۰

چه چیزهایی را با خود به هواپیما نبریم؟ لیست وسایل ممنوعه در هواپیما

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۶
چه چیزهایی را با خود به هواپیما نبریم؟ لیست وسایل ممنوعه در هواپیما

وقتی بلیط هواپیما خارجی یا داخلی خریده‌ایم و می‌خواهیم به مسافرت هوایی برویم، اول از همه چمدان‌های‌مان را می‌بندیم. اما در چمدان یا ساک دستی‌مان وسایلی می‌گذاریم که برای ما در فرودگاه دردسرساز می‌شوند. سفر هوایی محدودیت‌هایی دارد که باید آنها را رعایت کرد. در این مقاله قصد داریم لیست وسایل ممنوعه در هواپیما را با شما به اشتراک بگذاریم.

اشیای نوک‌تیز
وسایل تیز جزء وسایل غیر مجاز در هواپیما هستند. نمی‌توانید چاقوی آشپزخانه و یخ‌خرد‌کن، تیغ، آمپول و ابزارهای این چنینی را همراه خود ببرید. این چیزها امنیت پرواز را به خطر می‌اندازند. شمشیرهای مخصوص ورزش‌های رزمی هم در لیست وسایل غیر مجاز در هواپیما قرار می‌گیرند. وقتی بلیط هواپیما خریدید و خواستید چمدانتان را ببندید، به این موارد هم فکر کنید.

البته اگر بیمار هستید و باید در مدت زمان پرواز حتما از سرنگ استفاده کنید، با گرفتن مجوزهای لازم می‌توانید آن را همراه خود به هواپیما ببرید. به عنوان مثال، بیماران دیابتی که همواره نیاز به تزریق انسولین دارند، جزء این دسته هستند.

وسایل آتش‌زا
بردن لوازمی مثل فشفشه یا مواردی که قابلیت آتش گرفتن دارند، در هواپیما مجاز نیست. به عنوان مثال نمی‌شود همراه خود عطر و اسپری و ادکلن و شامپو ببرید. احتمال دارد در فعل و انفعالاتی این مواد مشتعل شوند و جان همه مسافران را به خطر بیندازند.

ابزارآلات و لوازم کار
وسایلی مثل چکش‌های بزرگ، تبر، میله‌های بلند، دریل، اره، آهنربا و کلاه کاسکت را نمی‌توانید با خود به هواپیما ببرید. اسپری رنگ، باتری، مایع سفیدکننده، کلر، تینر، سوخت‌های مختلف و اسپرهای دفاع شخصی هم جزء وسایل ممنوعه در پرواز هستند.

مایعات و گازها
هر نوع مایع، گاز پخش‌شونده و ژل‌های آبکی که حجم بیشتر از 100 میلی‌لیتر داشته باشند، ممنوع هستند. اگر حجم مایعات کمتر از 100 میلی‌لیتر باشد، می‌توانید آنها را با خود به هواپیما ببرید. به شرطی که خیلی خوب بسته‌بندی شده باشند و در پلاستیک شفاف قرار داده شوند.

خوراکی‌ها
بعضی از خوراکی‌ها را نمی‌توانید همراه خود به هواپیما ببرید. مربا، کره، پنیر، سس‌های مختلف، روغن و سکه و سوپ، در لیست وسایل ممنوعه در هواپیما هستند.

وسایل ورزشی
تیر و کمان، چوب اسکی، چوب بیسبال، چوب بیلیارد، چوب گلف و هر وسیله ورزشی که شباهتی به موارد گفته شده داشته باشد، ممنوع هستند. بردن تجهیزات غواصی در هواپیما هم شرایط خاصی دارد. بطری‌های هوا باید خالی باشند. اگر بطری حاوی اکسیژن داشته باشید، نمی‌توانید آن را با خود به هواپیما ببرید.

بردن لوازم الکترونیکی مجاز است؟


بله، به شرطی که مقررات و قوانین پرواز را رعایت کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید لپتاپ خود را در پرواز داشته باشید، باید آن را از گیت‌های امنیتی عبور دهید.

کدام وسایل نیاز به بازرسی ویژه دارند؟
بعضی از لوازم را می‌توانید با خود به هواپیما ببرید، به شرطی که مورد بازرسی قرار بگیرند:
● کادو و جعبه: بهتر است چیزی که می‌خواهید به کسی هدیه بدهید را بسته‌بندی نکنید. در فرودگاه هر نوع بسته و کادو را باز می‌کنند و مورد بازرسی قرار می‌دهند.

● شیر خشک، شیر مادر و آبمیوه: چون احتمال پنهان کردن مواد مخدر یا اقلام ممنوعه در این موارد وجود دارد، بازرسان فرودگاه فقط با بررسی ویژه اجازه عبور آنها را می‌دهند.

● داروها: هر نوع دارو مثل قرص یا شربت چه بدون نسخه باشد و چه پزشک آنها را تجویز کرده باشد، باید مورد بازرسی قرار بگیرند. در غیر این صورت نمی‌توانید آنها را همراه خود به هواپیما ببرید.

● لوازم پزشکی و آرایشی: وسایل بهداشتی و آرایشی و لوازم پزشکی مثل پروتزهای مختلف و لباس زیر، نمی‌توانند بدون بازرسی به داخل هواپیما برده شوند.
چند توصیه برای حمل بار به داخل هواپیما


بهتر است همیشه این موارد را رعایت کنید تا بعد از خرید بلیط هواپیما و در سفر هوایی مشکلی برای شما پیش نیاید:
● همیشه چمدان را خودتان ببندید. هیچگاه این کار را به شخص دیگری واگذار نکنید. اگر هم فردی دیگر وسایل را در چمدان می‌گذارد، حتما در آخر شخصا آن را چک کنید.

● وسایل دیگران را در چمدان خود قرار ندهید. شما نمی‌دانید آن وسیله از نظر امنیتی مشکلی دارد یا نه. اگر مسئله‌ای پیش بیاید، شما مسئول آن خواهید بود.

● وسایلی که نیاز به بازرسی دارند را در جای خوب و دم دست قرار دهید تا در موارد مورد نیاز، راحت به آنها دسترسی داشته باشید.

● لوازم ضروری و مهم مثل لپتاپ، گوشی و کیف پول را در کیف دستی خود حمل کنید و به هواپیما ببرید.

● سبک سفر کنید. قرار نیست هر چیزی که در خانه است را با خودتان ببرید. اکنون دیگر در هر جایی امکانات و وسایل مورد نیاز را می‌توان پیدا کرد.
بعد از اینکه بلیط هواپیما را خریدید و قبل از آنکه وسایل خود را جمع و جور کنید، حتما لیست وسایل ممنوعه در هواپیما را بخوانید. در بعضی موارد ممکن است وسیله همراه شما باعث شود از پرواز جا بمانید یا با مشکلات امنیتی مواجه گردید.

هواپیما هم مثل هر وسیله سفر دیگر، قوانین خاص خودش را دارد. آنها را رعایت کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

 
کد مطلب : ۲۷۲۹۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما