اینها بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در آن زمان بودند.

مایکل هارنت، تحلیلگر  بانک آمریکا در سال 2023 گروه دیگری از سهام تکنولوژی را با نام «هفت باشکوه» معرفی کرد که هر کدام‌ از آنها، سال گذشته فراتر از شرکت‌های S&P 500 عمل کرده بودند. این هفت سهام عبارت بودند از متاپلتفرمز، اپل، آمازون، آلفابت، مایکروسافت، انویدیا و تسلا.

 این هفت سهام یک چیز مشترک مهم داشتند: همه آنها در حال توسعه هوش مصنوعی به روش خود بودند.

البته ارتباط با هوش مصنوعی شاید برای کنار هم نگه داشتن این گروه کافی نباشد. اغلب سهام‌های هفت باشکوه سال 2024 را با رشد شروع کرده‌اند. فقط تسلا در این میان 23 درصد افت ارزش سهام را در ژانویه امسال تجربه کرده است. کریمر معتقد است که تسلا باید از این گروه حذف شود. اما گلن کچر از شرکت لایت‌استریت‌ کپیتال می‌گوید که این گروه باید به کل زیر و رو شود.

کچر 5 سهام را معرفی کرده و روی آنها نام «AI 5» گذاشته است.
در دامه به این 5 سهام نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم.
هر گروهی از سهام که به نام AI 5 شکل بگیرد، بی‌شک باید شامل Nvidia باشد. تراشه GPU مراکز داده این شرکت با نام H100 سخت‌افزار منتخب توسعه‌دهندگان برای ساخت، آموزش و پیاده‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی است.

در اوایل سال 2023، تحلیلگران HSBC تخمین زدند که انویدیا 90 درصد از سهم بازار را در این بخش دارد، و به نظر می‌رسد نتایج مالی شرکت از این برآورد حمایت می‌کند.

در سه ماهه سوم منتهی به 29 اکتبر 2023، انویدیا 18.1 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که نسبت به دوره سال قبل 206 درصد افزایش داشت. درآمد واحد مرکز داده این شرکت به تنهایی 14.5 میلیارد دلار بوده که افزایش 279 درصدی را نشان می‌دهد. این نرخ‌های رشد باورنکردنی به افزایش ۲۳۹ درصدی سهام انویدیا در سال گذشته کمک کرد و حرکت صعودی این سهام در سال ۲۰۲۴ ادامه یافت.

انویدیا اکنون در حال آماده شدن برای عرضه گسترده تراشه مرکز داده H200 است. این تراشه از مدل قبلی دو برابر سریع‌تر است و 50 درصد نیز انرژی کمتری مصرف می‌کند؛ بنابراین استفاده از آن برای مراکز داده بسیار به‌صرفه خواهد بود.

با توجه به اینکه انویدیا در تلاش است تا با میزان تقاضا همگام بماند، قدرت در کسب و کار آن احتمالا در طول این سال تقویمی ادامه خواهد داشت و مطمئناً شایسته جایگاه خود در AI 5 است.
 
مایکروسافت یکی دیگر از نیروهای مسلط در صنعت نوظهور هوش مصنوعی است، اما تمرکزش را روی نقطه قوت تاریخی خود، یعنی نرم‌افزار گذاشته است.

مایکروسافت سال گذشته 10 میلیارد دلار در استارت‌آپ پیشرو  OpenAIکه توسعه‌دهنده چت‌بات آنلاین محبوب ChatGPT است.

مایکروسافت از آن زمان از فناوری OpenAI برای ادغام برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در مجموعه نرم افزاری خود از جمله سیستم عامل ویندوز، مجموعه مدیریت اسناد 365، موتور جست‌وجوی Bing، مرورگر اینترنت Edge و پلت فرم ابری Azure استفاده کرده است. به عنوان مثال، Copilot for 365 به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت محتوا را در برنامه‌هایی مانند ورد، اکسل و پاورپوینت ایجاد کنند که بهره‌وری را به ویژه در محیط شرکتی افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، سرویس Azure OpenAI، آخرین مدل‌های GPT-4  را به مشتریان ابری Azure ارائه می‌کند تا بتوانند از این فناوری برای توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی استفاده کنند.

مایکروسافت اخیراً با پیشی گرفتن از اپل، با ارزش بازار بیش از 3 تریلیون دلاری، به با ارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شده و یکی از معدود شرکت‌هایی است که با موفقیت از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی درآمدزایی کرده است. این موضوع می‌تواند مسیر بعدی رشد این غول نرم‌افزاری را ترسیم کند.
شرکت ادونسد مایکرو دیوایسز یا هماه AMD تعدادی از محبوب‌ترین تراشه‌های جهان را برای کامپیوترها، دستگاه‌های موبایل، خودروها و مراکز داده عرضه کرده و حالا همه چشم‌ها به سری GPUهای مراکز داده این شرکت با نام MI300 است که به منظور رقابت با سخت‌افزارهای انویدیا طراحی شده و شروع خوبی داشته است.

تراشه MI300 در دو پیکربندی عرضه می‌شود. MI300X یک GPU خالص است، در حالی که MI300A ترکیبی از GPU و سخت افزار CPU برای ایجاد اولین واحد پردازش شتاب‌یافته (APU) در جهان برای مراکز داده است. این تراشه دوم دومی برای ابرکامپیوتر جدید «ال‌کاپیتان» در آزمایشگاه ملی  لارنس لیورمور انتخاب شده که پس از راه‌اندازی، سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان خواهد بود.

همچنین به گفته ایلان ماسک، تسلا احتمالا به‌زودی از MI300 برای آموزش هوش مصنوعی و مدل‌های خودران خود استفاده خواهد کرد. پردازنده‌های گرافیکی انویدیا اولین انتخاب این شرکت هستند، اما کمبود عرضه به این معنی است که باید تراشه‌ها را از جاهای دیگر نیز تهیه کند و به این ترتیب، AMD یک انتخاب آشکار برای تسلا خواهد بود. به ویژه اینکه تراشه‌های AMD هم‌اکنون در سیستم‌های اطلاعات سرگرمی داخل خودروهای الکتریکی تسلا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سهام AMD تا همین‌جای سال 2024 هم با افزایش 28 درصدی ارزش مواجه بوده و این وضعیت به گمان بسیاری ادامه خواهد یافت. بنابراین AMD شایسته قرار گرفتن در گروه AI5 ارزیابی می‌شود.
 
شرکت تایوانی TSMC بدون شک مهم‌ترین شرکت در صنعت تراشه است که بیش از نیمی از تراشه‌های جهان از جمله پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته طراحی شده از سوی شرکت‌هایی مانند انویدیا و AMD را تولید می‌کند. در واقع بدون TSMC، صنعت هوش مصنوعی جایگاه امروز خود را نداشت.

درآمدهای TSMC در سال 2023 با کاهش مواجه شد. این شرکت با کاهش تقاضا برای تراشه مواجه بود که از سال 2022 آغاز شد؛ زیرا مصرف‌کنندگان با شروع دوره تورم بالا و افزایش نرخ بهره، سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزارهای گران‌قیمت را کاهش دادند. اما در فصل چهارم (منتهی به 31 دسامبر) با افزایش تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی، بخش تراشه‌های رایانش پیشرفته این شرکت با رشد 17 درصدی فصل به فصل روبه‌رو شد. بخش تراشه‌های گوشی هوشمند TSM نیز رشد 27 درصدی فصلی را ثبت کرد؛ زیرا شرکت‌هایی مانند اپل، به سوی تراشه‌های 3 نانومتری رفته‌اند.

برآوردهای وال‌استریت حالی از رشد 22 درصدی درآمدهای TSMC در سال 2024 و رسیدن آن به 85 میلیارد دلار است. برآوردها برای رشد درآمد این شرکت در سال 2025 نیز 20 درصد است که درآمد آن را نخستین بار به 100 میلیارد دلار می‌رساند.

با توجه به نقش حیاتی TSMC در تولید تراشه‌های هوش مصنوعی در همه دسته‌ها، سهام آن احتمالاً یک سرمایه‌گذاری عالی در آینده است و مطمئناً این شرکت در گروه AI 5 جای می‌گیرد.
 
برودکام احتمالاً در صدر فهرست‌ بسیاری از سرمایه‌گذاران در زمینه هوش مصنوعی قرار ندارد، اما این شرکت در حال توسعه این فناوری به روش‌های مختلف است. ناگفته نماند که سهام Broadcom در پنج سال گذشته بیش از چهار برابر شده است، بنابراین ارزش توجه دارد.

برودکام در سال 1991 تأسیس شد، اما در سال 2016 با Avago Technologies ادغام شد که این شرکت را متحول کرد. این شرکت اکنون مجموعه‌ای شامل Broadcom، Avago، CA Technologies، Symantec و VMware است.

برودکام در بخش شبکه و اتصال به سرور پیشگام است و سوئیچ‌های مرکز داده را توسعه می‌دهد که سرعت انتقال داده‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر را تعیین می‌کند و محصول جدید Tomahawk 5 این شرکت، محصولی پیشرو در صنعت است که بار کاری هوش مصنوعی را تسریع می‌کند. به علاوه، سیمانتک اخیراً قراردادی را با پلتفرم Google Cloud's Vertex AI برای ارائه راه‌حل‌های امنیت سایبری سریع‌تر و دقیق‌تر امضا کرده است.

برودکام خرید VMware را در سال گذشته به انجام رساند؛ بنابراین VMware از سال مالی 2024 با این شرکت ادغام خواهد شد. گزارش‌های برودکام نشان می‌دهد که در نتیجه این ادغام، درآمد آن در طول سال جاری میلادی 40 درصد افزایش می‌یابد، بنابراین این سهام نادیده گرفته شده ممکن است رشد زیادی را انتظار بکشد.
 
 
 
 
کد مطلب : ۲۸۲۶۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما