۰

قانون کافی برای برخورد با جرایم رایانه‌ای وجود دارد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۳
قانون کافی برای برخورد با جرایم رایانه‌ای وجود دارد
قانون کافی برای برخورد با جرایم رایانه‌ای وجود دارد

آی‌تی‌من- جلال رشیدی کوچی افزود: رهبر معظم انقلاب در همان جلسه در جای دیگر به مسوولان قضایی تأکید کردند که «اگر قانون ندارید، قانون را چه کسی باید فراهم کند؟ شما باید فراهم کنید دیگر. لایحه درست کنید. تنظیم کنید، بدهید به مجلس تصویب کند برایتان» بر همین اساس ابتدا به جناب ایشان یادآوری می‌کنیم قانون جرایم رایانه‌ای مشتمل بر 56 ماده قانون گذاری مفصلی انجام شده است که در آن مسایل مربوط به ساماندهی اخلاقی و امنیت روانی، سطوح دسترسی، شنود غیر مجاز، کنترل داده‌ها، نرم افزارهای غیرقانونی و ...جرم انگاری شده است.

رشیدی کوچی گفت: بر اساس آنچه اینجانب پیگیری کرده ام در حوزه پیشگیری از جرایم نیز در پی فرمایش رهبر انقلاب، رییس محترم مجلس در نامه‌ای بعد از همان صحبت‌ها، به رییس محترم قوه قضاییه برای تسریع تصویب لایحه قضایی در اجرای بند 2 مصوبه شورای عالی فضای مجازی مورخه 1399/10/16 که مسایل مربوط به درگاه‌ها و سکوهای نشر را که مساله این روزها است، تعیین تکلیف می‌کند، اعلام آمادگی کردند که بعد از گذشت حدود 21 ماه هنوز چنین لایحه ای به مجلس ارایه نشده است.

وی افزود: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، قوه قضاییه مکلف شده است با هماهنگی با مرکز ملی فضای مجازی ظرف 3 ماه لایحه‌ای برای فراهم آمدن زمینه‌های پیشگیری از جرائم در فضای مجازی را تنظیم و به مجلس ارایه کند که مروری بر بندهای 4 گانه آن روشن می‌کند درصورتی که لایحه در زمان خود یعنی بیش از 2 سال پیش ارایه می‌شد، قانونی کارشناسی شده و جامعی توسط مجلس تصویب می‌شد.

وی تأکید کرد: البته در عین حال که مجلس به توصیه رهبر انقلاب اولویت را با تصویب لوایح به جای طرح می‌داند اما از سر دغدغه مندی همچنان در مسیر تصویب قانون مربوط به فضای مجازی است ولی اعتقاد دارد که اگر در این زمینه قانون گذاری نیاز است، باید خردمندانه و با هماهنگی و محوریت شورای عالی فضای مجازی باشد.
 
مرجع : خانه ملت
کد مطلب : ۲۷۹۹۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما