۰

دلایل افزایش تعرفه اینترنت از زبان مدیران اپراتورها

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۸
دلایل افزایش تعرفه اینترنت از زبان مدیران اپراتورها
دلایل افزایش تعرفه اینترنت از زبان مدیران اپراتورها

آی‌تی‌من- نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای صبح دیروز (سه شنبه ۳ بهمن ماه) با حضور مدیران عامل اپراتورهای سیار و برخی از اپراتورهای ثابت برگزار شد. در این نشست اپراتورهای تلفن همراه و ثابت به موضوعات مختلفی از جمله عدم امکان سرمایه گذاری، اشباع شدن شبکه، کاهش کیفیت شبکه، کاهش نرخ رشد اقتصادی، عدم امکان نگهداشت نیروی انسانی خبره در اپراتورها، افزایش هزینه‌های اپراتورها نسبت به سال ۹۶ (افزایش هزینه‌های دستمزد- برق- تجهیزات- قیمت دلار و....) اشاره داشتند.

در همین رابطه مدیرعامل یکی از اپراتورهای سیار گفت: اپراتورهای سیار به عنوان توسعه زیر ساخت کشور در طول ۱۰ سال اخیر تلاش جدی برای توسعه شبکه نسل چهارم و همچنین در سال‌های اخیر نسل پنجم تلفن همراه داشته‌اند و تمام تلاش اپراتورها بر این بود که بهترین کیفیت و سرویس را به مشتری‌ها بدهد و برای تأمین این نیاز مردم، نیازمند سرمایه گذاری جدی تر هستیم.
 
لزوم ادامه‌دار بودن افزایش تعرفه با افزایش تورم
همچنین قائم مقام یکی از اپراتورهای ارتباطی گفت: اپراتورها در طول چند سال گذشته افزایش تعرفه نداشتند. این در حالی است که هزینه اپراتورها زیاد است و به منظور افزایش تعرفه چندین جلسه ضرورت افزایش تعرفه را برگزار کردیم. اگر طی ۵ سال تعرفه افزایش می‌یافت، اپراتورها می‌توانستند سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: این افزایش تعرفه لازم است ادامه دار و متناسب با تورم باشد. صنعت مخابرات مجبور است توسعه داشته باشد ما متعهد شدیم که کل درآمدی که از افزایش تعرفه حاصل می‌شود برای توسعه بگذاریم و امیدواریم بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه بدهیم.
 
در افزایش بهره‌وری ارتباطات هزینه‌های دلاری مطرح است
مدیرعامل یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه گفت: افزایش بهره‌وری و کیفیت صنعت ارتباطات با هزینه‌های دلاری امکانپذیر است.

وی ادامه داد: تقریباً افزایش قیمت در همه موضوعات اتفاق افتاده است و تنها بخش ارتباطات، اینترنت و ثابت مانده بود که باید این افزایش صورت می‌گرفت، این افزایش می‌توانست حتی بیشتر از این باشد. ما هر ماه باید گزارش کیفیت شبکه به سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات بدهیم اما ابزار باید دست ما باشد تا این اتفاق بیافتد.
 
بیشتر تجهیزات از خارج تأمین می‌شود
مدیرعامل یک اپراتور ثابت نیز در این نشست به عدم سرمایه گذاری در حوزه اینترنت ثابت در دو دهه گذشته اشاره و مطرح کردند: در حوزه ثابت نگاه توسعه‌ای به ارتباطات تغییر کرده و توسعه ثابت به عنوان بالاترین اولویت در نظر گرفته شده است اما اگر درآمد بعد از ۵ سال تغییر نکند چه توقعی است که سرمایه گذاری بیشتر شود. همچنین ترافیک شبکه رشد کرده و تا حدی نیروی انسانی زیادی را از دست داده‌ایم.

یکی دیگر از مدیران شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ثابت اظهار داشت: بیشتر تجهیزات مورد استفاده از خارج تأمین می‌شود و موضوع رقابتی شدن کیفیت و قیمت لازم است مطرح باشد.
همچنین مدیرعامل یک اپراتور ثابت گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ بر اساس هزینه‌های حقوق و دستمزد هزینه‌های سرمایه انسانی بیش از ۱۶ برابر افزایش داشته است. در همین دوره، بر اساس هزینه‌های برق صادر شده توسط شرکت توزیع برق، هزینه برق حدود ۸ برابر افزایش داشته است و در همین دوره، هزینه اجاره فضای مخابراتی حدود ۱۶ برابر افزایش داشته است.

وی افزود: در صورت‌های مالی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های سهامی‌عام نکته‌ای که وجود دارد این است که نرخ برق هشت برابر شده است، در صورتی که در مراکز داده و بحث زیرساخت‌ها، نگهداری و توسعه محتوا همچنان هزینه برق تجاری وجود دارد.

این مدیرعامل اپراتور ثابت همچنین تصریح کرد: نرخ ارز از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲، بیش از ۱۵ برابر افزایش داشته است و درآمد این اپراتور از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲، بیش از پنج برابر افزایش داشته است. قیمت خرید اینترنت زیرساخت از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ به میزان پنج برابر افزایش داشته است، در حالی که قیمت اینترنت زیرساخت در این بازه زمانی ۴۰ درصد کاهش داشته است.
 
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۲۵۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما